info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа «Учнівська джинса» для використання на уроці фізики

Вправа  "Учнівська джинса" для використання на уроці фізики у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Сорока Ірина Анатоліївна, заступник директора з навчально-виховної роботи, учителька фізики Рівненського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад №14" Рівненської міської ради Рівненської області. 

Мета вправи/заняття: навчити розрізняти рекламу та джинсу; знати, як працюють медіа: журналістські стандарти; розвивати відповідальність учнів за створену чи поширену ними інформацію. Формувати медіанавички: ідентифікація інструментів маніпулятивних впливів (аналіз реклами, пошук ознак джинси); уміння оцінювати та інтерпретувати інформацію, використовувати медіа для соціального блага; критичне мислення.

Короткий опис вправи, анотація: учитель замовляє в учнів джинсу до будь-якої вивченої теми, тобто школярам потрібно написати статтю з прихованою рекламою, де висвітлюється користь певного фізичного процесу або шкода від нього.

Час необхідний на виконання вправи: 8-10хв.

Застосування вправи: урок фізики 8 клас, розділ «Електричні явища. Електричний струм», тема уроку «Сила струму. Амперметр», на етапі опрацювання матеріалу.

Необхідне обладнання/матеріали: мультимедійні засоби навчання.

Форма/метод роботи: робота в малих групах або індивідуальна робота.

Детальний опис вправи:

У журналістиці є такий термін «джинса» (слайд 8)

Спробуємо себе в ролі журналістів. Напишемо джинсу про електричний струм.

  • Журналісту А замовлено написати рекламу струму: 5-8 речень, у яких висвітлено користь, яку отримує людина від використання сили струму.
  • Журналісту Б замовлено написати антирекламу струму: 5-8 речень про шкоду, яку може завдати людині використання електричного струму.

Учні працюють самостійно в зошитах, обираючи одне із запропонованих завдань. У допомогу учням дібрано рисунки (слайд 9).

По закінченню учитель пропонує бажаючим зачитати свою статтю.

Обговорення. Якщо людина прочитала джинсу про шкоду електричного струму, чи буде вона хвилюватися під час використання електричних пристроїв? Навіть знайдуться люди, які будуть відмовлятися від електроприладів. Реклама і джинса викривлюють інформацію, тобто маніпулюють людьми. Тому ще у 1954 році на ІІ Всесвітньому конгресі Міжнародної федерації журналістів були прийняті журналістські стандарти, а в 1986 році внесені зміни. Хороший журналіст завжди їх дотримується. (слайд 10)

Учитель роздає картки з ознаками джинси (або організовує обговорення ознак у класі (слайд 11) залежно від наявності часу, можливостей та зацікавленості учнів).

Удома переглянете ознаки, за якими можна впізнати джинсу в будь-якій інформації.

Повний конспект уроку можна завантажити за посиланням

Очікувані результати:  учень ідентифікує інструменти маніпулятивних впливів; уміє оцінювати та інтерпретувати інформацію; використовує медіа для соціального блага; розвиває креативне рефлексивне мислення; поважає авторське право.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: учні розуміють, що інформацію можна висвітлювати з різних сторін і таким чином впливати на думку інших, отже, виробляють імунітет до маніпуляцій.

Використані джерела:

  1. Курс «Медіаграмотність для освітян» автори: Горбачов С., Найдьонова Л. (платформа масових відкритих онлайн-курсів Prometheus). https://prometheus.org.ua
  2. Матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність».
  3. Матеріали Тренінгу для тренерів з медіаграмотності 29-31 жовтня 2018р. (лектори: Тараненко О., Гороховський О., Іванова Т.)

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram