Вправа для використання на уроці з біології у 5 класі при вивченні теми «Тварини. Особливості будови тварин» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Автор: Ліповченко Мирослав Михайлович, учитель біології та екології Ніжинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19.
Мета: навчитися визначати особливості будови тварин за їх зовнішнім виглядом; удосконалити навичку порівнювати біологічні об’єкти, сформувати розуміння наявності біологічного підґрунтя міфічних образів; навчитися помічати візуальні аспекти тваринних мультиплікаційних героїв, що покликані емоційно впливати на глядача, усвідомити наявність мотивів у діях мультиплікаторів під час вибору форм і кольорів тваринних мультиплікаційних героїв.
Короткий опис вправи, анотація: вдома учні й учениці порівнюють мультиплікаційних драконів із рептиліями та птахами відповідно до критеріїв, поданих у таблиці, а на уроці у загальній бесіді ми обговорюємо віднайдені риси подібності й відмінності, причини їх наявності та роль у створенні образу.
Час, необхідний на виконання вправи: вдома: 4–5 год перегляду мультфільмів та 15 хв на заповнення таблиці; на уроці: 10 хв на обговорення результатів.
Застосування вправи: вправа використовується під час уроку, пов’язаного із розглядом особливостей будови тварин на природознавстві.
Необхідне обладнання / матеріали:
- порівняльну таблицю потрібно роздрукувати по кількості учнів у класі та роздати разом із озвучуванням випереджувального завдання;
- учитель/-ка може підготувати зображення драконів із найпопулярніших мультфільмів і продемонструвати їх на екрані під час згадок учнями та ученицями; задля цього йому потрібен буде комп’ютер чи ноутбук, а також бажано мультимедійний проєктор чи інтерактивний екран.
Форма / метод роботи: випереджувальне завдання на перегляд мультиплікаційних фільмів та заповнення порівняльної таблиці вдома, що супроводжуються бесідою за наведеним планом на уроці.
Детальний опис вправи:
Випереджувальне завдання
На наступному уроці ми поговоримо з вами про тварин. Дуже часто у кіно й мультфільмах можна побачити вигаданих живих істот, які виглядають як справжні тварини: єдинорогів, сфінксів чи драконів. Що в них спільного з тваринами, що нині існують, а що відмінного? Дослідіть це вдома.
Для цього знайдіть і перегляньте на вихідних кілька мультфільмів, у яких є герой-дракон. Наприклад, «Як приборкати дракона», «Райя й останній дракон», «Шрек», «Легенда про Костолома», «Добриня Микитич та Змій Горинич» тощо. Оберіть двох драконів, що вам найбільше до вподоби, і порівняйте їх між собою та з птахом (голубом) рептилією (ящіркою) за наведеними у таблиці критеріями. Таблицю спочатку вклейте в зошит на вільний аркуш (обріжте сантиметр з боку аркуша).
А на наступному уроці ми поговоримо про результати ваших спостережень!
Порівняльна таблиця
Критерій | Ящірка | Голуб | ||
ім’я дракона та назва мультфільму | ім’я дракона та назва мультфільму | |||
Кількість ніг | ||||
Кількість крил (якщо є) | ||||
Розмір крил (великі, середні, малі) |
||||
Чим покрита шкіра | ||||
Забарвлення | ||||
Наявність зубів | ||||
Розмір очей (порівняно з розміром голови) |
Робота на уроці
Давайте тепер поговоримо про завдання, яке ви робили вдома.
- Чи вам було цікаво його виконувати?
- Чим подібні мультяшні дракони на рептилій, як-от ящірку? (луски на шкірі, плазують, кінцівки з кігтями, часто темні кольори у забарвленні)
- А що їх відрізняє? (крила)
- А які риси подібності й відмінності з птахами? (крила, кількість кінцівок, пір’я, відсутність зубів)
- Як ви вважаєте, хто — рептилії чи птахи — були зразком, на основі якого створювалися дракони з мультфільмів? Чому? (ящірки, більше рис подібності)
- У деяких драконів, що ви бачили, є шість кінцівок: чотири ноги та два крила. Подібне співвідношення ніг і крил не зустрічається і не зустрічалося ніколи в живому світі (хоча комахи й мають шість ніг). Як так склалося? Які думки? (стереотипно, так зображали драконів у давнину)
- Чому в більшості мультиплікаційних драконів (та й інших персонажів) великі очі? У якому віці у людей великі очі? (це робить риси обличчя героїв більш дитячими (у дітей очі більші відносно розміру голови, особливо в немовлят), що покликано збільшити прихильність глядачів)
- Чи реалістичне забарвлення мають дракони з мультфільмів? Чому творці розфарбували їх у такі кольори? (для приваблення уваги, створення яскравіших образів, покращення запам’ятовування)
Підсумуємо за такою схемою (спрощений метод «ПРЕС», відповідають кілька учнів / учениць по черзі). Вам потрібно пояснити думку, навести приклад і зробити висновок.
- Я вважаю, що дракони у мульфільмах є біологічно неправдоподібними. — Оскільки… — Наприклад… — Отже…
- Я вважаю, що дракони у мульфільмах виглядають так, що впливають на емоції глядачів. — Оскільки… — Наприклад… — Отже…
Очікувані результати: учні й учениці удосконалять навички порівняння біологічних об’єктів, знання про особливості будови тварин, зокрема тих, що літають, усвідомлюватимуть, що вигадані мультиплікаційні герої мають свої ідейні витоки в реальному біологічному світі, розумітимуть важливість свідомо дивитися на образи тваринних мультиплікаційних героїв, помічатимуть способи емоційного впливу авторів мультфільмів на глядачів через форму та колір героїв.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: комбінування біологічної та медіаосвітньої компоненти на уроках природознавства приносить задоволення учням і ученицям, робить урок жвавішим і цікавішим для них.
Використані джерела:
- Category:Animated films about dragons. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Animated_films_about_dragons
- Найкращий дракон (з наукової точки зору) [MinuteEarth]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=AbU-yANs9Kg.
- Каліберда М. С. Медіаграмотність на заняттях з біології. Методичний посібник для вчителя. / М. С. Каліберда, Р. В. Шаламов. — Київ: АУП, ЦВП, 2020. — 60 с., іл.