Вправа «Проілюструвати медіаосвітні тенденції у викладанні української мови із використанням текстового матеріалу на Шевченківську тематику» для використання на уроці української мови

Вправа “Проілюструвати медіаосвітні тенденції у викладанні української мови із використанням текстового матеріалу на Шевченківську тематику. “Шевченко радий не силою, а словом мудрим …” Речення. Граматична освнова речення. Просте і складне речення. Односкладне й двоскладне речення” для використання на уроці української мови у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Котелевич Оксана Василівна, учителька української мови та літератури Скадовського ліцею “Академія творчості” Скадовської міської ради м. Скадовськ, Херсонська область. 

Мета вправи/заняття:

Навчальна:

  • поглибити знання восьмикласників про будову речення, його граматичну основу;
  • дати поняття односкладних і двоскладних речень та навчити їх розрізняти й порівнювати;
  • формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль простих і складних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях;

Розвивальна:

  • розвивати творчі вміння моделювати двоскладні й односкладні, прості й складні речення відповідно до мети й обставин спілкування;
  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти поглибленню знань восьмикласників про історію своєї країни. (за підручником О.Авраменко. Українська мова. Підручник для 8 класу.—К:Грамота, 2016)

Виховна:

  • спонукати до поваги Генія України – Т.Г.Шевченка;
  • виховувати любов до рідної землі, її краси, бережливе ставлення до неї;
  • виховувати в учнів самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Короткий опис вправи, анотація: вправа для уроку з української мови під час вивчення  речення,  має на меті реалізацію наскрізних змістових ліній, інтеграцію інфомедійного компонента, для набуття здобувачами освіти навичок критичного сприйняття, осмислення інформації та аргументованого її використання в комунікації, формування інфомедійної грамотності в рамках шкільної програми середньої ланки. Увагу акцентовано на формуванні інфомедійних умінь як вагомої складової компетентнісного навчання з використанням прийомів сучасних освітніх/ педагогічних технологій.

Час необхідний на виконання вправи: 45 хв.

Застосування вправи: для розвитку творчих умінь на основі творчості Генія України – Т.Г.Шевченка;, розвитку навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ у мовно-літературну, інформаційну освітні галузі.

Необхідне обладнання/матеріали: проектор, схеми,   роздатковий матеріал,   різнокольорові картки, ілюстрації, теоретик- помічник «Просте речення», пам’ятка «Шлях до успіху», алгоритм «Просте речення», на кожній парті – пам’ятки з медіаосвіти

Форма/метод роботи: медіа-пресінг, творче моделювання, інтернальний форум, «Аукціон знань», конкурс « Ключове словосполучення», гра «Відвертість»,  метод «Поетична синонімія».

Медіапідтримка уроку: http://taras-shevchenko.in.ua/

                                               http://poetyka.uazone.net/kobzar/zmist.html

                                               https://www.youtube.com/watch?v=xQbBTs6xP-A

Детальний опис вправи:

Медіа-пресінг (Завдання: аргументовано, за допомогою творчості Т.Шевченка (користуючись онлайн-Кобзарями http://poetyka.uazone.net/kobzar/zmist.html), віднайти односкладні речення.  Довести різницю між односкладними та двоскладними реченнями)

Приклади:

1. Жаль і батька, жаль і матір,

І вірну дружину,

Молодую, веселую                                                                                                        

Класти в домовину. («Три літа»)

2. А поки що мої думи

Моє люте горе

Сіятиму. («Кавказ»)

3. І смеркає, і світає,

День Божий минає. («І мертвим, і живим…»)

4. Не їсться, не п’ється, і серце не б’ється,

І очі не бачать, не чуть голови! («Невольник»)

5. Уже прокликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся богу… («Мені тринадцятий минало…»)

6. Страшно впасти у кайдани,

Умирать в неволі,

А ще гірше – спати, спати,

І спати на волі. («Минають дні, минають ночі…»)

7. Посадили над козаком

Явір та калину. («Причинна»)

8. І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом. («Заповіт»)

9. Нема на світі України,

Немає другого Дніпра. («І мертвим, і живим…») 

10. Учітесь, читайте

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь. («І мертвим, і живим..») 

11. Подивіться лишень добре,

Прочитайте знову

Тую славу. Та читайте

Од слова до слова,

Не минайте ані титли,

Ніже тії коми,

Все розберіть… та й спитайте

Тойді себе: що ми? («І мертвим, і живим…»)

12. Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте. («Заповіт»)

13. Зелена діброва,

І темний гай, і Дніпр дужий,

І високі гори,

Небо, зорі, добро, люде

І лютеє горе –

Все пропало, все! («Гайдамаки»)

14. Лечу й прощаюся з землею. («Сон»)

15. Немає там власті,немає там кари,

Там сміху людського і плачу не чуть. («Сон»)

16. Борітеся – поборете! («Кавказ»)

17. Копають день, копають два,

На третій насилу

Докопалися до муру

Та трохи спочили. («Великий льох»)

18. Молитимусь,

Із самого неба

Долю виплачу сльозами

І пошлю до тебе. («Наймичка»)

Прослухайте пісню Андрія Скрябіна «Мені однаково…». Знайдіть двоскладне речення.

Творче моделювання ( робота в парах )

 Завдання. Скласти власну модель двоскладного речення , використавши його початок.

  • Шевченко й Україна – … .
  • У нашій родині Великого Кобзаря …   

Інтернальний форум

(Суть роботи – заздалегідь отримавши запитання та завдання, підготувати презентацію із самозануренням, попередньо виклавши її на веб-сайті або виготовивши буклет)

Укладання буклета з презентацією «Шевченко радий не силою, а словом мудрим… Граматична основа речення. Просте і складне речення».

Очікувані результати:

1. «Аукціон знань»

(Учні мають якнайшвидше підняти сигнальну картку, щоб відповісти на поставлене запитання).

  • Яке речення називається двоскладним?
  • Навести приклад односкладного речення.
  • Які стилістичні особливості простого речення?

2. Конкурс «Ключове словосполучення»

  (Учні складають тематичний словник уроку )

    • Тарас Григорович Шевченко;
    • Великий Кобзар;
    • тяжка  доля поета;
    • окраса України;
    • Геній Слова;
    • шануймо і поважаймо….

3. Ключова фраза уроку

 Твори Тараса Григоровича Шевченка вічно житимуть у серцях людей.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

  1. Гра « Відвертість»
    • Мені вдалося…
    • Найбільші труднощі я відчув…
    • Наступного уроку  мені хотілося б …
  1. Метод «Поетична синонімія» (усно)

  (Завдання: колективне складання вірша)

Земля – ласкава (люба, рідна),

А сонце – щире (золоте),

А небо – лагідне (блакитне),

Життя прекрасне (дороге).

Так, життя прекрасне. Цінуймо і бережімо все те, що нас оточує, як це робив Великий Тарас.

3. «Самозанурення»

-Чи справдилися ваші очікування? (відповіді дітей).

Використані джерела:

  1. Уривок з книжки Шейбе С., Рогоу Ф. «Медіаграмотність: підручник для вчителя», виданої АУП за підтримки Програми У-Медіа, Internews-Network с. 184-188.
  2. Уривок з книжки Шейбе С., Рогоу Ф. «Медіаграмотність: підручник для вчителя» виданої АУП за підтримки Програми У-Медіа, Internews-Network с. 193-195
  3. О.Авраменко. Українська мова. Підручник для 8 класу.— К: Грамота, 2016

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.