Вправа «Австралія – материк чи острів?» для використання на уроці географії

Вправа “Австралія – матеріик чи острів” для використання на уроці географії у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Автор: Горобець Артем Яковичучитель географії Одрадівського ліцею Новотроїцької селищної ради. 

Мета вправи/заняття: формувати інфомедійну грамотність у здобувачів і здобувачок освіти засобами доведення факту географічного змісту.

Короткий опис вправи, анотація:

Сьогодення мотивує нас впроваджувати основи роботи з інформацією та цифровими ресурсами в різні навчальні дисципліни, в тому числі і в географію.

Вправа побудована довкола доведення факту (вирішення проблеми), що Австралія – материк, а не острів: виконання онлайн-вправи на learningapps, декодування ілюстрації «Розміри материків», пошук достовірної інформації про площу Гренландії в Інтернет-мережі, перегляд і аналіз двох відеофрагментів, робота з тектонічною картою світу, організація симуляції, здійснення систематичного обговорення, проведення рефлексії. Різноманітний інструментарій, правда ж?

Як бачите, вправа є одним із дієвих засобів формування інфомедійної грамотності дітей на занятті з географії.

Час необхідний на виконання вправи: 20-25 хвилин.

Застосування вправи: вправу варто застосовувати під час вивчення теми «Австралія» після опрацювання матеріалу про географічне положення, дослідження материка, рельєф і корисні копалини.

Необхідне обладнання/матеріали: цифрові пристрої здобувачів і здобувачок освіти з доступом до Інтернет-мережі (телефони, планшети, ноутбук тощо); географічні атласи за 7 клас; мультимедійна дошка; ілюстрація «Розміри материків»; відео «Рельєф Північної Америки»; відео «Рельєф Австралії»; зошити; ручки; капелюх із папірцями різного кольору.

Форма/метод роботи: робота в парах і групах; розв’язання проблемного питання  (доведення факту); аналіз відео, ілюстрації та карти; математичні розрахунки; обговорення; виконання онлайн-вправи; створення симуляції; проведення рефлексії.

Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи):

  1. Нещодавно я став свідком дискусії між двома людьми, які жваво обговорювали чи Австралія материк, чи острів. Одна особа відстоювала позицію, що це острів, а інша – що це материк.

Скажіть, будь ласка, спираючись на власні знання, яке з висловлювань факт, а яке судження?

Відповіді дітей (всі чи більшість скажуть, що «Австралія – материк» – факт, а «Австралія – острів» – судження).

А як зрозуміти, де факт, а де судження? Давайте порівняємо ці поняття. Для цього пропоную вам попрацювати в парах і за 2 хв. виконати онлайн-вправу «Факт чи судження?» на власних цифрових пристроях за покликанням: https://learningapps.org/display?v=pm1o8ucpt22, яке розміщено у вашому класі на сервісі Google Classroom з темою сьогоднішнього заняття.

Узагальнимо. Отже, факт потребує доказовості чи ні?

Відповіді дітей (так, потребує).

А судження?

Відповіді дітей (ні, не потребує).

Чи змінюється факт залежно від людини, яка його озвучує?

Відповіді дітей (ні, не змінюється до появи нового факту).

А судження?

Відповіді дітей (так, змінюється та залежить від настрою та мети людини).

А сприйняття факту залежить від людини?

Відповіді дітей (ні, не залежить. Факт існує окремо від людини).

А судження?

Відповіді дітей (так, залежить і не може існувати окремо від людини).

Таким чином, чи правильно ви вважали, що висловлювання про материк – це факт, а про острів – це судження?

Відповіді дітей (так, правильно).

Молодці! Так, звісно ви були праві! Австралія – це материк!

  1. Мене осяйнуло: а якщо вам в реальному житті зададуть таке запитання про Австралію, як ви доведете, що це факт?

Пауза… Думки дітей (найпоширеніша думка стосовно великих розмірів Австралії).

Сьогодні наша задача знайти аргументи факту, що Австралія – материк!

Оскільки географічні подорожі та дослідження часто відбуваються в команді, то ми сьогодні працюватимемо в групах. Пропоную вам об’єднатися в групи (кількість груп залежить від кількості здобувачів і здобувачок освіти). Нагадую, що кожній групі варто обрати капітана, який буде організовувати роботу в межах групи. Зверніть увагу, що при відповідях мають бути залучені різні учасники та учасниці групи.

Об’єднання дітей у групи (наприклад, за папірцями з різних кольорів, які вони дістають із капелюха). Обрання капітана.

Перший аргумент, який ви озвучили на підтвердження того, що Австралія – материк – її розміри. Пропоную порівняти площу Австралії з іншими материками. Для цього зверніть увагу на ілюстрацію (виведена на мультимедійну дошку).

Джерело: miyklas

Що ви на ній бачите?

Відповіді дітей (материки).

Що зображено на материках?

Відповіді дітей (площа материків).

У яких одиницях вимірюється площа великих об’єктів?

Відповіді дітей (мільйони квадратних кілометрах).

А чи бачимо ми підписи материків?

Відповіді дітей (ні, не бачимо).

Пропоную за 1 хв. в групах розпізнати, де який материк зображено.

Робота дітей з розпізнавання материків.

Скажіть, будь ласка, де на ілюстрації Австралія?

Відповіді дітей (Австралія – останній материк на ілюстрації).

Яка її площа?

Відповіді дітей (7,6 млн. км2).

Який материк зображено перед Австралією?

Відповіді дітей (Антарктида).

Яка її площа?

Відповіді дітей (12,4 млн. км2).

На скільки мільйонів Австралія менша за Антарктиду?

Відповіді дітей (на 4,8 млн. км2).

Приблизно у скільки разів Антарктида більша за Австралію?

Відповіді дітей (менше, ніж у два рази).

Скажіть, будь ласка, а більше, ніж у три рази Австралія менша за розмірами від материків, які зображені під номером 3 і 4? До речі назвіть їх.

Відповіді дітей (під номером 3 – Північна Америка, під 4 – Південна Америка. Австралія менше, ніж у три рази поступається в розмірах згаданим материкам).

Отже, Австралія близька за розмірами до більшості інших материків чи ні?

Відповіді дітей (так, Австралія близька за розмірами до більшості материків).

А з яким островом ми можемо порівняти Австралію, щоб зрозуміти чи відрізняються вони за розмірами?

Відповіді дітей (з найбільшим островом).

А який острів найбільший на планеті Земля?

Відповіді дітей (острів Гренландія).

А де ми можемо взяти інформацію про площу Гренландії?

Відповіді дітей (в Інтернеті).

Скажіть, біль ласка, щоб бути упевненими у достовірності даних, нам варто перевірити один чи кілька сайтів?

Відповіді дітей (кілька сайтів).

А як зрозуміти, що інформація, яка нас цікавить є достовірною?

Відповіді дітей (на різних сайтах вона буде однаковою).

А чи ми маємо звертати увагу на наявність джерел на сайті, які вказують звідки взята потрібна нам інформація?

Відповіді дітей (так, маємо).

Знайдіть, будь ласка, за 1 хв. інформацію про розміри Гренландії на кількох сайтах і порівняйте їх. Округліть значення площі до десятих.

Пошук інформації в Інтернет-мережі.

 Отже, яка площа найбільшого острова?

Відповіді дітей (площа Гренландії – 2,2 млн. км2).

На скільки мільйонів площа Австралії більша за площу Гренландії?

Відповіді дітей (площа Австралії більша на 5,4 млн. км2).

А в скільки разів розміри Гренландії менші за розміри Австралії?

Відповіді дітей (у 3,5 разів Гренландія менша за Австралію).

Отже, за розмірами Австралія ближча до материків чи островів?

Відповіді дітей (Австралія за розмірами ближча до материків).

Таким чином, ми з вами підтвердили перший аргумент на користь факту, що Австралія – материк, а не острів.

  1. Розміри – це звісно важливо. Але є суттєвіша ознака з позиції географії, яка буде ще одним аргументом на користь факту, що Австралія – не острів. Діти, це геологічна будова.

Нагадайте нам, будь ласка, що таке геологія.

Відповіді дітей (наука, яка вивчає земну кору: її будову, склад, розвиток).

Щоб виявити цей аргумент, пропоную вам у групах за 2 хвилини переглянути два відео та озвучити свою думку. Покликання на відео розміщені у вашому класі на сервісі Google Classroom з темою сьогоднішнього заняття. Зверніть увагу на те, що лежить в основі Австралії, Північної Америки та Гренландії.

Відео для перегляду:

  1. рельєф Північної Америки. Перегляньте відео до 24 секунди. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=30n3eNsPI8c
  2. рельєф Австралії. Перегляньте відео до 30 секунди. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=4bir8vjhLDE

Діти переглядають відео.

Отже, скажіть, будь ласка, що лежить в основі Австралії?

Відповіді дітей (в основі Австралії лежить давня Австралійська платформа).

Що лежить в основі Північної Америки?

Відповіді дітей (в основі Північної Америки лежить давня Північноамериканська платформа).

А чи в основі Гренландії є окрема платформа?

Відповіді дітей (ні, в основі Гренландії немає окремої платформи).

Тоді виникає запитання: а що ж розташоване в основі найбільшого острова світу? Яка саме платформа?

Відповіді дітей (в основі Гренландії лежить давня Північноамериканська платформа).

Яка група вже може сформулювати ще один аргумент на користь того, що Австралія – материк?

Відповіді дітей (в основі материків лежать окремі платформи, а в основі островів – ні).

Саме так, материки в своїй основі мають окремі однойменні платформи, а острови не мають. Австралія в основі має Австралійську платформу, що ще раз підтверджує факт, що вона – материк!

Скажіть, будь ласка, використовуючи яку карту в атласі ми зараз можемо переконатися, що в основі материків лежать платформи?

Відповіді дітей (за допомогою тектонічної карти світу).

Відкрийте тектонічну карту світу та за 1 хвилину перевірте чи дійсно в основі материків розташовані платформи.

Робота дітей з картою.

Чи правда, що в основі материків лежать платформи?

Відповіді дітей (так, правда. В основі материків лежать платформи).

  1. На завершення пропоную кожній групі за 2 хвилини створити симуляцію (відтворення можливої ситуації з реального життя) тривалістю до 2 хвилини, де ви аргументовано доведете факт, що Австралія – це материк, а не острів. Зверніть увагу: за бажанням ви можете доповнити симуляції одне одного.

Презентація та аналіз симуляцій груп.

Поради до організації вправи:

Ви ознайомилися з форматом вправи, яка апробована та довела свою ефективність. Звісно, виходячи з можливостей закладу освіти, де Ви працюєте та, враховуючи забезпеченість цифровими ресурсами дітей, Ви легко можете адаптувати окремі елементи вправи:

  • виконання онлайн-вправи «Фейк чи судження?» можна запропонувати не в парах, а в групах/виконати онлайн-вправу разом, демонструючи її на екрані чи на ноутбуці (комп’ютері);
  • якщо немає змоги продемонструвати ілюстрацію «Розміри материків» на мультимедійному екрані, то можна її роздрукувати на кожну групу або створити одну, але великих розмірів. За бажанням, варто створити ілюстрацію, де будуть сплутані материки та їх розміри;
  • пошук інформації про розміри Гренландії можна виконати разом, демонструючи процес достовірного пошуку на екрані чи на ноутбуці (комп’ютері);
  • перегляд і аналіз відео можна організувати разом за допомогою мультимедійного екрану чи на ноутбуці (комп’ютері);
  • зверніть увагу: після симуляції спостерігайте уважно за учасниками та учасницями. Якщо хтось із дітей не вийшов з образу, допоможіть йому/їй це зробити. Крім того, у даній вправі варто пропонувати симуляцію лише у тому випадку, коли Ви їх систематично практикуєте. Тоді здобувачі та здобувачки освіти знайомі з технологією та легко адаптуються під будь-які її варіації (у даному форматі – мінісимуляція). Якщо це буде перше застосування цього методу, то радимо не проводити симуляцію, а відразу перейти до рефлексії. Краще розпочніть застосування симуляції з більш тривалішим часом для організації, проведення та обов’язковим аналізом. Без симуляції тривалість вправи буде 15-20 хвилин.

Вправа є гнучкою! Формат її проведення обирати саме Вам!

Очікувані результати:

Після вправи здобувачі та здобувачки освіти:

  • Знають: аргументи на користь віднесення географічного об’єкта до категорії материків чи островів; як знаходити достовірну інформацію в Інтернет-мережі; як відрізнити факт від судження;
  • Розуміють: різницю між материком та островом; чому Австралія – материк, а не острів; різницю між фактом і судженням; процес доведення факту географічного контенту;
  • Вміють: вирізняти факт від судження; аргументовано доводити факт, використовуючи наукову інформацію географічного змісту; користуватися цифровими пристроями, картами; перевіряти достовірність джерел географічної інформації; знаходити, аналізувати, критично оцінювати та перетворювати інформацію географічного контенту; здійснювати математичні обчислення; застосовувати отримані знання практично; працювати в парах, групах; оптимізувати час; взаємодіяти на основі отриманого досвіду.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Сьогодні ви побували в ролі дослідників і дослідниць!

Чи впоралися ви з завданням підтвердження факту, що Австралія – материк, а не острів?

Відповіді дітей.

Які емоції у вас виникали в процесі роботи?

Відповіді дітей.

Чи отримали ви нові знанні? Чи вдосконалили певні навички та вміння?

Відповіді дітей.

Чи зможете ви застосувати отримані знання, вміння та навички в реальному житті? Якщо так, де саме?

Відповіді дітей.

Дякую вам за співпрацю! Досліджуйте! Критично мисліть! Пізнавайте нове!

Використані джерела:

  1. Материки. Режим доступу: https://miyklas.com.ua/p/geografia/7-klas/-geografiia-7-klas-389005/materiki-chastini-svitu-ta-okeani-39154/re-b9f1f090-18ac-4ea8-8182-1f4bf63cdf32 (дата звернення: 21.01.2022 р.).
  2. Рельєф і корисні копалини Північної Америки. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=30n3eNsPI8c
  3. Рельєф Австралії. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=4bir8vjhLDE

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.