Вправа для використання у 5 класі при вивченні теми «Батькова наука»

Вправа для використання у 5 класі при вивченні теми «Батькова наука» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Зоря Юлія Миколаївна, завідувачка навчально-тренінгового центру КНЗ “Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради”.

Мета вправи/заняття: ключові компетентності: формувати навички з інтерпретації, поцінування та усвідомлення інформації, поданої у анімації; Формувати предметні компетентності: вчити аналізувати медіатекст, виділяти основні проблеми, підняті автором у медіатворі. Розвивати зацікавленість учнів до екранних медіа, творчу уяву, аналітичне і критичне мислення, художній смак, візуальну грамотність. Виховати духовну, морально-етичну особистість, яка вміє співчувати, поважати, допомагати старшим, піклуватися про рідних та є відповідальною.

Короткий опис вправи, анотація: перегляд, аналіз та обговорення притчі-анімації про те, як батько привчив свого ледачого сина Грицька працювати. Жанр: анімація, притча. Країна: УРСР. Кіностудія / кінокомпанія: Київнаукфільм. Режисер: Ц. Оршанський, 1986 рік.

Час необхідний на виконання вправи: 30-45 хв.

Застосування вправи: урок, позаурочна, факультативна, гурткова робота

Необхідне обладнання/матеріали: телевізор або комп’ютер або ноутбук, колонки, WIFI або підключення до мережі інтернет, роздруківки для вправ та для виготовлення сторіборду (бажано на цупкому папері).

Форма/метод роботи: вправа

Детальний опис вправи:

1. Вступна лекція вчителя: 2017 року українська анімація святкує свій 90-річний ювілей. Свою історію вона почала на початку XX століття, у час бурхливого розвитку світової мультиплікації.

Ще на своєму світанку людство мало потяг до відтворення сцен з життя у малюнках. Про це свідчить наскельний живопис, який залишили по собі первісні люди. Виявлені у європейських печерах малюнки датуються 40 тис. років до нашої ери. З винаходом паперу з’явилася нова “магія” – кілька малюнків одного предмета або людини у різних фазах руху під час швидкого їх перегляду створювали ілюзію руху. У XIX сторіччі винахідники конструювали нові та більш досконалі інструменти для демонстрації рухомих картинок – зоотроп, праксиноскоп та ін. Так народжувалася анімація. Українська анімація розпочала свій шлях трохи пізніше. Датою її народження вважається 1927 рік, а дідусем дослідники називають киянина В’ячеслава Левандовського.

2. Перед переглядом запропонуйте дітям малюнок.

Як ви гадаєте про що буде мультфільм?

Хто буде головним героєм?

А якою буде роль котика у мульфільмі?

3. Перегляньте разом з дітьми анімацію (9 хв.)

4. Завдання після перегляду:

1. Обговорення. Поміркуйте:

Назвіть головну проблему, про яку говориться у мультику.

Чи актуальна вона сьогодні?

Хто є головним героєм?

Чи є негативні герої у мультику ? Чому?

2. Об’єднайте дітей у дві групи. Запропонуйте дітям першої групи скласти сторіборд – серія ілюстрацій, розміщених одна за одною, відповідно сюжету, які дозволяють зрозуміти його. А учням другої групи запропонуйте розглянути малюнок, де зображено Грицька і описати хлопця добираючи слова, які охарактеризують його. Довідка: уважний, ледачий, доброзичливий, лежибока, поважає працю інших, байдикуватий, не любить працювати, любить їсти, ввічливий, доброзичливий, ледащо, любить нічого не робити, але багато отримувати.  

5. Після виконання завдань обговоріть:

Чи відповідає малюнок головній думці медіатвору?

А що можна сказати про кольори у мультику? Чи відмінні вони? А чому?

Чи складно було складати сторіборд? Чи передає він зміст медіатвору?

 Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Що нового ми дізналися сьогодні?

Чи правильною була поведінка Грицька?

Які висновки після перегляду медіатвору ти можеш зробити?

Використані джерела:

  1. Батькова наука (1986), мультфільм українською мовою. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=4XmFqRF7zB8&list=PLshJpmmXcDiQIPWLbJWtJVmIu8or8_ZNe&index=35
  2. Волошенюк О.В., Чорний О. В. Методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з інтегрованого курсу «Мистецтво» в НУШ. Навчально-методичний посібник. / О. В. Волошенюк, О.В. Чорний — Київ: Академія української преси, Центр Вільної Преси, 2020. — 54. с.

Додаток: ілюстрації до сторіборду.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *