Вправа «Аукціон правил безпечної поведінки в інтернеті» для використання під час класній годині

Вправа “Аукціон правил безпечної поведінки в інтернеті” для використання під час класної години у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Трачук Людмила Анатоліївнапрактичний психолог Комунального закладу “Лозівський ліцей №1” Лозівської міської ради Харківської області.

Мета вправи/заняття: надати учням/ученицям необхідні знання, які допоможуть їм уникнути небезпеки в інтернеті та набути навичок безпечної поведінки.

Короткий опис вправи, анотація: ознайомлення учнів/учениць з основними правилами безпечної поведінки в інтернеті, що покликані допомогти уникнути ситуацій, пов’язаних із ризиками кібер-насильства та експлуатації. Формування в учнівства життєвого необхідних знань й умінь, які надалі дадуть їм змогу захиститися від можливої небезпеки та ризиків у взаємодії як з дорослими, так і з ровесниками.

Час необхідний на виконання вправи: до 1,5 години.

Застосування вправи: година спілкування, класна година (соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь).

Необхідне обладнання/матеріали:

– молоток для ведучого/ведучої (1 шт.),

– підставка для демонстрації лотів (1 шт.),

–  картки з номерами учасників аукціону (20 шт.),

– «таланти» – символічні гроші участі в аукціоні (100 шт.),

– конверти для зберігання лотів (4 шт.),

– лоти – картки з правилами безпечної поведінки (4 шт.):

  • «Стоп! Тут мій кордон»
  • «Погані секрети – небезпека для мене!»
  • «НІ означає НІ»
  • «Розмова з дорослим – вихід для мене!»

Форма/метод роботи: інтерактивна гра.

Детальний опис вправи:

Гра «Аукціон правил безпечної поведінки в інтернеті»

Мета: надати учням/ученицям необхідні знання, які допоможуть їм уникнути небезпеки в інтернеті

Завдання:

  • Ознайомити учнів/учениць з особливостями безпечної поведінки;
  • Навчити учнів/учениць говорити «Ні» в інтернеті при небезпеці
  • Стимулювати учнів/учениць до пошуку та отримання допомоги в небезпечних ситуаціях

План гри

І. Підготовчий етап:

– вступна бесіда

– заробляння коштів для участі в аукціоні

ІІ. Презентація лотів: короткі інформаційні повідомлення щодо змісту правил.

ІІІ. Аукціон

ІV. Обмін враженнями

Сценарій гри

І підготовчий етап

Вступна бесіда

Перед грою ведучий/ведуча проводить коротку інтерактивну бесіду з учнівством, щоб занурити їх у тему інформаційної безпеки.

Ведучий/ведуча: вітаю  і запрошую вас до гри «Аукціон правил безпечної поведінки в інтернеті»,  яка буде для вас цікавою і корисною. Перед тим як ми розпочнемо гру, я розкажу вам, що таке аукціон.

Аукціон – це незвичайна форма продажу особливих товарів. Товари, що продаються на аукціоні,називаються лотами. Заради отримання найвищої ціни за лот ведучий аукціону пропонує покупцям визначатися з його вартістю: хто дасть за нього найбільшу ціну, той і стане власником лоту. Часто на аукціонах продаютьсядуже коштовні речі, їх називають цінностями або ще, можливо, ви чули, антикваріатом, раритетом, шедеврами мистецтва. Проводиться аукціон у спеціально відведеному місці, призначається певний час і чітко визначаються умови, за яких усе відбуватиметься. Як саме проходитиме наш аукціон, яких умов вам треба буде обов’язководотримуватись, я розповім дещо пізніше.

З назви гри (нагадайте, як вона називається?) стає зрозуміло, що на нашому аукціоні продаватимуться правила, а саме правила безпечної поведінки в інтернеті. Ці правила дуже цінні, ними варто користуватися ідітям, і дорослим. З’ясуємо, в чому ж їхня цінність. Прошу вас уважно послухати.

Ви швидко дорослішаєте, у вашому житті з’являється все більше ситуацій, коли ви опиняєтесь самі, без батьків. Ви починаєте спілкуватися все з більшою кількістю різних людей в інтернеті. І часто до їх числа входять не лише ваші однолітки, друзі, люди, близькі вашій сім’ї, родичі, а й просто знайомі, сусіди, молодь з вашого двору, педагоги, керівники гуртків, тренери. Називайте, хто ще? Так, і незнайомці – продавці, лікарі, перукарі,попутники в транспорті та інші.

Що ж таке правила безпечної поведінки? Це такі слова, жести або дії, про які треба завжди пам’ятати, до того ж, коли ви їх упевнено, голосно проговорюєте або виконуєте, то вони можуть вас захистити.

Ми могли б уже розпочати аукціон, та у вас немає коштів, щоб змагатися за придбання цінних лотів.

І ось цікавий момент. Кошти, дійсні на нашому аукціоні, називаються талантами. Зараз я розповім вам про те,чому вони саме так називаються, а потім, як таланти можна заробити. Насправді таланти – це були срібні монети, за які купували або продавали товари в Античні часи. Існує така притча: «Заможний торговець, від’їжджаючи в далекі країни за товаром, доручив своїм помічникам опікуватися його статками. Одному з них він дав 5 талантів, другому – 3, третьому – 1. Двоє з них добре трудилися весь час, поки не було господаря, і збільшили його статки. А третій – ледар, схитрував і зарив свою монету в землю. Після повернення торговець винагородив за працелюбство своїх помічників тим, що віддав їм усі зароблені ними кошти. Третій – не отримав нічого. Так і з’явився відомий вислів «зарити талант у землю».

Отже, бажаю всім вам не заривати свої таланти в землю, а гідно ними скористатися і збільшити свої статки.Почніть із придбання важливих для життя правил.

Заробляння коштів для участі в аукціоні

Ведучий/ведуча: Настав час заробляти таланти. А як саме, слухайте уважно. Я ставитиму запитання.Вони стосуються теми, про яку ми сьогодні з вами продовжуємо говорити, – «Безпека та небезпека в інтернеті».

До уваги ведучого/ведучу!

Зароблені учасниками таланти із скарбнички може видавати ведучий або дитина, обрана ведучим на роль банкіра. У такому разі банкір дістає гроші зі скарбнички і передає ведучому, а той вже віддає запризначенням.

Увага! Запам’ятайте умови:

Хто дасть правильну, повну, чітку відповідь, заробить 3 таланти.

За слушні доповнення (до них належать приклади із життя, висловлена власна думка, хоча би спроба розмірковувати) – 1 талант.

Правильна але неповна, нечітка відповідь – 1 талант.

Неправильна відповідь – учасник повертає у скарбничку 3 таланти».

Запитання:

До уваги ведучого/ведучої!

У дужках подано орієнтовні відповіді. Діти можуть про те саме говорити іншими словами.

  1. Що таке, на вашу думку, небезпека?

(Небезпека – все, що загрожує життю, здоров’ю, самопочуттю дитини. Самопочуття – загальний психічний показник нашого тілесного і духовного стану в кожний момент, який тісно пов’язаний із самозбереженняміндивіда. Нагадує організму про його потреби і вказує йому на загрозливі небезпеки.)

  1. Які небезпеки можуть загрожувати в інтернеті?
  2. Що таке безпека?

(Безпека – це стан, коли людині нічого не загрожує. Людина не відчуває страху, тривоги, вини,сорому, болю. Почувається захищеною, задоволеною, спокійною.)

  1. Це безпека чи небезпека, коли дитину змушують робити щось таке, що їй неприємне?
  2. Спілкування в соціальних мережах є безпечним  чи небезпечним?
  3. До кого можна звернутися про допомогу, якщо вас хтось переслідує в інтернеті?
  4. Чи потрібно говорити комусь про те, що тебе переслідують, булять в інтернеті?
  5. Яку особисту інформацію на своїх сторінках в соціальних мережах можна розміщувати?

До уваги ведучого/ведучої!

Ведучому/ведучій необхідно стимулювати всіх учасників брати участь у розіграші, наголошуючи, що всідіти, які заробили таланти, є активними учасниками аукціону, отримають картки з номерами (на аркушахрозміром 10х10 см від руки написані номери, у кожного учасника буде свій номер). Картки дають право їхнімвласникам претендувати на лот, виставлений на аукціон. Всі інші займають місця спостерігачів й активної участі в торгах не беруть. Всього виставлятиметься 4 лоти – це правила безпечної поведінки. Правила мають бути написані на окремих картках, щоб можна було їх демонструвати і діти могли їх прочитати.Ведучий/ведуча проводить презентацію лотів й ознайомлює  учасників з їх змістовною  характеристикою.

Після демонстрації картки з правилами необхідно вкласти у конверти, тобто лоти виставлятимутьсяна аукціон у закритих конвертах, а от заклеювати конверти не потрібно. Пізніше технічний помічникведучого/ведучої виноситиме урочисто лоти і кластиме їх на визначене для них місце, де його має бути всім добре видно

ІІ. Презентація лотів

Ведучий/ведуча: Шановні учасники/учасниці аукціону, дозвольте представити вам лоти – правила безпечноїповедінки, які будуть виставлені для продажу на сьогоднішньому аукціоні. Зараз ви маєте прекрасну можливість ознайомитись з їхніми характеристиками і цінністю, яку вони становлять для вашої безпеки.

ЛОТ 1. Правило «Стоп! Тут мій кордон»

Що означає це правило? Усе дуже просто: ніхто не має права переслідувати вас в мережі.

У кожної людини є своє особисте: ім’я, речі, думки, інтереси, бажання і свій особистий простір. Проникненняв особистий простір без дозволу є несанкціонованим вторгненням, тому може сприйматися людиною як загроза, тобто замах на те, що їй особисто належить. Зазвичай по межі особистого простору проходить невидимий для інших, проте дуже відчутний для самої людини особистий кордон.

Людина сама протягом життя вчиться виставляти особистий кордон. Робить вона це, спираючись на власнівідчуття в певний момент та здобутий раніше у спілкуванні з різними людьми досвід.

Практичне відпрацювання правила

Ведучий/ведуча: Виставте вперед руку й упевнено, чітко та голосно промовте: «Стоп!», або іншийваріант: «Стоп! Тут мій кордон». Робіть так одразу, щойно відчуєте дискомфортне наближення до себе, напругу, страх у спілкуванні або взаємодії з іншими людьми. Навіть якщо це ваші близькі, рідні, друзі, знайомі або, тим паче, незнайомі люди. І повсякчас продовжуйте наполегливо повторювати «Стоп! Тут мій кордон», доки інша людина не сприйме це серйозно.

Особистий кордон – це психологічна межа людини, що становить основу її психічного здоров’я і виконує функцію захисту особистості від небажаного вторгнення в межі її особистого простору. (О. Нагула)

Особистий простір – це предметно-психологічний простір, що оточує людину, який вона розглядає як свою власність. (О. Нагула)

До уваги ведучого/ведучої!

Слід донести до дітей, що кожна людина, за можливості, має оберігати свою особисту територію, але іставитися шанобливо до особистого простору оточуючих. Щоб не потрапляти в ризиковані ситуації знебезпечними людьми, а також побудувати здорові відносини з тими, кому довіряєш, необхідно: чіткоуявляти межі особистого простору; вимагати їх дотримання від інших; чітко знати норми дозволеного танедозволеного

ЛОТ 2. Правило «Погані секрети – небезпека для мене!»

Що означає це правило? Усе дуже просто: зберігання поганих секретів руйнує самопочуття, душу і тіло людини, тому ніхто не повинен зберігати їх у таємниці, тримати в собі і намагатися просто забути. Не слухайте, коли інша людина (знайома або незнайома) каже «нехай це буде наш секрет», «не говори про ценікому», «не кажи батькам, бо я їм зроблю ще гірше, або вони тобі не повірять, бо вірять мені».

Практичне відпрацювання правила

Ведучий/ведуча: З’ясуємо, які секрети можна умовно назвати «хороші», а які «погані». Я зачитаю декількаприкладів, а ви будете вирішувати, назвати його умовно «хороший» чи «поганий». Якщо цей секрет виявиться«поганим», то прошу всіх разом вголос повторити наше правило «Погані секрети – небезпека для мене!».

Приклади:

  1. В соціальних мережах Вам пише незнайомець/незнайомка з пропозицією розповісти свої особисті данні і данні своїх батьків
  2. Діти з мамою приготували татові подарунок на День народження і домовились, що це буде їхній секрет, покине настане той самий важливий день.
  3. Старший хлопець з іншої спортивної команди запропонував меншому робити непомітно пікантні фото своїх друзів у роздягальні та душі і розміщувати в інтернеті; можливо, вони зможуть на цьому заробити грошенят.Попередив, що нехай все тримає в секреті, інакше винагороди йому не бачити.
  4. В мережі Вас постійно хтось ображає, надсилає погрожуючі фото
  5. Вам пропонують відео спілкування, але відмовляються показати себе «через несправність чи відсутність відеокамери»

 ЛОТ 3. Правило «НІ означає НІ»

Що означає це правило? Усе дуже просто: вміння казати «Ні!» є основою вашої безпеки. Впевнено кажіть«Ні!» всьому, що викликає у вас сумнів, побоювання і неприязнь. Ваше «Ні!» буде переконливим, якщо випідкріпите його чітким, впевненим промовлянням вголос, поглядом – прямим перед собою, позою –розправлені плечі, рівна спина (краще стоячи!).

Практичне відпрацювання правила

Ведучий/ведуча: Перед вами формула впевненого «Ні!» – (НІ = НІ + НІ). Вивчимо її і гарнозапам’ятаємо. Хто спробує розтлумачити, що означає ця формула, людині, яка її вперше побачила?

До уваги ведучого/ведучої!

Ця формула впевненого «Ні!» означає, що «Ні!», сказане один раз, підтверджується ще одним впевненосказаним «Ні!». Людина має повторювати своє «Ні!», допоки інша зрозуміє категоричну позицію «Ні!».

ЛОТ 4. Правило «Розмова з дорослим – вихід для мене!»

Що означає це правило? Усе дуже просто: вкрай важливо розповісти дорослим, яким ви довіряєте – батькам, вчителям, старшому брату, сестрі, тренеру, іншим – про випадки, коли хтось зі знайомих або незнайомих вам людей поводиться стосовно вас неправильно, на вашу думку. Можливо, видимої школи вам і не завдали, та думки повсякчас повертаються до тієї ситуації, розмови – і душа наповнюється смутком, тривогою, неспокоєм, роздратуванням, хвилюючим дискомфортом. Не бійтеся просити про допомогу, ви не повинні шукати вирішення проблеми самостійно, не соромтеся, не приховуйте своїх переживань, поговоріть про них. І якщо вас не почули з першого разу, ви повинні повторювати і повторювати до тих пір, поки вас не почують, поки не допоможуть. Поряд завжди є люди, які можуть допомогти, шукайте їх, не здавайтесь.

Практичне відпрацювання правила

Ведучий/ведуча: Пропоную всім по черзі вставати, проговорити вголос правило «Розмова з дорослим – вихід для мене!» і після того продемонструвати його у вигляді пантоміми (допомагаючи собі рухами, жестами,позою, мімікою тощо).

Ведучий: Тепер ви знаєте про всі лоти і їхню цінність. Вітаю і запрошую на аукціон.

ІІІ. Аукціон                                                                                                                                                           

До уваги ведучого/ведучої!

Ведучий/ведуча нагадує дітям, що серед них є ті, хто має картки активних учасників аукціону, тому вінзапрошує їх перейти і сісти у спеціально відведене місце, а всі інші учасники – це гості, які розміщуються нагостьових місцях. Важливо, що гості активної участі в торгах не беруть, а лише спостерігають. Лоти оголошуються по черзі, називається порядковий номер (1,2,3,4) і коротка характеристика до нього, самеправило не оголошується. Стартова вартість усіх лотів однакова.

Ведучий/ведуча: Виставляється Лот № 1! Його цінність у тому, що він захищатиме ваш особистий простір.Стартова вартість лоту – 3 таланти.

Хто хоче собі придбати лот № 1 за 3 таланти? Піднімайте догори ваші картки. (При цьому імена дітей не називаються, а озвучуються номери на їхніх картках.)

Хто пропонує вищу ціну? Піднімайте ваші картки. Номер 5, яку пропонуєте ціну? Хто більше? …

Лот продано!

Лот придбано номером … за … талантів.

Виставляється лот № 2! Його цінність у тому, що він захищатиме вас від поганих секретів … Виставляється лот№ 3! Його цінність у тому, що він допомагатиме звертатись по допомогу … Виставляється лот № 4! Йогоцінність у тому, що він навчить казати впевнене «Ні!» …

До уваги ведучого/ведучої!

Після того як придбані всі лоти, ведучий запрошує власників лотів вийти на середину кімнати, дозволяє їм зазирнути у конверт і про себе прочитати правило, а вголос назвати лише одне ключове слово, нехай воно буде написане десь на конверті, непомітно для загалу і так, щоб дитина могла його прочитати. Наприклад: «У менеправило про допомогу». Натомість, усі інші учасники відгадують, яке саме правило міститься в конверті.Ведучому слід проконтролювати, щоб відгадуючи правило, діти чітко його формулювали.

Якщо правило буде названо неправильно або нечітко – власник має дістати картку з правилом і вголос зачитати точне його формулювання. Ведучий стежить за тим, щоб усі діти разом повторювали те чи інше правило, і головне – правильно. За кожної нагоди ведучий просить дітей повторювати правила вголос.

  1. Рефлексія, обмін враженнями

Очікувані результати: в учнів/учениць будуть розвинені навички безпечної поведінки в мережі. Отримають знання й вміння, які надалі дадуть їм змогу захиститися від можливої небезпеки та ризиків.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: обмін враженнями.

Використані джерела:

  1. Безпека дитини в інтернеті Url: https://stop-sexting.in.ua/
  2. Життя дітей в цифровому світі: користь та небезпека (звіт ЮНІСЕФ). Url: https://www.radiosvoboda.org/a/28910108.html
  3. Методичний посібник «Формування навичок безпечної поведінки дітей», Київ-2020
  4. Путівник Усесвітнього Дня Гідності, 2021
  5. Секстинг, грумінг, мобінг: від чого страждають діти в інтернеті. Url: https://ms.detector.media/media-i-diti/post/21656/2018-08-20-sekstyng-gruming-mobing-vid-chogo-strazhdayut-dity-v-interneti/ 

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.