Вправа для використання на уроці з біології у 5 класі при вивченні теми «Тварини. Особливості будови тварин»

Вправа для використання на уроці з біології у 5 класі при вивченні теми «Тварини. Особливості будови тварин» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Автор: Ліповченко Мирослав Михайлович, учитель біології та екології Ніжинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19.   

Мета: навчитися визначати особливості будови тварин за їх зовнішнім виглядом; удосконалити навичку порівнювати біологічні об’єкти, сформувати розуміння наявності біологічного підґрунтя міфічних образів; навчитися помічати візуальні аспекти тваринних мультиплікаційних героїв, що покликані емоційно впливати на глядача, усвідомити наявність мотивів у діях мультиплікаторів під час вибору форм і кольорів тваринних мультиплікаційних героїв.

Короткий опис вправи, анотація: вдома учні й учениці порівнюють мультиплікаційних драконів із рептиліями та птахами відповідно до критеріїв, поданих у таблиці, а на уроці у загальній бесіді ми обговорюємо віднайдені риси подібності й відмінності, причини їх наявності та роль у створенні образу.

Час, необхідний на виконання вправи: вдома: 4–5 год перегляду мультфільмів та 15 хв на заповнення таблиці; на уроці: 10 хв на обговорення результатів.

Застосування вправи: вправа використовується під час уроку, пов’язаного із розглядом особливостей будови тварин на природознавстві.

Необхідне обладнання / матеріали:

  • порівняльну таблицю потрібно роздрукувати по кількості учнів у класі та роздати разом із озвучуванням випереджувального завдання;
  • учитель/-ка може підготувати зображення драконів із найпопулярніших мультфільмів і продемонструвати їх на екрані під час згадок учнями та ученицями; задля цього йому потрібен буде комп’ютер чи ноутбук, а також бажано мультимедійний проєктор чи інтерактивний екран.

Форма / метод роботи: випереджувальне завдання на перегляд мультиплікаційних фільмів та заповнення порівняльної таблиці вдома, що супроводжуються бесідою за наведеним планом на уроці.

Детальний опис вправи:

Випереджувальне завдання

На наступному уроці ми поговоримо з вами про тварин. Дуже часто у кіно й мультфільмах можна побачити вигаданих живих істот, які виглядають як справжні тварини: єдинорогів, сфінксів чи драконів. Що в них спільного з тваринами, що нині існують, а що відмінного? Дослідіть це вдома. 

Для цього знайдіть і перегляньте на вихідних кілька мультфільмів, у яких є герой-дракон. Наприклад, «Як приборкати дракона», «Райя й останній дракон», «Шрек», «Легенда про Костолома», «Добриня Микитич та Змій Горинич» тощо. Оберіть двох драконів, що вам найбільше до вподоби, і порівняйте їх між собою та з птахом (голубом) рептилією (ящіркою) за наведеними у таблиці критеріями. Таблицю спочатку вклейте в зошит на вільний аркуш (обріжте сантиметр з боку аркуша).

А на наступному уроці ми поговоримо про результати ваших спостережень!

Порівняльна таблиця

Критерій Ящірка Голуб
ім’я дракона та назва мультфільму ім’я дракона та назва мультфільму
Кількість ніг
Кількість крил (якщо є)

Розмір крил

(великі, середні, малі)

Чим покрита шкіра
Забарвлення
Наявність зубів
Розмір очей (порівняно з розміром голови)

Робота на уроці

Давайте тепер поговоримо про завдання, яке ви робили вдома.

  • Чи вам було цікаво його виконувати?
  • Чим подібні мультяшні дракони на рептилій, як-от ящірку? (луски на шкірі, плазують, кінцівки з кігтями, часто темні кольори у забарвленні)
  • А що їх відрізняє? (крила)
  • А які риси подібності й відмінності з птахами? (крила, кількість кінцівок, пір’я, відсутність зубів)
  • Як ви вважаєте, хто — рептилії чи птахи — були зразком, на основі якого створювалися дракони з мультфільмів? Чому? (ящірки, більше рис подібності)
  • У деяких драконів, що ви бачили, є шість кінцівок: чотири ноги та два крила. Подібне співвідношення ніг і крил не зустрічається і не зустрічалося ніколи в живому світі (хоча комахи й мають шість ніг). Як так склалося? Які думки? (стереотипно, так зображали драконів у давнину)
  • Чому в більшості мультиплікаційних драконів (та й інших персонажів) великі очі? У якому віці у людей великі очі? (це робить риси обличчя героїв більш дитячими (у дітей очі більші відносно розміру голови, особливо в немовлят), що покликано збільшити прихильність глядачів)
  • Чи реалістичне забарвлення мають дракони з мультфільмів? Чому творці розфарбували їх у такі кольори? (для приваблення уваги, створення яскравіших образів, покращення запам’ятовування)

Підсумуємо за такою схемою (спрощений метод «ПРЕС», відповідають кілька учнів / учениць по черзі). Вам потрібно пояснити думку, навести приклад і зробити висновок.

  • Я вважаю, що дракони у мульфільмах є біологічно неправдоподібними. — Оскільки… — Наприклад… — Отже…
  • Я вважаю, що дракони у мульфільмах виглядають так, що впливають на емоції глядачів. — Оскільки… — Наприклад… — Отже…

Очікувані результати: учні й учениці удосконалять навички порівняння біологічних об’єктів, знання про особливості будови тварин, зокрема тих, що літають, усвідомлюватимуть, що вигадані мультиплікаційні герої мають свої ідейні витоки в реальному біологічному світі, розумітимуть важливість свідомо дивитися на образи тваринних мультиплікаційних героїв, помічатимуть способи емоційного впливу авторів мультфільмів на глядачів через форму та колір героїв.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: комбінування біологічної та медіаосвітньої компоненти на уроках природознавства приносить задоволення учням і ученицям, робить урок жвавішим і цікавішим для них.

Використані джерела:

  1. Category:Animated films about dragons. Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Animated_films_about_dragons
  2. Найкращий дракон (з наукової точки зору) [MinuteEarth]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=AbU-yANs9Kg.
  3. Каліберда М. С. Медіаграмотність на заняттях з біології. Методичний посібник для вчителя. / М. С. Каліберда, Р. В. Шаламов. — Київ: АУП, ЦВП, 2020. — 60 с., іл.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.