Вправа при вивченні теми "Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст." для використання на уроці історії у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Авторка: Волох Леся Володимирівна, учителька історії, правознавства та географії Чорнобаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Чорнобаївської селищної ради Золотоніського району Черкаської області.
Мета вправи/заняття:
інформаційно-цифрової: розвиток медіаграмотності, уміння використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, створювати мультимедійні продукти;
уміння вчитися впродовж життя: визначати власні навчальні цілі, аналізувати процес власного навчання, опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації, аргументувати власну точку зору;
соціальної та громадянської компетентності: уміти бути активною й відповідальною особистістю та вміти приймати зважені рішення, працювати в команді.
Аналізувати медіатекст, виділяти основні проблеми, підняті автором медіатворі. Розвивати зацікавленість учнів до екранних медіа, творчу уяву, аналітичне і критичне мислення, художній смак.
Короткий опис вправи, анотація:
Вправа побудована на моделі 5 Е (Engage-залучення, Explore-дослідження, Explain-пояснення, Elaborate-розширення, Evaluate- оцінювання), яка виробляє навички 4К (креативність, критичне мислення, комунікація та комунікативні рішення). Здобувачі освіти рандомно об’єднуються у 5 груп за допомогою карток (Освіта, Наука, Література, Архітектура, Мистецтво) та зорієнтована на формування аналітичного мислення, як ключових навичок в сучасному освітньому середовищі, забезпечення соціального розвитку особистості, формування в неї відповідальної поведінки, імунітету до можливих негативних впливів соціального та медіа оточення.
Час необхідний на виконання вправи: 40 хвилин
Застосування вправи: урок формування предметної компетентності (набуття практичного вміння аналізувати інформацію), ключової компетентності «вміння навчатися впродовж життя» (самооцінювати та оцінювати результати навчальної діяльності), реалізації змістової лінії «Здоров’я і безпека» (формування безпечного життєвого середовища) і також формування основ медіаграмотності (уміння аналізувати інформаційні повідомлення візуалізованому вигляді логіко-смислової моделі).
Необхідне обладнання/матеріали: роздруковані ілюстрації для практичних вправ для кожного учня, де з зворотнього боку є інтернет-посилання, смартфон, доступ до мережі Інтернет, програма https://www.mindmeister.com/, телевізор або комп’ютер, або ноутбук, колонки, WI FIабо підключення до мережі інтернет.
Форма/метод роботи: колективна робота, ігрова навчальна діяльність,
інтерактивна групова форма роботи з застосуванням технології розвитку критичного мислення,,перегляд та аналіз відео; робота з художнім та науковим текстом. Дослідницько-пошукова модель 5Е, метод аналізу та синтезу інформації 4К, ілюстративний, розповідь, обговорення проблемних питань.
Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи): Вправа побудована на моделі 5 Е, тому складається з 5 етапів:
1 Етап. Engage - залучення, його ще можна назвати мотиваційний.
Перегляд медіа ресурсу, перед цим оголосити завдання: дати назву відео та сформулювати головний меседж до переглянутого медіа джерела. Після чого ми побачимо інтерес та загальні знання учнів до даного питання, на етапі залучення розвивається критичне мислення.
2 Етап. Explore-дослідження, його ще можна назвати організаційний, на якому педагог пропонує учням попрацювати у міні-групах. Рандомне об’єднання учнів у групи по 4-5 учасників за допомогою карток. Учні обирають одну із заздалегідь підготовлених карток (Освіта, Наука, Література, Архітектура, Мистецтво). Таким чином, формують команди та здійснюють віртуальну подорож в ХІ-ХІІ ст. по обраних темах, використовуючи інтерактивний плакат https://www.thinglink.com/scene/1546088076114132994
На етапі дослідження здобувачі освіти, опрацьовуючи посилання на картках, правильно використовують додаткові джерела інформації, критично мислять, співпрацюють та проявляють емпатію.
3 Етап. Explain - пояснення на якому створюють свою частину логіко-смислової моделі «Культура Русі-України в ХІ-ХІІІ століття» за допомогою додатку https://www.mindmeister.com/.
Для того, щоб працювати з додатком необхідно зареєструватись (це зробити заздалегідь). Для реєстрації необхідно мати акаунт Google. Перед тим, як працювати з додатком можна переглянути відео (пояснення англійською мовою, але є зрозумілим для учнів). Здобувачі освіти пояснюють, проговорюють, наводять приклади, аргументи, спираючись на набутий досвід на попередньому етапі та створюють свою частину логіко-смислової моделі. Вчитель працює як ментор: підказує, якщо здобувачі освіти відходять від теми своєї групи, але не надає правильні відповіді. На етапі пояснення у здобувачів освіти виробляється креативність та вміння приймати правильні комунікативні рішення.
4 Етап. Elaborate - розширення, його ще можна назвати інтерактивний, на якому учні разом з педагогом створюють інфопродукт - логіко-смислову модель «Культура Русі-України в ХІ-ХІІІ століття» за допомогою додатку https://www.mindmeister.com/. Кожна група представляє свої частинки в модель, вибудовуючи єдиний логічний ланцюжок. На цьому етапі учні аналізують отриману інформацію та виділяють головне від другорядного.
5 Етап. Evaluate - оцінювання, його ще можна назвати підсумковий, на якому учні переосмислюють, відповідають на відкриті питання до кожної групи:
- Як Ви можете це пояснити?
Дискусія з іншими групами і доповнення створеної загальної логіко-смислової моделі «Культура Русі-України в ХІ-ХІІІ століття» .
Або можлива наступна інтерпретація завдання:
На останньому етапі здобувачі освіти закріплюють навички та вміння аргументувати власну думку, дискутувати, робити висновки, систематизує та поглиблює свої знання з теми.
https://mm.tt/map/2168578183?t=PFznMuD0OZ
Очікувані результати: За короткий час діти навчаються працювати з великим обсягом матеріалу, здійснювати аналіз відео, текстів і користуватися додатковими ресурсами Інтернет-джерел; семикласники. створюють логіко-смислову модель через зазначений додаток. Вправа виконується в групах, де учні вибудують ефективні комунікації зі своєю командою.
У результаті виконання вправи діти зможуть шукати інформацію за допомогою Інтернет-ресурсів, опрацьовувати та аналізувати знайдену інформацію, структурувати, застосовувати та фіксувати процес та результати роботи, поширювати інформацію та висловлювати свою точку зору.
Інфомедійна грамотність:
Головним «продуктом» виконання вправи стає логіко-смислова модель «Культура Русі-України в ХІ-ХІІІ століття».
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:учні оволоділи методом самоаналізу та критичного підходу до отриманої інформації, основними пошуковими та інформаційними методами, а також набули достатню кількість навичок та знань для створення власної моделі.
Рефлексія «3 2 1»
Учні виконують такі варіанти завдань:
три речі, які ви дізналися, два цікаві факти, одне питання, що залишилося;
три ключові слова, дві відмінності між ними, один вплив на літературу, освіту, мистецтво, культуру, науку;
три важливі факти, дві цікаві ідеї, одне уявлення про себе як учня;
три нові терміни, дві нові ідеї, одна річ, яку потрібно обдумати.
Учні обговорюють результати та процес роботи, діляться своїми враженнями, оцінюють власний внесок у загальну роботу й вміння залучати в свій інформаційний простір інші точки зору.
Запропонувати доповнити логіко смислову модель ілюстраціями.
Використані джерела:
Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат щодо підвищення кваліфікації.
Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.