План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Запитаємо у Матінки Природи: вода руйнує або рятує? Узагальнення по розділу”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема.  Запитаємо у Матінки Природи: вода руйнує або рятує? Узагальнення по розділу.

Мета: закріпити знання дітей про значення води в житті людини, про кругообіг води, познайомити  школярів з  роботою  води в природі: її користь і   шкоду; формувати інтерес до читання газет, журналів та вміння користуватися різноманітними джерелами інформації; узагальнити знання учнів по розділу; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати бажання постійно поширювати свій обсяг знань, почуття любові та дбайливого ставлення  до природи , любов до прекрасного.

Обладнання:  інтерактивна панель, комп’ютери, журнали, скотч, клей, папір, фломастери, ножиці, листи А4, «дерево знань», краплини з завданнями («Капітошки»), крапельки та хмаринки (для рефлексії).

І.  Системно-узагальнюючий (30 хв.)

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1. Хвилинка спостережень.

Ми кожного дня слухаємо або дивимось прогноз погоди. (сл.1) Про свої спостереження за погодою сьогодні розповість черговий класу _________.

https://www.youtube.com/watch?v=kyH_AqmWP4E

– Яка зараз пора року?

– Який місяць, число, день тижня?

– Що ви можете сказати про стан неба? Яким стало небо? Чи змінився його колір?

– Сьогодні тепло чи холодно?

– Чи були опади, коли ви йшли до школи? Які саме?

За народними прикметами 27 вересня – Воздвиження. Пригадаймо народні прикмети, пов’язані з цим святом.

На Воздвиження тепло зрушиться, а холод насунеться.

Заморозки зранку – до ранньої зими.

Павутиння стелиться повсюдно – до тепла; мало павутиння – на суху осінь.

Птахи дружно відлетіли у вирій – чекати суворої зими.

Бабине літо непогідне – осінь суха.

  1. Вправа «Очікування»

Вчитель: Чого ви очікуєте від цього уроку? (Чогось незвичного, цікавих завдань, почути важливу для себе інформацію)

– Ким би ви хотіли бути на уроці? (Дослідниками, науковцями, вченими, інформаторами, звичайними учнями)

– Щоб ви хотіли робити на уроці? (Мислити, шукати відповіді, спостерігати, робити висновки)

– Як для цього треба працювати? (Творчо, дружно,  уважно, швидко)

  1. Вправа «Криголами»

Махніть рукою ті, хто любить відпочивати на березі річки?

Плесніть в долоні, хто з вас був на морі?

А тепер попрошу встати тих, хто любить прогулянки під парасолькою.

Тупніть ті, кого не лякає туман, і хто любить гуляти в такий день?

А хто з вас любить, коли падає сніг?

А тепер встануть ті, хто пив воду з криниці.

Підморгніть мені ті, хто любить мінеральну воду.

Хто любить чай? Каву? Лимонад?

Яке поняття об’єднує всі ці питання? (вода)

(Слайд 2)

Вона і лід, вона і пара

Бува рухлива і рідка.

Ні «Нескафе», ні «Ліптон» навіть

Не варті будуть і гроша

Без неї – Феї із ковша…

Вона розчинить сіль і цукор,

І в борщ і суп її додай,

Та вже не зможеш повернути,

Коли розлив її у чай…

Вгамує спрагу, заспокоїть,

Або, як кажуть, зніме стрес…

Вона потрібна всім навколо,

Не дивлячись на наш прогрес…

Відома всім уже давно

Її величність – Аш Два О.

  1. Робота в групах

 Вправа «Колаж»

Перед вами – старі журнали. Ваше завдання: знайти зображення, де зустрічається вода в природі, вирізати  та прикріпити на паперову основу скотчем або приклеїти. (Використання вирізок у колажу відбувається за рахунок вибору образів, їхньою просторовою організацією у визначеному порядку, наділення образів власними значеннями.)

  1. Презентація робіт.

Вода на Землі міститься у Світовому океані, прісних водоймах, повітрі та під землею. Вода входить до складу рослин, тварин й інших організмів.

  1. Відтворення і корекція опорних знань учнів.

Сьогодні до нас завітав гість. Подивіться фрагмент, послухайте пісеньку і відгадайте, хто ж до нас прийшов.

https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA

– Так, до нас завітав Капітошка. А хто він такий? (слайд 3)

Пройшов рясний  теплий дощик і в нас виросло «дерево знань», на якому Капітошка залишив для вас завдання.

(На листочках записані запитання. Діти читають і відповідають на них)

– В яких станах може перебувати вода?

– Перевірте себе (робота в парах)

  https://learningapps.org/5613926

Завдання: зібрати пазл.

 – За яких умов відбуваються перетворення води?

– Які незвичайні властивості має звичайна вода?

– У чому різниця між морською та річковою водою?

– Назвіть частини Світового океану.

– Назвіть водні об’єкти  нашого району. (слайд 4)

– Чому в народі кажуть «цариця – водиця»? Поясни.

-Що загрожує «здоров’ю» водойм?

– А чому вода ніколи не «закінчується»?

Давайте з вами подивимось презентацію, а ви її озвучте.

https://www.youtube.com/watch?v=UrHEccWV2Y8

-Молодці діти! Капітошка задоволений вашою роботою. Він пропонує трохи відпочити.

  1. Вправа – руханка «Броунівський рух»

Учасники хаотично рухаються по кімнаті. Завдання: знайти краплинки – капітошки з цікавими фактами про воду і зачитати їх.

  • Перші живі організми на Землі виникли у воді!
  • Одним з найводянистіших продуктів є кавун, він складається на 93% із води.
  • Наш організм складається з води більш ніж на 70%.
  • Людина без води може прожити не більше 5 днів.
  • У середньому, наш організм потребує 1,5 – 2 літри рідини в день.
  • Найчистіша вода знаходиться у Фінляндії.
  • Гаряча вода має здатність замерзати швидше, ніж холодна.
  • Близько 80% всіх захворювань передаються через воду.
  • У води є своє свято. 22 березня світ відзначає день водних ресурсів.

ІІІ. Повідомлення теми уроку

 – Сьогодні ми продовжимо розмову про головне багатство нашої Землі – воду. Дізнаємося про роботу  води в природі, поговоримо про її значення для всього живого,  про те, що воду потрібно охороняти та бережливо ставитися до неї.   (слайд 5)

 ІV. Робота над темою

 1. Слово вчителя. Вода – найпоширеніша речовина в природі. Вона – в річках, озерах, морях, океанах, ґрунті, повітрі, організмах рослин, тварин і людини. Вода на Землі знаходиться в безперервному русі, бере участь у безлічі процесів, що відбуваються в неживій і живій природі. Кругообіг води виконує величезну роботу: він перерозподіляє тепло і вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін мінеральних речовин, змінює рельєф земної поверхні. Це одне з природних явищ, яке пов’язує природні компоненти Землі в єдине ціле. Вода в природі «працює» безперервно вдень і вночі, взимку і влітку, переносить  різні речовини (пісок, глину, вапняк, солі та ін.) з однієї ділянки земної поверхні на інший. Внаслідок цього утворюються яри, ущелини, печери. Ущелини, яри, печери – це такі форми поверхні суші, які утворилися в результаті руйнівної дії води (річок, дощової води і т. п.) протягом певного часу.

  1. Робота за підручником

Роздивіться світлини с. 22 – 23.

–  Чи завжди вода приносить тільки користь?

– Яке лихо може спричинити вода?

  ІІ. Системно-узагальнюючий (30 хв.)

І. Первинне сприйняття і засвоєння матеріалу

  1. Робота в групах «Адресне питання»

– Прочитайте статтю с. 22 – 23.

– Складіть на  листі  декілька запитань за змістом статті.

– Передайте свої запитання  іншій групі для відповідей.

  1. Повідомлення учнів «Витівки води»

А тепер я прошу вас розгадати ребуси.

  • Про ці «витівки води» вам зроблять повідомлення _____________

(Цунамі, повені, шторм) (слайд 6, 7, 8)

  1. Гра «Закінчи речення».

– Значне підняття рівня води після танення снігів називають…. (повінню).

– Утворенню ярів сприяють …. (сильні зливи).

– Річки в гірській місцевості прокладають собі шлях серед скель і формують…. (ущелини).

– Потоки води просочуються крізь каміння, розчиняють деякі породи. Так утворюються  -… (печери).

Хвилі, що виникають в океані внаслідок підводного землетрусу чи зсуву називаються …. (цунамі).

Тривалий дуже сильний вітер, що спричинює значні руйнування на суші й велике хвилювання на морі – це … (шторм).

ІІ. Узагальнення та систематизація

  1. Робота в групах (слайд 9)

Обговоріть: коли вода стає «рятівником»?

Використовуй слова: питна вода, спрага, чистота, урожай, тварини, рослини, голод, навколишнє середовище, пожежа, ліс, поле, город, дощ.

  1. Руханка «Тропічний дощ»

Хід гри: Діти разом із вчителем створюють ефект дощу, що спочатку набирає сили, переходячи в зливу з градом, а потім вщухає.

— Чи знаєте ви, який тропічний дощ?

— Піднімається вітер (потираємо руки).

— Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).

— Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).

— Злива перетворилася на бурю (тупаємо).

— Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).

— Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).

— Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).

— Шумить тільки вітер (потираємо долоні).

— Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору).

  1. Робота в парах

А тепер давайте перевірим, чи зрозуміли ви, коли вода – руйнівник, а коли – рятівник.

 https://learningapps.org/3154960

  1. Перевірна робота

https://onlinetestpad.com/ua/test/105814-perev%D1%96rka-znan-z-temi-vodavlastivost%D1%96-vodi

ІІІ. Рефлексія

  1. Гра «Павутинка»

– Уявіть, що ви рослини, тварини, люди якихось професій. Чи потрібна вам вода? Для чого? Наприклад, я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв та миття посуду.

  1. Я – квітка. Вода мені потрібна, бо я хочу пити.
  2. Я – дерево. Вода мені потрібна, бо вона дає мені поживні речовини.
  3. Я – ряска. Я живу у воді.
  4. Я – пташка. Я хочу пити.
  5. Я – рибка. У воді я дихаю
  6. Я – дельфін. Я живу у воді.
  7. Я – мама. У воді я перу білизну.
  8. Я – бабуся. У воді я розчиняю сіль, цукор, оцет, щоб консервувати овочі та фрукти.
  9. Я – шофер. Водою я мию машину.
  10. Я – аптекар. За допомогою води я роблю ліки.

За що ми можемо подякувати водичці? ( за те, що вона дає життя, а без води усе загине)

Отже, воду потрібно охороняти, берегти, не забруднювати, використовувати дбайливо.

– У вас на столах лежать крапельки і хмаринки, якщо урок був пізнавальним і корисним для вас, покажіть крапельку. Якщо урок був для вас не цікавим, і ви нічого нового не дізналися, покажіть хмаринку.

– Закінчився наш урок. Піднялись на один крок.

Стали трішки ви мудріші. Про водичку взнали більше.

Що бува вона тверда, а не тільки лиш рідка.

Може й парою ставати, й людям всім  допомагати.

Дуже всім вона потрібна

Адже  в світі без  води –  НІ  ТУДИ І НІ СЮДИ

Д/З

  1. с. 24 – 25 – відповісти на запитання
  2. Проект «Облаштовуємо нашу планету»
  3. https://play.kahoot.it/#/lobby?quizId=ae83818c-25a9-43f6-9693-997bd104604b

722959

Література

  1. Грущинська І. В. Природознавство: підручник для 3 кл загальноосвіт. навч. закл.
  2. Володарська М. О. Природознавство. 3 клас.
  3. Природознавство. Зошит 3 кл.
  4. Донецька обласна державна адміністрація, Департамент екології та природних ресурсів. Школа зеленої планети.
  5. «Початкове навчання та виховання»
  6. Іванова Н. М. «Вода в природі»
  7. Інтернет – ресурси

Презентація до уроку>>>


Підготувала:  Самодай Наталя Іванівна, заступник директора Великоновосілківської гімназії з ЗОШ І ступеня Великоновосілківської районної ради Донецької області

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *