Вправа «Лінгвістичний аналіз хімічних термінів, аналіз хімічних історичних джерел» для використання на уроці хімії

Вправа  “Лінгвістичний аналіг хімічних термінів, аналіз хімічних історичних джерел” для використання на уроці хімії у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Іващенко Наталія Василівна, вчителька хімії Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №3 Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області. 

Мета вправи/заняття: закріпити знання учнів з теми «Суміші. Способи розділення сумішей», удосконалити навички аналізу та систематизації медійної інформації

Короткий опис вправи, анотація: особливе місце у вивченні хімії посідає лінгвістичний аналіз хімічних термінів. Правильне вживання хімічної термінології – один із засобів формування медіаграмотності. Наприклад, вивчаючи тему «Суміші. Способи розділення сумішей» в 7-му класі, зазначаємо, що латинською мовою слово «distill» означає «краплина». Тоді набагато легше учням пояснити термін «дистиляція» як один із методів розділення сумішей. Крім того, розглядаючи історичний аспект, хімічна термінологія зазнала багато змін протягом століть. Учням пропонується порівняти тривіальні назви складних речовин з їх назвами за застарілою номенклатурою.

Час необхідний на виконання вправи: до 15 хвилин

Застосування вправи: на етапі вивчення нового матеріалу та (або) закріплення, уроки хімії в 7 класі за чинною програмою Державного стандарту загальної середньої освіти

Необхідне обладнання/матеріали: для виконання вправи учасникам необхідні аркуші формату А4, маркери, комп’ютери, планшети або телефони з доступом до інтернету (принаймні один на команду у разі групової роботи)

Форма/метод роботи: групова, колективна/ інтерактивний

Детальний опис вправи :

Приклад вправи. Учням пропонується порівняти запис та назви формул складних речовин

СО2 – Карбон (ІV) оксид                                                                       СО2 – двоокис Вуглецю

Питання:

  1. Порівняйте якісний та кількісний склад молекул
  2. Що таке оксид?
  3. Який клас сполук раніше називали окислами й чому?

Учням пропонується самостійно скласти подібні завдання, опрацювавши історичні джерела.

Очікувані результати:

Учень/учениця:

  • здобудуть навички аналітичного та критичного мислення;
  • оволодіють вміннями висловлювати обґрунтовані судження;
  • усвідомлюватимуть необхідність критичного підходу до медіаджерел;
  • поглиблять знання з теми «Суміші. Способи розділення сумішей»

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

На етапі рефлексії кожен учень стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, навичок, способів дій, які отримано на уроці, я візьму із собою для використання на інших уроках, в житті, для виконання домашнього завдання, контрольної роботи?» Папірці складаються у рюкзак (справжній чи умовний).

Учні вибірково знайомлять з відповідями (учитель дістає з рюкзака відповіді та зачитує їх).

Використані джерела:

  1. Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди. Навчальний посібник/ Волошенюк О, Дегтярьова Г., Каліберда М., Мокрогуз О., Потапова В., Шаламов Р. – Киїів: АУП, Інтерньюз – Україна, ЦВП, 2020. – 68 с.

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.