Вправа “Інформаційний детектив” для використання на уроці історії

Вправа “Інформаційний детектив” для використання на уроці історії  є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Автор: Колісніченко Сергій Володимирович, вчитель історії Ліцею “Науковий” Кропивницької міської ради м. Кропивницький.

Вправа нагороджена спеціальним дипломом за креативний підхід до інтеграції та викладання медіаосвіти. 

Мета вправи/заняття: розвивати вміння учнів помічати інформаційні маніпуляції, розуміти мету маніпуляцій них дій з інформацією та прогнозувати їхні наслідки. Удосконалювати навички критичного та аналітичного мислення. Формувати предметні компетентності учнів.

Короткий опис вправи, анотація: відомий європейський історик Ж. Семелен довів, що будь якому геноциду передує чітко продумана інформаційна компанія метою якої є:

  • Ідентифікувати:
  • Дегуманізуват:
  • підштовхнути до знищення «ворога»:

«Ворогом» виступає національна група, суспільний прошарк незручний для чинної влади. Саме за таким сценарієм відбулася підготовка до Голокосту, саме такий сценарій було реалізовано при підготовці Голодомору, аналогічні механізми використовуються в контексті сучасної гібридної Російсько-Української війни.

Зміст вправи заключається в тому, що після вступного слова вчителя учні об’єднуються в групи, кожна група отримує роздатковий матеріал (агітаційні радянські плакати другої половини 20-их початку 30-х років), кожна група отримує завдання знайти механізми, символи, ідентифікації, дегуманізації «ворога» та заклик до знищення. Результатом даного етапу роботи є заповнення таблиці «Мова ворожнечі».

На другому етапі групи отримують сучасні пропагандиські зображення (інтернет меми) і отримують завдання, визначити чи є дані зображення прикладами мови ворожнечі, якщо так о ідентифікується як «ворог» і з якою метою розповсюджується дана інформація, до який дій варто вдатися, щоб мети з якою розповсюджується дана інформація не була досягнута: Результати роботи учні оформлюють в форматі ментальної карти.

Час необхідний на виконання вправи: для виконання вправи буде достатньо 12 хвилин:

Застосування вправи: вправу можна застосувати на уроці історії при вивченні теми «Голодомор 1932-33 років», «Голокост», на уроці Громадянської освіти при вивчені теми «Інформаційні маніпуляції» на Годинах спілкування, під час роботи гуртка «Виявлення інформаційних маніпуляцій»:

Необхідне обладнання/матеріали: для виконання вправи потрібно мати роздатковий матеріал (агітаційні радянські плакати 20-30-х років ХХ ст., сучасні інтернет меми Російсько-Української війни), проектор, ноутбук, екран, презентація, шаблон таблиці та схеми які будуть заповнені за результатами роботи, пам’ятка роботи в групі.

Форма/метод роботи: робота в групах, мозковий штурм, сократівська бесіда, заповнення таблиці, складання ментальної карти.

Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи):

ХХ ст. позначилось тим, що тоталітарні та імперські режими скоювали масові народовбивства. Цей сумний досвід, як і прагнення уникнути його повторення, диктують потребу в науковому й суспільному осмисенні як самої природи, причин, так і конкретних механізмів застосування насилл я.Сучасні науковці здебільшого одностайні в думці про те, що творення пропагандистського «образу ворога» відіграло важливу роль у легітимації нищення цілих суспільних верств.

На сьогоднішньому занятті ми спробуємо навчитися розпізнавати механізми «Мови ворожнечі» та запобігати досягненню поставлених перед нею завдань. Давайте об’єднаємося в групи за принципом розміщення в класі (цчні які сидять за партами під непарним номером повертаються на 180 градусів до учнів які сидять за партою під парним номером) і згадаємо правила роботи в групах (на основі пам’ятки шляхом мозкового штурму ми згадуємо правила роботи в групі).

Тепер переходимо до основної частини роботи, зараз кожна група отримає підбірку агітаційних плакатів та завдання до них. Учні маєть ознайомившись з плакатами заповнити таблицю визначивши «ворога», інструменти його ідентифікації, дегуманізації та заклик щодо йог майбутнього.

ЗАВДАННЯ СИМВОЛИ ОБРАЗИ
Ідентифікація Оселедець, характерні вуса, синьо-жовті кольори, вишиванка, шаровари, священицька ряса, герб Тризуб, українська моа Український селянин (куркуль), петлюрівець, священник
дегуманізація Свиня, гусак, гуска, лялька маріонетка, буряни, гадюка… Створення відразливих не людських образів
Заклик Чобіт наступає на хвість змії, давить трактор Заклик до знищення

Очікувані результати

  • Учні ознайомляться з механізмами «Мови ворожнечі»
  • Навчаться розпізнавати інформаційні маніпуляції;
  • Розумітимуть мотиви та прогнозуватимуть потенційні наслідки інформаційних маніпуляцій;
  • Поліпшення навичок критичного і аналітичного мислення;
  • Формування предметних компетентностей;
  • Виховання патріотизму.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Рефлексія відбувається в формі сократівської бесіди.

Питання:

  • Що нового ви дізналися під час вправи?
  • Як отримані знання можна використати в повсякденному житті?
  • Які приклади маніпулювання інформацією ви зустрічали в житті?

Використані джерела:

  1. Артемова Е. А. Карикатура как жанр политического дискурса : дис. на соискание науч. степени канд. филол. наук / Артемова Е. А. — Волгоград, 2002. — 237 с.
  2. Гриневич Л.В. МЕХАНІЗМИ МАСОВОГО НАРОДОВБИВСТВА: КОНСТРУЮВАННЯ «ОБРАЗУ ВОРОГА» В РАДЯНСЬКІЙ ПОЛІТИЧНІЙ КАРИКАТУРІ (друга половина 1929 — початок 1930 рр.). – К.: 2018

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.