info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа для використання на уроці української мови та літератури у 6 класі при вивченні теми «Українські щедрівки: поєднання сучасного та традиційного в українській культурі»

Вправа для використання на уроці української мови та літератури у 6 класі при вивченні теми «Українські щедрівки: поєднання сучасного та традиційного в українській культурі» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Баранова Вікторія Миколаївна, вчителька української мови та літератури КЗ "Смичинський ліцей" Городнянської міської ради Чернігівської області. 

Мета вправи/заняття: дослідити особливості пісень зимового циклу на прикладі українського «Щедрика», порівняти різні версії музичної обробки щедрівки: традиційне звучання та сучасні інтерпретації, зробити кольоровий портрет «Щедрика»; розробити рекламу концерту в уподобаному стилі з дотримання усіх вимог для публікації у соцмережі; розвивати навички активного слухання, уміння перетворювати текстову інформацію в мистецький твір, розвивати медійну грамотність, зокрема що стосується рекламних публікацій в мережі; удосконалювати навички роботи у віртуальному просторі; розвивати уяву, логічне мислення, пам'ять, творчі нахили; виховувати навички комунікації в інформаційному просторі, підприємливість, толерантне ставлення до полярних точок зору, любов до українського слова.

Короткий опис вправи, анотація: На сьогодні актуальним є сучасне прочитання традиційних творів мистецтва задля зацікавлення аудиторії. Завдання вчителя – показати, що застарілі, на думку здобувачів освіти, тексти можуть отримати нове прочитання. Пісня «Щедрик» є відомою у всьому світі як втілення української автентичності та національного колориту. Саме тому популяризація народної української пісні через творче переосмислення дозволить молодому покоління зануритися в національний колорит. Емоційне малювання сприяє кращому усвідомленню почутого, а створення рекламного посту розвиває підприємницькі нахили, уміння комунікувати з аудиторією з дотриманням мережевого етикету.

Час необхідний на виконання вправи: емоційне малювання – 6 хвилин, обговорення – 7 хвилин; створення реклами – до 30хв. (можливій варіант виконання поза аудиторією)

Застосування вправи: під час вивчення теми «Усна народна творчість: пісні зимового циклу» на етапі підсумків за вивченою темою здобувачі освіти прослуховують музичні обробки пісні «Щедрик», виконуючи емоційне малювання. Діляться своїми враженнями.  Здобувачі освіти створюють пост в соціальній мережі (інстаграм, фейсбук) з рекламою уподобаної композиції. Пост потрібно оформити відповідно до вимог та опублікувати на своїй сторінці. Посиланням на публікацію поділитися у групі класу. Інші учні класу можуть коментувати пост, ділитися враженнями, дотримуючись етики спілкування.

Необхідне обладнання/матеріали: смартфон, кольорові олівці, відеоносії

Форма/метод роботи: емоційне малювання, створення допису в мережі, займи позицію

Детальний опис вправи:

Під час підбиття підсумків за темою «Пісні зимового циклу» учитель пропонує здобувачам освіти послухати аудіомікс (+візуальний ряд), де представлено три версії звучання пісні «Щедрик» (уривки):

М. Леонтовича (класичне) https://bitly.su/N4oY

Українського гурту «Рокаш»(рок-версія) https://bitly.su/UeCu

 Інструментальне виконання на ханзі – ручному барабані https://bitly.su/YxK5YKJ Під час прослуховування, озброївшись кольоровими олівцями, здобувачі освіти малюють емоційний портрет звучання. Діти самі обирають кольори-асоціації до почутої композиції. Малюнок має довільну форму, це можуть бути просто штрихи або якась фігура. Головне завдання – сприймати чуттєво, а не логічно. Після цього діти демонструють малюнки (за бажанням) та коротко пояснюють, чому саме такі асоціації виникають.

Здобувачі освіти повинні пояснити, чому одна й та сама композиція сприймається по-різному, які чинники на це впливають, чому кольорограми можуть кардинально відрізнятися.

Наступним етапом буде завдання створити пост-рекламу. Кожен здобувач освіти обирає ту композицію, яка йому найбільше сподобалася. Користуючись ресурсом для створення презентацій https://www.canva.com/uk_ua/, діти створюють рекламний пост та публікують його в обраній соціальній мережі – інстаграм або фейсбук. Алгоритм виконання:

  1. Обрати те звучання традиційного «Щедрика», яке найбільше сподобалось. Можна додатково переглянути інші версії за покликанням: https://kontent-ua.com/2018/12/shchedryk-12-nezvychaynykh-versiy-video/ .
  2. Продумати рекламний пост композиції. Він повинен бути яскравим та оригінальним, відповідати обраній тематиці. Написи-гасла мають привертати увагу, агітувати відвідати концерт, де буде звучати обрана композиція.
  3. Для створення реклами перейти на сайт https://www.canva.com/uk_ua/ та обрати шаблон
  4. Відредагувати шаблон, використавши безкоштовні інструменти, але є одна умова: використовувати кольори зі свого «емоційного малюнка».
  5. Завантажити готове оголошення у форматі jpg та опублікувати його на своїй сторінці в мережі. Покликання на публікацію надати в класній групі в Telegram.
  6. Бути активним та коментувати дописи своїх однокласників.

Зверніть увагу!

Публікація не повинна ображати честь та гідність інших людей, адже кожен має право на власну думку, і це право потрібно поважати. Допис оформлюйте українською літературною мовою без використання просторіч, вульгаризмів. Не публікуйте приватну інформацію (особистий номер телефону, адресу тощо).

Очікувані результати: У процесі виконання завдання розвивається емоційний інтелект, удосконалюються навички створення суспільного продукту; здобувачі освіти вчаться відділяти головну інформацію від другорядної, добирати аргументи для підтвердження власної думки; дотримуються мережевого етикету, розвивають підприємницьку грамотність; перетворюють звукову інформацію в ілюстрації; створюють оригінальний інтелектуальний продукт; критично осмислюють наробки інших.

У підсумку традиційна українська пісня «Щедрик» осучаснюється, наближаючись до музичних уподобань молоді,  осмислюється з боку настроєвого наповнення. Здобувачі освіти обґрунтовують власне сприйняття почутого, створюють оригінальний суспільний продукт, дотримуючись правил комунікування у віртуальному та реальному просторі

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Займи позицію «Як ви вважаєте, чи доречні рокові, репові обробки традиційних українських пісень?»

Використані джерела:

  1. Авраменко О. М. Українська література: підруч. для 6 класу загальноосвіт. навч.закл. – К.: Грамота, 2014. – 264 с.
  2. «Щедрик»: 10 версій, які варто почути. – Режим доступу: https://kontent-ua.com/2018/12/shchedryk-12-nezvychaynykh-versiy-video/ .
  3. Українська література 5-9 класи - навчальна програма: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram