Вправа для використання на уроці образотворчого мистецтва у 5-6 класі при вивченні теми «Реклама і Я» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Холеван Лілія Марківна, вчителька образотворчого мистецтва, мистецтва, дизайну і технологій Підзахаричівського НВК "Перлина Гуцульщини" Усть-Путильської ТГ Чернівецької області..
Мета вправи/заняття: розвивати критичне мислення, зокрема, робити критичний аналіз тексту, відео, передусім – заголовків (слоганів) ,ознайомити дітей з поняттями «медіа», «медіаманіпуляція», сфомувати розуміння «факти» та «судження».
Короткий опис вправи, анотація: на прикладі реклами «Кіндер Сюрпиз – завжди дарує радість» показати, як маніпулюють нашими емоціями, змішують факти та судження, впливають на підсвідомість.
Час необхідний на виконання вправи: 25-30 хв.
Застосування вправи: під час години знань і переконань(виховної години)
Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютер (лептоп, мультимедійна дошка, плазма), роздаткові матеріали «5 фактів про Kinder Surprise»та «Факти VS Судження», презентація (додаток).
Форма/метод роботи: фронтально-колективна, індивідуальна, робота з роздатковим матеріалом
Детальний опис вправи:
Kinder Surprise – завжди дарує радість (слайд1)
Прошу дітей прослухати музичний супровід до реклами (слайд 2) та відповісти на запитання:
Який сюжет може доповнювати прослухане аудіо?
Про що йдеться мова в пісні?
Чи впізнали ви рекламу?
Тепер подивимося відео разом зі звуком (слайд3).
Як ви гадаєте: (слайд 4).
НАВІЩО СТВОРЕНА ТАКА РЕКЛАМА?
КОМУ ВОНА АДРЕСОВАНА?
Де ми можемо побачити рекламу?
Телебачення, газети, журнали, інтернет і т.д.
Це все називається МЕДІА (слайд 5).
Сьогодні я вам розповім по таке явище , як МЕДІАМАНІПУЛЯЦІЯ(слайд 6). Та про такі поняття, як ФАКТ та СУДЖЕННЯ (слайд7, 8).
Коли ми зрозуміли , що нами маніпулюють, простими словами нас обманюють, розібралися з основними категоріями ФАКТІВ та СУДЖЕНЬ, повертаємося знову до відео з рекламою. Що тепер вас бентежить в цьому відеоролику, виходячи з тих знань, що ви отримали?
Слайд 8. Заголовок, так званий слоган «Завжди дарує радість». Нами вже маніпулюють, тобто вказують «ЗАВЖДИ», далі слово «РАДІСТЬ» – це теж, ніби свято, веселощі, які ми всі дуже любимо.
Слайд 3. Герої ролика одягнені відповідно – святково, казково… продовжте речення. Нам теж хочеться бути учасниками цього свята, дійства. А так, як ми не можемо цього зробити, то що?... Просто хочемо купити те шоколадне яйце і хоча би на смак відчути всі принадності того, що нам розповідають. До речі про смак: (слайд 9) натуральне молоко, смачний темний шоколад, ніжний бісквіт … вам це нічого не нагадує? Давайте повернемось до слайду 7 і спробуємо визначити де тут факт, а де – судження. За допомогою картки (слайд7) визначте будь ласка, де факт, а де – судження.
Висновок: єдине формулювання, яке не викликало підозри це- темний шоколад, бо ми справді бачимо, що він темний. Все інше – це маніпуляції нашими смаками, нав’язування думки, що бісквіт – ніжний, а молоко- натуральне. Ми ж не можемо це перевірити. Хоча про молоко може бути написано на обгортці, а про бісквіт там не напишуть , що він ніжний.
А чи знали ви, що: (слайд 12). Хочу вам сказати, що готуючись до нашої зустрічі я використовувала тільки перевірені сайти або знаходила одну і ту ж інформацію на кількох сайтах.
Я не ставила собі за мету налякати вас і не споживати більше ці солодощі. Проте, у вас є достатньо інформації, для того, щоб робити висновки самим.
Очікувані результати: критичне осмислення інформації та джерел її отримання, учні/учениці зможуть відрізняти факти від суджень, зрозуміло формулювати свою думку, аргументувати, доводити правильність твердження.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Використані джерела: