Вправа для використання на уроці біології у 5 класі при вивченні теми «Хижаки і травоїдні»

Вправа для використання на уроці біології у 5 класі при вивченні теми «Хижаки і травоїдні» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Автор: Левків Сергій Петрович, вчитель біології, екології, інформатики, директор Чуднівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Чуднівської міської ради Житомирської області. 

Мета вправи/заняття: сформувати у дітей базові навички співробітництва, вміння збирати і фіксувати дані, критично оцінювати інформацію природничого змісту, формулювати висновки, створити умови для кращого розуміння основних природничо-наукових понять, що підлягають засвоєнню.

Короткий опис вправи, анотація: інтерактивне змагання проводиться між кількома командами учнів. Кожна з команд має зібрати інформацію з мережі Інтернет про тварин за відповідними фото (назва, живлення, середовище життя, пристосування, цікаві факти). Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.

Час необхідний на виконання вправи: 45 хв.

Застосування вправи: дана вправа може бути застосована при вивченні та узагальненні навчального матеріалу за темами уроків «Тварини. Різноманітність тварин», «Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них» з предмета «Природознавство».

Необхідне обладнання/матеріали: смартфони з підключенням до мережі Інтернет

Форма/метод роботи: групова форма роботи, інтерактивне змагання

Детальний опис вправи: у змаганні беруть участь всі учні класу, які поділяються вчителем на дві або три однакові за кількістю учасників команди. Кожна команда має придумати собі назву та обрати капітана. Вчитель виступає в ролі незалежного ведучого. В кожній з команд має бути принаймні по кілька смартфонів підключених до мережі Інтернет. На дошці зазначається назва кожної з команд та повідомляються правила змагання.

  1. Капітани команд по черзі витягують фото якоїсь тварини, які знаходяться в перевернутому стані на столі у вчителя;
  2. За сигналом ведучого капітани повертаються до своїх команд і з цього часу, кожна команда має 5 хв. на те, щоб визначити, яка саме тварина зображена на фото та зібрати про неї дані за нижче поданим планом (для цього діти використовують смартфони підключені до мережі Інтернет). Капітан закріплює за кожним з учасників команди по одному або два питання. Діти, при потребі, допомагають один одному знайти відповіді.
  • назва тварини            1 бал
  • травоїдна, хижа, або всеїдна тварина        2 бали
  • чим саме тварина живиться          3 бали
  • умови (середовище) проживання        2 бали
  • пристосування до життя в середовищі      3 бали
  • три цікавих факти про цю тварину        3 бали
  1. Доповідь команд по пунктах плану. Кожен учасник команди має можливість висловитися стосовно свого питання. Ведучий оцінює доповідь кожного учасника команди за вказаною шкалою та фіксує результати на дошці під назвою команди. За кожну невірну відповідь, нараховуються штрафні бали зі знаком (-). Перемагає та команда, яка набере найбільшу кількість балів.

Кількість фото, які застосовуються в змаганні, визначається вчителем і залежить від часу відведеного на змагання. Зазвичай це 3-4 фото для кожної з команд, у розрахунку на 45 хв., один урок. Якщо діти не знають назви тварини, яка зображена на фото, вони запитують у вчителя, але при цьому за підказку по пункту «Назва тварини» нараховується – 0 балів. Можна використовувати фото тварин з нашої місцевості, а також фото екзотичних тварин, це додає непередбачуваності, цікавості та інтриги до змагання, викликає у дітей інтерес до вивчення живої природи. Особливо, інтерес у дітей з’являється після повідомлення цікавих фактів про тварину та їх співставлення із зображеннями на фото. Перед змаганням вчитель обов’язково має наголосити на те, що інформація використана дітьми в ході змагання має братися з перевірених, достовірних джерел. Для проведення змагання можна використовувати фото тварин за різними класами: риби, земноводні, плазуни, птахи або ссавці. Приклади фото тварин, які можна застосовувати в змаганні подані в додатку.

Очікувані результати: учні навчаються рівномірно розподіляти навантаження між учасниками команди, враховуючи інтереси кожного. Змагання спонукає дітей до здійснення пошуку зображень і текстів в Інтернеті за ключовими словами, розвиває вміння застосовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях. Формується стійкий інтерес до вивчення предметів природничої  освітньої галузі.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: кожна дитина має обрати ту тварину, яка їй найбільше сподобалася, пояснити чому. Та за бажанням, підготувати вдома розширене повідомлення про обрану тварину на наступний урок.

Використані джерела:

  1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство: 5 клас (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.)
  2. Тваринний світ України [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://sites.google.com/site/tttt1qqq/home
  3. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://dovidka.biz.ua/
  4. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://riara.com.ua/
  5. Спадщина предків Культурно-історичний портал [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://spadok.org.ua/
  6. Wikipedia Вільна енциклопедія [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.wikipedia.org/
  7. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://kipmu.ru/
  8. Простая фауна [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://simple-fauna.ru/
Приклади фото тварин >>>
Завантажено: 7, розмір: 7.2 MB, дата: 16 Чер. 2021

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *