Вправа "Проілюструвати медіаосвітні тенденції у викладанні української мови із використанням текстового матеріалу на Шевченківську тематику. "Шевченко радий не силою, а словом мудрим ..." Речення. Граматична освнова речення. Просте і складне речення. Односкладне й двоскладне речення" для використання на уроці української мови у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Авторка: Котелевич Оксана Василівна, учителька української мови та літератури Скадовського ліцею "Академія творчості" Скадовської міської ради м. Скадовськ, Херсонська область.
Мета вправи/заняття:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Короткий опис вправи, анотація: вправа для уроку з української мови під час вивчення речення, має на меті реалізацію наскрізних змістових ліній, інтеграцію інфомедійного компонента, для набуття здобувачами освіти навичок критичного сприйняття, осмислення інформації та аргументованого її використання в комунікації, формування інфомедійної грамотності в рамках шкільної програми середньої ланки. Увагу акцентовано на формуванні інфомедійних умінь як вагомої складової компетентнісного навчання з використанням прийомів сучасних освітніх/ педагогічних технологій.
Час необхідний на виконання вправи: 45 хв.
Застосування вправи: для розвитку творчих умінь на основі творчості Генія України – Т.Г.Шевченка;, розвитку навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ у мовно-літературну, інформаційну освітні галузі.
Необхідне обладнання/матеріали: проектор, схеми, роздатковий матеріал, різнокольорові картки, ілюстрації, теоретик- помічник «Просте речення», пам’ятка «Шлях до успіху», алгоритм «Просте речення», на кожній парті – пам’ятки з медіаосвіти
Форма/метод роботи: медіа-пресінг, творче моделювання, інтернальний форум, «Аукціон знань», конкурс « Ключове словосполучення», гра «Відвертість», метод «Поетична синонімія».
Медіапідтримка уроку: http://taras-shevchenko.in.ua/
http://poetyka.uazone.net/kobzar/zmist.html
https://www.youtube.com/watch?v=xQbBTs6xP-A
Детальний опис вправи:
Медіа-пресінг (Завдання: аргументовано, за допомогою творчості Т.Шевченка (користуючись онлайн-Кобзарями http://poetyka.uazone.net/kobzar/zmist.html), віднайти односкладні речення. Довести різницю між односкладними та двоскладними реченнями)
Приклади:
1. Жаль і батька, жаль і матір,
І вірну дружину,
Молодую, веселую
Класти в домовину. («Три літа»)
2. А поки що мої думи
Моє люте горе
Сіятиму. («Кавказ»)
3. І смеркає, і світає,
День Божий минає. («І мертвим, і живим…»)
4. Не їсться, не п’ється, і серце не б’ється,
І очі не бачать, не чуть голови! («Невольник»)
5. Уже прокликали до паю,
А я собі у бур’яні
Молюся богу… («Мені тринадцятий минало…»)
6. Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше – спати, спати,
І спати на волі. («Минають дні, минають ночі…»)
7. Посадили над козаком
Явір та калину. («Причинна»)
8. І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом. («Заповіт»)
9. Нема на світі України,
Немає другого Дніпра. («І мертвим, і живим…»)
10. Учітесь, читайте
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь. («І мертвим, і живим..»)
11. Подивіться лишень добре,
Прочитайте знову
Тую славу. Та читайте
Од слова до слова,
Не минайте ані титли,
Ніже тії коми,
Все розберіть… та й спитайте
Тойді себе: що ми? («І мертвим, і живим…»)
12. Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте. («Заповіт»)
13. Зелена діброва,
І темний гай, і Дніпр дужий,
І високі гори,
Небо, зорі, добро, люде
І лютеє горе –
Все пропало, все! («Гайдамаки»)
14. Лечу й прощаюся з землею. («Сон»)
15. Немає там власті,немає там кари,
Там сміху людського і плачу не чуть. («Сон»)
16. Борітеся – поборете! («Кавказ»)
17. Копають день, копають два,
На третій насилу
Докопалися до муру
Та трохи спочили. («Великий льох»)
18. Молитимусь,
Із самого неба
Долю виплачу сльозами
І пошлю до тебе. («Наймичка»)
Прослухайте пісню Андрія Скрябіна «Мені однаково…». Знайдіть двоскладне речення.
Творче моделювання ( робота в парах )
Завдання. Скласти власну модель двоскладного речення , використавши його початок.
Інтернальний форум
(Суть роботи – заздалегідь отримавши запитання та завдання, підготувати презентацію із самозануренням, попередньо виклавши її на веб-сайті або виготовивши буклет)
Укладання буклета з презентацією «Шевченко радий не силою, а словом мудрим… Граматична основа речення. Просте і складне речення».
Очікувані результати:
1. «Аукціон знань»
(Учні мають якнайшвидше підняти сигнальну картку, щоб відповісти на поставлене запитання).
2. Конкурс «Ключове словосполучення»
(Учні складають тематичний словник уроку )
3. Ключова фраза уроку
Твори Тараса Григоровича Шевченка вічно житимуть у серцях людей.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
(Завдання: колективне складання вірша)
Земля – ласкава (люба, рідна),
А сонце – щире (золоте),
А небо – лагідне (блакитне),
Життя прекрасне (дороге).
- Так, життя прекрасне. Цінуймо і бережімо все те, що нас оточує, як це робив Великий Тарас.
3. «Самозанурення»
-Чи справдилися ваші очікування? (відповіді дітей).
Використані джерела:
Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат щодо підвищення кваліфікації.
Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.