info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Соцмережевий лабіринт: розумно навколо вебу

25.04.2024  

Вправа "Соцмережевий лабіринт: розумно навколо вебу" є вправою-переможницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Наталія Іващенко. 

Тривалість виконання: 90 хв

Аудиторія та її вік: підлітки 14+ та дорослі

Які навички формує, для чого вправа: 

вміння надавати характеристику соціальних медіа; аналізувати власну поведінку у соціальних мережах; комунікативні навички; робота в групі

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

Фліпчарти (3 шт), проектор, екран, ноутбук, маркери, папір А4 (30 аркушів)

Послідовність виконання, опис вправи:

Вправа «Соцмережевий лабіринт: розумно навколо вебу»

Мета: вивчення характеристик соціальних медіа; аналіз власної поведінки у соціальних мережах.

1 етап. Мозковий штурм «Соціальні мережі і я» (20 хвилин, індивідуальна та групова робота)

Організатор готує 3 фліпчарти з питаннями про знання та думки учасників щодо соціальних мереж (будь-яка на вибір учасників). Якщо вправа виконується онлайн, то рекомендую застосувати інтерактивну дошку Padlet (https://uk.padlet.com/) або анкетування за допомогою додатка Mentimetre (https://www.mentimeter.com/ ).

Питання для обговорення:
Чому ви користуєтесь соціальними мережами?
• Що вам подобається найбільше робити у соціальних мережах?
• Яким контентом/змістом ви ділитеся в соцмережах?
• Що ви ненавидите у соцмережах?
Учасники повинні написати свої відповіді на кожне запитання на фліпчартах, але не з ким не розмовляти, доки вони це роблять.
Обговорення відповідей:
Чи можете ви пояснити цей вислів?
Можете навести приклад?
Чому ви так відчуваєте?
Під час дискусії організатор може ставити додаткові питання, які йому цікаві. Наприклад:
• Як багато у вас друзів у соцмережах?
• Як ви вирішуєте, додавати користувача до друзів чи ні?
• Як часто ви «сидите» у соцмережах?
• Скільки вам було років, коли ви завели свій профіль у соцмережах?
2 етап. Дискусія (20 хвилин, колективна робота)
• Як Ви вважаєте, контент, яким ви ділитеся, особистий чи публічний?
Учасники помітять, що на це питання не так легко відповісти, оскільки відповідь не може бути універсальною для всіх. Те, що для одного є приватним, для іншого може бути публічним. Це залежить від особистого кордону приватного та публічного, кількості друзів чи налаштувань конфіденційності тощо.Учасників просять визначити їх особисті межі приватного та публічного.Організатор може показувати профілі в соцмережах, фотографії та коментарі, щоб підтримувати дискусію.
Порада: оскільки ця тема для багатьох може бути надто особистою, наводьте як приклади профілі користувачів, яких ніхто з учасників не знає особисто.
3 етап. Соціальна мережа: перевірка профілю (40 хвилин, групова робота над різними темами)
Учасники об’єднуються у три групи. Кожна група обирає одну з тем про соцмережу: особисті фотографії, публікований контент, інформація про користувача. Кожна група отримує робочі листки (додатки 1-3) та заходить до соцмережі.
4 етап. Презентація: перевірка профілю (15 хвилин, презентація)
Кожна група презентує результати свого онлайн дослідження (використовується проектор, екран, ноутбук або засоби відеозв’язку). Після презентації учасники коментують виступ групи та висловлюють свої думки. Після обговорення організатор просить усіх учасників зробити висновки про те, що вони враховуватимуть у своїх майбутніх діях, пов’язаних із соціальними мережами.
Додаток 1
Робочий аркуш 1
Перевірка профілю: особисті фотографії
Будь ласка, зайдіть у обрану Вами соцмережу. Тепер перегляньте кілька різних профілів користувачів, які ви раніше ніколи не бачили. Перегляньте особисті фотографії, які вони розміщували. Спробуйте визначити різні категорії фотографій, збережіть і перейменуйте одну найбільш на вашу думку значну або найбільш яскраву фотографію за кожною категорією, щоб потім обговорити її в презентації.
Які категорії особистих фото Ви знайшли? Які послання Ви змогли розпізнати за цими особистими фотографіями
Тепер проаналізуйте обрані фотографії. Оскільки всі фотографії мають значення та передають інформацію невербально, кожна фотографія дає інформацію про особистість та її оточення всім, хто має доступ до цього профілю (якщо в налаштуваннях стоїть «публічний») – часто людина про це навіть не здогадується.
Заповніть таблицю. Яку інформацію та повідомлення ви зрозуміли з цієї фотографії? Які емоції у вас вона викликала? Оцініть свої приклади щодо того, які емоції вона викличе, і наскільки інформація особиста. Чим вища оцінка, тим більше емоцій вона викликає і тим більше особисту інформацію передає зображення
Обраний контент Послання (коротко) Наша емоційна реакція (коротко) Емоційне сприйняття (1….10) Особиста інформація (1….10)
Додаток 2
Робочий аркуш 2
Перевірка профілю за контентом, що розміщений в ньому
Будь ласка, зайдіть у соцмережу. Тепер перегляньте кілька різних профілів користувачів, які ви раніше ніколи не бачили. Перегляньте розміщений контент. Спробуйте визначити кілька категорій цього контенту. Виберіть декілька яскравих прикладів для своєї презентації. Збережіть приклади, зробивши скріншот та зберігши зображення під унікальним ім’ям
Контент в яких категоріях Ви знайшли Яке послання ви розпізнали в цьому контенті
   

Тепер проаналізуйте ці приклади. Контент, що розміщується, дає більше інформації про користувача, його інтереси, і це може побачити будь-який користувач соціальної мережі (якщо в налаштуваннях профілю встановлено «доступно всім»).

Заповніть таблицю. Оцініть свої приклади, наскільки вам як людині ззовні цікавий цей контент, наскільки особисту інформацію він містить? Чим цікавіший вамконтент і чим приватнішим ви його знаходите, тим вища оцінка

Приклад контенту Послання (коротко) Яка могла бути ціль (коротко) Наскільки контент зацікавив (1….10) Особисте сприйняття (1….10)

Додаток 3

Робочий аркуш 3

Перевірка профілю «Про мене» у Facebook.

Будь ласка, зайдіть у Facebook. Тепер перегляньте кілька різних профілів користувачів, які ви раніше ніколи не бачили. Вивчіть інформацію, яку ці користувачі розмістили в розділі «Про себе», де Facebook просить розмістити особисту інформацію з різних категорій. Будь ласка, заповніть таблицю нижче: перерахуйте інформацію, яку запитує Facebook у своїх користувачів та оцініть, наскільки цікава ця інформація вам

Facebook категорії Цікаво для Вас
   

Кожен пункт у розділі Facebook «Про себе» - шматочки великого пазла. Зібравши ці пазли, подумайте про особистість користувача (приємний, з почуттям гумору, агресивний тощо.), його життя (школа, місто, в якому він живе, освіта, друзі, сексуальна орієнтація тощо.) та інтересах (політика, спорт, кіно, ігри тощо). Будь-який користувач Facebook може використовувати цю інформацію, щоб дізнатися більше або менше деталей про того чи іншого користувача. (якщо в налаштуваннях профілю встановлено «доступно всім») – найчастіше сам користувач про це навіть не знає.

Завдання: Тепер знайдіть кілька прикладів того, як відомості з розділу «Про себе» на сторінці користувача може розповісти вам багато чого про цю людину. Оберіть 3 профілі користувачів, які живуть і працюють в абсолютно різних місцях, слухають різну музику, читають різні книги, в яких різні інтереси тощо. Збережіть ці профілі (або посилання на них) для презентації. Опишіть враження від цих користувачів та оцініть їх. Чим особисто вам цікавіший профіль користувача, тим вища ваша оцінка

Ім’я профілю Наші ідеї про користувача, його життя та інтереси Оцінка (1….10)
     
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Ми живемо в епоху соціальних мереж. Після ейфорії «участі заради участі» сучасні мережі стають необхідним робочим інструментом для людської діяльності. Останнім часом соціальні мережі перетворюються на інструмент інформаційного впливу та маніпулювання масовою свідомістю. Основним об’єктом в соціальній мережі є швидше людина, ніж розміщена там інформація. Саме тому використання  соціальних мереж повинно бути відповіальним та інформаційно «гігієнічним».

Джерела, які були використані:

  1. Галіч, Т. О. Соціальні Інтернет-мережі та віртуалізація суспільного життя [Текст] / Т. О. Галіч // Соціологія майбутнього: науковий журнал з проблем соціології молоді та студентства. – Х., 2010. – Вип. 1. – С. 145-152.].
  2. Робота із соціальними мережами. Посібник з питань використання соціальних мереж, розроблений Департаментом преси і публічної інформації Консультативної місії ЄС в Україні. м. Київ, серпень 2020 р.-47 с.
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram