План-конспект уроку біології в 9 класі “Біосфера, її захист і збереження”

План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


Тема: «Біосфера, її захист і збереження»

Цільова аудиторія: учні 9 класу.

Мета: поглиблювати і розширювати знання дітей про вплив людини на біосферу.

Завдання:

  • підвищення пізнавальної діяльності дітей, заохочення до дослідницької роботи;
  • учити усвідомлювати необхідність зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати;
  • розвивати пізнавальний інтерес;
  • виховувати чуйне ставлення до природи;
  • викликати бажання зберігати красу природи.

Очікувальні результати: учні отримують необхідні екологічні знання та називають основні фактори впливу на навколишнє середовище; виділяють можливі дії людини, що сприяють покращенню екологічного стану; характеризують екологічний стан власного міста; працюючи в групах, розвивають логічне та критичне мислення; набувають навичок роботи з ІКТ.

Форми роботи: онлайн-квест, бесіда, розповідь, захист проекту.

Умови проведення: урок проводиться у комп’ютерному класі, на дошці розташовані екологічні плакати, у кабінеті наявні такі атрибути, як глобус, квіти, прапор держави, урок має музичне супроводження, присутні аромалампи природного характеру (за можливістю).

Час на проведення уроку: 45 хвилин.

Обладнання: схеми, малюнки, комп’ютери, індивідуальні квест-завдання.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником, з картками.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

  1. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв’язки:  психологія, географія, екологія, історія, математика, хімія, література.

Медіазабеспечення уроку:

  1. Онлайн тестування за Google формою:

a) «Як я бачу екологічний стан свого міста»:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScfyWKAc6Gg2X4iurETKrd0nFTb3oyYtT-8ZsGc92-lJ84_AQ/viewform

b) «Моє ставлення до навколишнього світу»:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScfsnbeaIyA72bl_YGUKtofhnhQE7iLpxqbKrRYrSmRppJlNA/viewform

  1. Практичні завдання створені на власній сторінці вчителя learningapps.org (додаток 6):

a) https://learningapps.org/display?v=prnkv942317

b) https://learningapps.org/display?v=pzf1s8mr517

c) https://learningapps.org/display?v=pve5bacbc17

d) https://learningapps.org/display?v=pokifp3z217

e) https://learningapps.org/display?v=pj7qtmtj517

f) https://learningapps.org/display?v=p7rq7vwc517

     3. Відео сюжети розташований на Google диску вчителя:

a) https://drive.google.com/file/d/1Lyx3MAKNmNVqfFXryqDB4eyPogBe5p23/view?usp=sharing

b) https://drive.google.com/file/d/1mBplmZd83RWuBtR_nuogBwDMYJHVg73h/view?usp=sharing

     4. Інформаційні сторінки в мережі Інтернет, обрані вчителем:

a) http://cikavosti.com/20-trivozhnih-faktiv-pro-zabrudnennya-navkolishnogo-seredovishha/

b) http://moyaosvita.com.ua/ekologiya/ekologichna-problema-zabrudnennya-povitrya/

c) http://www.gorod.cn.ua/news/gorod-i-region/16781-vidznachaemo-vsesvitnii-den-zemli.html

d) http://necu.org.ua/climate/

     5. Інформаційна сторінка на Google диску вчителя:

https://drive.google.com/file/d/1G24mhLYru9te3fVjpEZWWCqEXI0YXGVB/view?usp=sharing

Оцінювання навчальних досягнень учнів: під час актуалізації навчальних знань учні отримують максимально 2 бали, при виконанні квесту – 6 балів, при узагальненні матеріалу (обговорення) – 2 бали та за загальну активність на уроці – 1 бал.

Підготовчий етап: за тиждень до заходу учні отримують два завдання:

  1. Рушайте в подорож по околицях міста. Візьміть фотоапарат для того, щоб зробити 2 знімки. Сфотографуйте як прекрасні пейзажі нашого міста, так і «сліди», де побувала людина.
  2. За посиланням надісланим на електронну адресу пройти тестування «Як я бачу екологічний стан свого міста»

Структура уроку:

І. Організація класу – 2 хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку – 5 хв.

ІІІ. Актуалізація опорних знань – 6 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу та закріплення – 23 хв.

V. Домашнє завдання – 2 хв.

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія – 7 хв.

 Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

Мета етапу: створити сприятливий психологічний клімат на уроці.

Привітання учнів. Перевірка відсутніх.

Створення психологічного мікроклімату на уроці.

Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Сьогодні урок має бути розумним, цікавим, захопливим, радісним і успішним. Я хочу вам побажати:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Мотивація учнів.

Мета етапу: створення навчально-проблемної ситуації, що вводить учнів в предмет вивчення майбутньої теми, забезпечити розуміння учнями змісту діяльності, того  чого вони повинні досягти на уроці, чого чекає від них учитель.

Учитель: Ми живемо на планеті Земля. Вона – наш спільний дім. Гарний, багатий, щедрий. Але сьогодні наша планета в небезпеці. Від перших кроків людства природні умови дуже змінилися. Сучасне виробництво руйнує найтісніші взаємозв’язки природних систем, порушує природну рівновагу. Масштаби нинішнього виробництва такі, що кількість викидів за одиницю часу значно більша, ніж її може нейтралізувати природа. Потерпають від цього всі компоненти природи: ґрунт, вода, ліс, повітря.

На сьогоднішній день  вже жодна людина не сумнівається в тому, що серед життєво важливих проблем, які стоять перед людством, одними із найважливіших є екологічні проблеми.

Для гарного налаштування на роботу я пропоную вам звернути увагу на дошку та послухати слова видатного українського письменника Василя Симоненка (на дошці відображається плейкаст:

http://www.playcast.ru/view/10638383/1758011cffd44d186245a421257b9c5fd2a2aa51pl  )

Земля — не рабиня наша, а мати.

Сонце — не вітчим, а рідний батько,

Ліси — наші брати, річки — сестри.

Дощі, вітри, сніги — добрі гості.

А ми на своїй планеті —

Не тимчасові мешканці, а мудрі господарі!

В. Симоненко

Далі учитель оголошує мету та завдання уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Мета етапу: викликати інтерес, допомогти учням згадати те, що вони знають.

Прогнозовані результати: учні усвідомлюють, чому і для чого їм потрібно вивчати тему, що саме їм доведеться вивчити і освоїти, яка основна задача майбутньої роботи.

Учитель: За тиждень да нашої зустрічі на електронні адреси ви отримали посилання  на тести Google-форми – «Як я бачу екологічний стан свого міста» (додаток 1):

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScfyWKAc6Gg2X4iurETKrd0nFTb3oyYtT-8ZsGc92-lJ84_AQ/viewform

Дякую, що всі виконали це завдання, і я пропоную подивитися на результати ваших відповідей (Вчитель відкриває діаграми, які відображають варіанти відповіді учнів, та аналізує їх).

Бесіда:

  • Чи безпечно людині жити у такому середовищі?
  • Що ми можемо зробити для покращення екологічного стану?
  • Яке природне середовище залишимо ми своїм нащадкам?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми будемо намагатися відповісти на усі запитання, що стоять перед екологічною проблемою людства, виконавши послідовні завдання:

  1. Проходження навчального квесту «Екологічними стежками людства».
  2. Створення фотоколажу «Екологічний стан мого міста» та захист власної точки зору щодо виконаної роботи.

Умови проходження квесту:

  1. На кожному етапі ви повинні переходити по вказаних лінках, де будуть розміщені або текст, або завдання, або відео, ознайомившись з якими ви отримаєте загальні теоретичні знання щодо науки екологія;
  2. Переходити за посиланнями необхідно почергово, так як не ознайомившись з попереднім завданням вам буде важко виконати наступне завдання;
  3. Останній стовпчик містить питання, на які вам необхідно звертати увагу при знайомленні з теоретичним матеріалом. Відповіді на ці питання вам знадобляться для захисту фотоколажів створених вашими руками.
  4. Всі практичні завдання зберігають у собі ключову літеру, яку ви повинні вказувати у четвертому стовпчику своєї таблички;
  5. Послідовність ключових літер дасть вам можливість дізнатися прізвище людини, яка відновила День Землі, залучивши до його проведення 22 квітня 1970 року понад 20 млн. американців по всій території США?
  6. Перші два учня, які відгадають ключове слово отримають звання та емблеми (додаток 2) «Екоініциатор» та «Екозахисник». Це надасть їм можливості обрати для себе членів команди для виконання другої частини уроку – створення фотоколажу.

Навчальний квест «Екологічними стежками людства»

з/п

Лінк Знайдіть літеру Літера Питання
1. http://cikavosti.com/20-trivozhnih-faktiv-pro-zabrudnennya-navkolishnogo-seredovishha/ –       Обери на свій погляд 5 найважливіших екологічних проблем для України
2. https://learningapps.org/display?v=prnkv942317 Ключова літера, яку ви отримали при правильному розв’язанні завдання
3. https://drive.google.com/file/d/1G24mhLYru9te3fVjpEZWWCqEXI0YXGVB/view?usp=sharing

–       Що таке екологія?

–       Хто вперше запропонував цей термін?

–       Коли святкується День Землі і з чим він пов’язаний?

4. https://learningapps.org/display?v=pzf1s8mr517 Ключова літера, яку ви отримали при правильному розв’язанні вправи
5.

http://moyaosvita.com.ua/ekologiya/ekologichna-problema-zabrudnennya-povitrya/

 

–       Яка кількість обсягу отруйних речовин, що надходять у повітря належить транспорту?

–       Яка основна причина забруднення повітряного середовища?

6. https://learningapps.org/display?v=pve5bacbc17 Ключові літери, які ви отримали при правильному розв’язанні вправи
7. https://drive.google.com/file/d/1Lyx3MAKNmNVqfFXryqDB4eyPogBe5p23/view?usp=sharing –       Що є причинами екологічних проблем, викликаних сільським господарством?
8. https://learningapps.org/display?v=pokifp3z217 Ключова літера, яку ви отримали при правильному розв’язанні вправи
9. http://www.gorod.cn.ua/news/gorod-i-region/16781-vidznachaemo-vsesvitnii-den-zemli.html

–       Про що нагадує Всесвітній День Землі суспільству?

–       Історія виникнення Всесвітнього Дня Землі.

10. https://learningapps.org/display?v=pj7qtmtj517 Ключова літера, яку ви отримали при правильному розв’язанні вправи
11.

http://necu.org.ua/climate/

 

–       Які основні наслідки несе глобальна зміна клімату?
12. https://learningapps.org/display?v=p7rq7vwc517 Ключова літера, яку ви отримали при правильному розв’язанні вправи
Тепер найголовніше: запиши прізвище того, хто відновив День Землі, залучивши до його проведення 22 квітня 1970 року понад 20 млн. американців по всій території США ____________________________________________________

Учитель: Ви чудово впоралися із завданнями, які я вам запропонувала, але мені хотілося б дізнатися, чи були якісь з завдань для вас складними і чому?

(діти зазначають найскладніше та висловлюють свої побажання)

Учитель: Мабуть ви дуже втомилися, працюючи за комп’ютером. Тому я пропоную вам трохи розім’ятися.

Фізкультхвилинка: учні виконують вправи з героєм відео сюжету: https://drive.google.com/file/d/1mBplmZd83RWuBtR_nuogBwDMYJHVg73h/view?usp=sharing

Учитель: Дуже добре. А тепер прийшов час переходити до виконання нашого другого завдання – створення фотоколажу з теми «Екологічний стан мого міста», яке покаже результат вашої плідної роботи протягом виконання квесту. Але перш ніж ми почнемо, наші переможці повинні обрати собі членів команди.

Ви отримали випереджальне завдання: рушайте у подорож по околицях міста. Не забудьте взяти фотоапарат для того, щоб зробити 2 знімки. Сфотографуйте як прекрасні пейзажі нашого міста, так і «сліди», де побувала людина. Ваші фотографії  та картки, які вам запропоновані на столах (додаток 3), я пропоную використати для складання вашого фотоколажу. Зауважую, що ваш фотоколаж повинен містити наступну інформацію:

  • Позитивні та негативні сторони екологічного стану мого міста.
  • Причини погіршення екологічного стану міста.
  • Які дії людей та адміністрації міста призводять до покращення екологічного стану?
  • Що ви робите для вдосконалення свого міста?

Для створення своїх робіт ви можете використовувати загальну схему запропоновану у додатку 4.

Після закінчення створення фотоколажів кожна група повинна захистити свою точку зору.

V. Підведення підсумків. Рефлексія.

Завершальне слово вчителя:

Як бачимо, держава ніби дбає про чистоту довкілля і здоров’я своїх громадян, та все ж проблема забруднення природи залишається однією з найактуальніших. Сподіваюсь, сьогоднішній захід переконав вас у тому, що без екологічних знань неможливе майбутнє планети Земля. І як змінилося ваше ставлення до навколишнього світу мені допоможуть дізнатися результати онлайн-опитування Google-форми «Моє ставлення до навколишнього світу» за посиланням:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScfsnbeaIyA72bl_YGUKtofhnhQE7iLpxqbKrRYrSmRppJlNA/viewform

Лише разом ми зможемо врятувати довкілля, підтримувати чистоту планети. Бути бережливим господарем треба вчитися з дитинства.

А зараз я хочу, щоб ви склали екологічний лозунг, який дав би можливість всьому людству зрозуміти проблему та зробити все можливе для її уникнення.

(учні висловлюють свої лозунги)

Оцінювання учнів: учні отримують 6 балів за правильне виконання квесту (1 ключова літера – 1 бал), за виконання попередніх завдань (онлайн тестування + фото) – 2 бали, за роботу в групах при створенні колажу – 2 бали та за загальну активність на уроці – 2 бали.

Всім дякую за плідну роботу. Бажаю вам всього найкращого.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 55-56 підручника (Р. В. Шаламов);

     2.  Давайте всі разом проведемо рейд по озелененню пришкільної території та міста – «Посади дерево, бо тобі тут житі!»;

  1. Скласти хмару слів до вивченої теми;
  2. Скласти казку або легенду на екологічну тематику.

Додаток 1

Тести «Як я бачу екологічний стан свого міста?»

  1. Як Ви в цілому оцінюєте екологічний стан свого міста?

a) Благополучний

b) Неблагополучний

c) Не володію інформацією

     2. Які екологічні чинники безпосередньо впливають на екологічний стан вашого міста?

a) Загазованість і запилена повітря

b) Шумовий вплив навколишнього середовища

c) Незадовільна якість питної води

d) Незадовільна санітарна обстановка поблизу Вашого житла

e) Якість продуктів харчування

f) інше: ____________________________

     3. Чи вважаєте Ви, що якість питної води у вашому місті…

a) Відповідає якості санітарних норм та стандартів

b) Вода чиста, але потребує доочищення в фільтрах

c) Вода непридатна для пиття

d) Мене це не цікавить

     4. Чи влаштовує Вас система збору і видалення твердих побутових відходів у місті ?

a) Так

b) Ні

c) Частково

     5. Чи існують у вашому міcті пункти прийому вторинної сировини?

a) Так, макулатура

b) Так, скло

c) Так, пластик

d) Ні

     6. Чи задовольняє Вас санітарний стан парків та садів в місті?

a) Так, задовольняє в повному обсязі

b) Ні, не задовольняє

c) Потребує покращення

d) Потребує корінних змін

e) Мені це байдуже

     7. Які екологічні проблеми, на Вашу думку, є найбільш значними?

a) Забруднення атмосферного повітря

b) Безгосподарне відношення до відходів, їх нераціональний збір

c) Забруднення води в річках (ставках, водосховищах)

d) Якість продуктів харчування

e) Забруднення ґрунтів і втрата їх якості

f) Збільшення кількості сміттєвих звалищ

g) Зменшення кількості лісів і об’єктів природно-заповідного фонду навколо міста

h) Підвищення захворюваності людей під впливом екологічних чинників Погіршення санітарної ситуації в місцях мешкання людей

Додаток 2

Емблеми для переможців квесту

Додаток 3

Картки, які можна використовувати для створення фотоколажу

Додаток  4

Загальна схема фотоколажу

Додаток 5

Тести «Моє ставлення до навколишнього світу»

  1. Чи вважаєте Ви за необхідне інформування населення про екологічну ситуацію?

a) обов’язково необхідно на постійній основі

b) необхідно періодично

c) необхідно у виняткових випадках (для сповіщення про надзвичайні ситуації і їх наслідки)

d) це вже здійснюється в достатній мірі

e) не потрібно

f) мені все одно

     2. Які дії ви здатні запропонувати зі свого боку для покраoення екологічного стану?

a) не кидати сміття на вулиці

b) саджати дерева

c) розділяти сміття за типом його походження

d) агітаційна робота серед населення

e) підвищення рівня очистки стічних вод та газуватих викидів підприємств

f) захищати тварин та птахів від вимирання

g) інше _______________________

     3.  Чи впливає екологічна ситуація на рівень соціального і економічного розвитку міста?

a)     так, вони тісно взаємопов’язані

b)    так, побічно впливають

c)     немає ніякого зв’язку

     4.  Яке місце повинно займати в місті вирішення екологічних проблем?

a) пріоритетне

b) рівноправне з економічними і соціальними проблемами

c) другорядне

d) мене це не цікавить

     5. Хто повинен відповідати за екологічний стан всесвіту?

a) голова держави

b) населення

c) екологічні групування

d) ніхто

Додаток 6


Підготувала: Лозинська Олена Юріївна, учитель біології Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №18 м. Добропілля Донецької області 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *