Вправа для використання у 5-6 класі при вивченні теми «Маркуємо здоров’я»

Вправа для використання у 5-6 класі при вивченні теми «Маркуємо здоров’я» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Іванчук Альона Ігорівна, практичний психолог загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Піддубці. 

Мета вправи/заняття:

Формувати вміння розпізнавати та декодувати маркування на упаковках продуктів харчування; стимулювати розвиток вибірковості та осмисленості сприйняття; розвивати звичку свідомо робити вибір; сприяти позитивному ставленню до власного здоров’я та усвідомленню значення здоров’я у житті людини.

Короткий опис вправи, анотація:

Вправа складається з 3 етапів:

  • вивчаємо упаковку (на цьому етапі дітям потрібно встановити відповідність між знаками маркування та інформацією, яка їх пояснює).
  • упаковка для «здоров’я» (дітям потрібно створити власну упаковку для продукту під назвою «здоров’я», використовуючи при цьому маркування та усю потрібну інформацію про продукт);
  • реклама продукту (учням пропонується створити коротке рекламне повідомлення, яке б спонукало покупців придбати їхній продукт).

Час необхідний на виконання вправи: 25 хв.

Застосування вправи: вправу можна використовувати на інтегрованих уроках нової української школи, а також як практичний блок на виховних годинах за темами «Медіаграмотність для дітей» , «Я в інформаційному просторі» та ін.

Необхідне обладнання/матеріали: бланки із маркувальними знаками 2 комплекти; фломастери, кольорові олівці, допоміжні картинки для декору упаковки (за бажанням), макет упаковки 2 шт.

Форма/метод роботи: заняття з елементами тренінгу, робота в групах /встановлення відповідностей, рольова гра, рефлексія.

Детальний опис вправи:

Хід вправи:

І етап. Встановлення відповідностей.

Діти об’єднуються у 2 групи, учитель дає наступні інструкції.

«Учні перед вами бланки із завданням (додаток 1), де зображені маркувальні знакі та інформація, яку ви можете  зустріти на упаковках продуктів харчування. Ваше завдання встановити відповідність між знаком та його значенням, з’єднавши правильні пари за допомогою стрілок. На виконання завдання у вас є 3 хвилини. Після  виконання завдання учні презентують результати.

Обговорення етапу:

  • Чи зустрічали ви подібні знаки на упаковках?
  • Як часто ви звертаєте увагу на інформацію, що вказана на упаковці?
  • Що спонукає вас обрати той чи інший продукт?
  • Як ви думаєте, чому важливо вміти розшифровувати знаки на упаковках?

Учитель узагальнює вправу та вказує на важливість розуміння інформації про продукти харчування, адже якість такого товару впливає на стан нашого здоров’я

ІІ етап. Створення упаковки для «здоров’я».

Інструкція: Учні, тепер ви розумієте значення інформації, яку зображено на упаковках ваших улюблених продуктів. Ми продовжуємо працювати у групах. Наступне завдання творчого характеру. Уявіть що здоров’я – це товар, який потрібно продати. Проте спершу Вам потрібно створити власну рекламну упаковку для продукту під назвою «здоров’я», використовуючи різні знаки маркування і всю необхідну інформацію.

На упаковці ви можете розмістити:

  • назву продукту (наприклад «еліксир здоров’я»);
  • етикетку (малюнок, графічний об’єкт, символ, який буде привертати увагу покупця);
  • склад продукту (наприклад, склад «еліксиру здоров’я»: здоровий сон, гарна фізична форма, гігієна, прогулянки на свіжому повітрі, позитивний настрій, цікаве спілкування з однолітками і таке інше);
  • інструкція з використання;
  • термін придатності;
  • адреса виробництва;
  • штрих код товару (482 Україна);
  • інші додаткові знаки та інформація.

Учні отримують макет упаковки або лист із подібним зображенням (Додаток 2).

Після виконання цього завдання учитель одразу дає інструкцію ІІІ етапу вправи.

ІІІ етап Створення реклами.

Інструкція: Тепер у вас є готова упаковка. Проте, щоб продати товар про нього має дізнатися споживач. Для цього вам необхідно у групах скласти коротке рекламне повідомлення, яке б спонукало покупців придбати ваш товар. Це може бути слоган, діалог, короткий вірш, пісня та інші методи, які ви можете використати щоб побудити інтерес аудиторії до пропонованого продукту.

Для виконання завдання у вас є 8 хвилин та по 2 хвилини на представлення рекламного продукту.

Групи рекламують товар по черзі.

Обговорення (протилежна команда відповідає на запитання учителя про товар суперника):

  • Чи придбали б ви такий продукт?
  • Що вам сподобалось/не сподобалось в упаковці товару.
  • Яку інформацію, на вашу думку, варто було б вказати додатково, а яка є зайвою?

Очікувані результати: діти розуміють інформацію на упаковці та вміють декодувати основні маркувальні знаки; знають про способи утилізації упаковки; отримані знання і навики спонукають критично оцінювати стан і якість товару;  діти осмислено обирають продукти в магазині, звертаючи увагу на основну інформацію про товар; усвідомлюють цінність власного здоров’я.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учитель запитує учнів про хід вправи та узагальнює результати роботи.

Орієнтовані запитання для рефлексії:

  • З огляду на отриману інформацію в процесі гри, як тепер ви будете «читати» упаковку ?
  • На яку інформацію варто звертати увагу в першу чергу?
  • Чи можна придбати здоров’я за гроші?

Використані джерела:

  1. https://www.gpp.in.ua/kharchovi-produkti.html
  2. https://dpsscn.gov.ua/pres-tsentr/infohrafika/1216/markuvannia-kharchovykh-produktiv.html

Додаток 1. 

 

Маркування про наявність чи відсутність ГМО зобов’язує виробника Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів».

Замкнутий цикл (виробництво – застосування – утилізація), вказує, що дана упаковка придатна для подальшої переробки.
Знак  «дбай про чистоту». Цей знак  означає, що  упаковку треба викинути  до урни безпосередньо після  споживання її вмісту.
Цей знак означає, що упаковка продукту вироблена з матеріалу який придатний для контакту з харчовими продуктами.
Штриховий код містить інформацію про товар та його виробника.

Цей знак означає, що продукцію слід оберегти від вологи.

QR-код – матричний двовимірний штрих-код, що зчитується телефонами і смартфонами за допомогою спеціальних програм, здатних його розпізнавати.

Цей знак зазначає, що продукція відповідає вимогам усіх обов’язкових в Україні регламентів та стандартів.

Строк придатності.
Етикетка.
Склад продукту.
Цей знак означає вагу нетто (без упаковки). Якщо біля цього знаку зазначено число, воно означає вагу брутто (з упаковкою).

Додаток 2. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.