Вправа для використання у 5 класі при вивченні теми «Батькова наука» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Зоря Юлія Миколаївна, завідувачка навчально-тренінгового центру КНЗ "Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради".
Мета вправи/заняття: ключові компетентності: формувати навички з інтерпретації, поцінування та усвідомлення інформації, поданої у анімації; Формувати предметні компетентності: вчити аналізувати медіатекст, виділяти основні проблеми, підняті автором у медіатворі. Розвивати зацікавленість учнів до екранних медіа, творчу уяву, аналітичне і критичне мислення, художній смак, візуальну грамотність. Виховати духовну, морально-етичну особистість, яка вміє співчувати, поважати, допомагати старшим, піклуватися про рідних та є відповідальною.
Короткий опис вправи, анотація: перегляд, аналіз та обговорення притчі-анімації про те, як батько привчив свого ледачого сина Грицька працювати. Жанр: анімація, притча. Країна: УРСР. Кіностудія / кінокомпанія: Київнаукфільм. Режисер: Ц. Оршанський, 1986 рік.
Час необхідний на виконання вправи: 30-45 хв.
Застосування вправи: урок, позаурочна, факультативна, гурткова робота
Необхідне обладнання/матеріали: телевізор або комп’ютер або ноутбук, колонки, WIFI або підключення до мережі інтернет, роздруківки для вправ та для виготовлення сторіборду (бажано на цупкому папері).
Форма/метод роботи: вправа
Детальний опис вправи:
1. Вступна лекція вчителя: 2017 року українська анімація святкує свій 90-річний ювілей. Свою історію вона почала на початку XX століття, у час бурхливого розвитку світової мультиплікації.
Ще на своєму світанку людство мало потяг до відтворення сцен з життя у малюнках. Про це свідчить наскельний живопис, який залишили по собі первісні люди. Виявлені у європейських печерах малюнки датуються 40 тис. років до нашої ери. З винаходом паперу з’явилася нова "магія" – кілька малюнків одного предмета або людини у різних фазах руху під час швидкого їх перегляду створювали ілюзію руху. У XIX сторіччі винахідники конструювали нові та більш досконалі інструменти для демонстрації рухомих картинок – зоотроп, праксиноскоп та ін. Так народжувалася анімація. Українська анімація розпочала свій шлях трохи пізніше. Датою її народження вважається 1927 рік, а дідусем дослідники називають киянина В'ячеслава Левандовського.
2. Перед переглядом запропонуйте дітям малюнок.
Як ви гадаєте про що буде мультфільм?
Хто буде головним героєм?
А якою буде роль котика у мульфільмі?
3. Перегляньте разом з дітьми анімацію (9 хв.)
4. Завдання після перегляду:
1. Обговорення. Поміркуйте:
Назвіть головну проблему, про яку говориться у мультику.
Чи актуальна вона сьогодні?
Хто є головним героєм?
Чи є негативні герої у мультику ? Чому?
2. Об’єднайте дітей у дві групи. Запропонуйте дітям першої групи скласти сторіборд - серія ілюстрацій, розміщених одна за одною, відповідно сюжету, які дозволяють зрозуміти його. А учням другої групи запропонуйте розглянути малюнок, де зображено Грицька і описати хлопця добираючи слова, які охарактеризують його. Довідка: уважний, ледачий, доброзичливий, лежибока, поважає працю інших, байдикуватий, не любить працювати, любить їсти, ввічливий, доброзичливий, ледащо, любить нічого не робити, але багато отримувати.
5. Після виконання завдань обговоріть:
Чи відповідає малюнок головній думці медіатвору?
А що можна сказати про кольори у мультику? Чи відмінні вони? А чому?
Чи складно було складати сторіборд? Чи передає він зміст медіатвору?
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Що нового ми дізналися сьогодні?
Чи правильною була поведінка Грицька?
Які висновки після перегляду медіатвору ти можеш зробити?
Використані джерела:
Додаток: ілюстрації до сторіборду.