Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції»

Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Довга Любов Григорівна, вчителька історії Великокаратульської гімназії Переяславської міської ради.

Мета вправи/заняття: дати уявлення про побут та повсякденне життя стародавніх греків, пояснити терміни й поняття теми; удосконалювати навички роботи з інформативними текстами, розвивати навички співпраці з іншими учнями, уміння аналізувати різні інформативні джерела та висловлювати свою думку, виховувати зацікавленість та повагу до предмету, комунікативні та соціокультурні компетентності.

Короткий опис вправи, анотація: Для виконання вправи «Співставляй та аналізуй» учні об’єднуються у три групи. Кожна група отримує своє завдання (ілюстрації  та інформативні тексти). Після ознайомлення з ілюстраціями висловлюють своє судження про повсякденне життя давніх греків. Потім опрацьовують інформативні тексти і спів- ставляють зі своєю інформацією після перегляду ілюстрацій. На завершення переглядають фрагмент відео на каналі YouTube  та роблять висновки.

Час необхідний на виконання вправи: 12-15 хв.

Застосування вправи: на уроці

Необхідне обладнання/матеріали: підручник  Щупак    «Всесвітня історія. Історія України»,  інформативні тексти, ілюстративний матеріал, мережа Інтернет, ноутбук та мультимедійне забезпечення.

Форма/метод роботи:  робота в групах.

Детальний опис вправи:

 Вправа  «Співставляй та аналізуй»

Клас обєднується в три групи

Вчитель. Для того щоб з’ясувати яким було повсякденне життя в давній Греції, мені потрібна ваша допомога. Ми з вами розглянемо ілюстрації, які я вам роздам,  і спробуємо дати характеристику повсякденному життю давніх греків.

Учні у групах розглядають ілюстрації та виконують завдання:

Розгляньте зображення та висловіть припущення про повсякденне життя греків

(1 група – «Дизайнери-архітектори» – житло і предмети побуту, 2 група – «Дизайнери-модельєри» – одяг і мода давніх греків, 3 група  – «Аніматори» – організація дозвілля).

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні висловлюють свої думки.

Групи отримують інформативні тексти.

Порівняйте висловлені припущення з інформативним  текстом.

Інформативний текст «Житло і предмети побуту давніх греків»

Давньогрецькі будинки були одно і двоповерховими, будувалися вони таким чином, щоб вікна не дивилися на вулицю. У центрі кожного будинку розташовувався маленький двір з різноманітною рослинністю, призначений для відпочинку.

Будинки ділилися на дві половини – жіночу (гінекей) і чоловічу (андрон). Вхід у жіночу половину будинку був дозволений лише членам сім’ї та найближчим родичам, у чоловічій половині знаходилися вітальні, де приймали гостей.

Примітним було те, що у будинку, незалежно від добробуту господарів, не вміщали багато меблів. Греки обмежувалися тільки ложами для сну, столами і кріслами. Будинки знатних греків часто прикрашалися мозаїкою і розписом.

Інформативний текст «Одяг і мода давніх греків»

Греки не надавали особливого значення повсякденному одягу: дуже часто їх шили жінки вдома. Одяг для урочистих виходів могли замовляти у ремісників. Він був розшитий візерунками і виконаний із дорогого матеріалу.

І жінки, і чоловіки носили білі довгі сорочки – хітони. В якості верхнього одягу служив гіматій – звичайний тканинний відріз. Чоловіки носили його в якості плаща, а жінки красиво зав’язували на плечах, покриваючи при цьому голову.

Чоловіче взуття було представлено сандалями з натуральних матеріалів, жінки носили туфлі і високі черевики. У зачісках греки також слідували тогочасній моді.

Саме давньогрецькі жінки вперше почали використовувати ефірні масла в якості парфумів. Досить поширеними серед жінок були золоті і срібні прикраси: браслети, кольє, тіари.

Інформативний текст «Організація дозвілля»

Дозвілля дорослі жителі полісів проводили не з сім’єю, а на вулиці, у чоловічій компанії. Друзі і співрозмовники збиралися в цирульнях (перукарнях), на лавочках, або в гімназіях.

Грецькі гімназії – це зелені парки з банями, стадіонами та приміщеннями для спортивних вправ. Будь який громадянин міг вправлятися в боротьбі, гуляти з друзями, слухати розумні суперечки. Греки любили театральні вистави, вважали театр «школою життя».

Але найбільше любили зустрічатися за святковим столом. Щодня то в одному, то в іншому будинку збиралося невелике, товариство. Жінки до цього гуртка не допускалися. Господарі і гості розташовувалися на обідніх ложах: греки їли напівлежачі. Головне задоволення учасники бенкету отримували не стільки від їжі та пиття, скільки від застільної бесіди. Говорили зазвичай про мистецтво, філософію, державні справи. Тому грецькі автори філософськи твори писали у вигляді розмов учасників бенкетів.

Вчитель. На закріплення спільно набутих знань переглянемо коротенький відеоролик про життя та побут давніх греків.

Очікувані результати:

  • називати характерні риси побуту та дозвілля;
  • описувати грецький одяг, будинки, зачіски;
  • аналізувати документи;
  • співставляти різні джерела інформації;
  • висловлювати власні думки щодо господарства, традицій, звичаїв греків.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Вчитель.

Виконуючи вправу, ми з вами опрацювали різні форми передачі інформації — візуальну (ілюстрації), текстову та відео матеріал. Різні форми передачі інформації можуть по-різному охарактеризувати суть явища. Залучення однієї форми не надає вичерпної інформації для нас, у чому ви мали змогу переконатися, виконуючи  вправу.

Бесіда

  • Що необхідно зробити, щоб отримати повну інформацію про подію, явище, постать в історії? (Необхідно залучати різні форми передачі інформації).
  • Чому є важливим володіння повною інформацією про подію, явище, постать в історії?

У процесі відповідей учнів учитель націлює їх на думку, що важливість залучення різних форм інформації (медіатекстів) є запорукою уникнення стереотипів та помилковості суджень.

Використані джерела:

  1. Впровадження медіаосвіти та медіаграмотності в загальноосвітніх школах України. Звіт за результатами комплексного дослідження на замовлення Українського медійного проекту («У-Меділ») Інтерньюз Нетворк. – [Електронний ресурс]. – К., 2015. – 28 с.
  2. Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: посібник для вчителя/ За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О. Мокрогуза. – К.: Центр вільної преси, АУП, 2016. – 201 с.
  3. Щупак І.Я. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс).- К.: Оріон, 2019.- 137-139 с.
  4. Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції https://www.youtube.com/watch?v=oFUj2Y8bGUc  

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *