Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Антична цивілізація та її сусіди (Частина 2)» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Білоус Людмила Миколаївна, вчителька історії та правознавства ОЗЗСО Розумівська школа Долинської сільської ради.
Мета вправи/заняття: згадати, повторити та систематизувати основний фактичний матеріал з історії античної цивілізації та її сусідів (ч. ІІ); запропонувати учням цікаві питання й завдання, що вимагають самостійної роботи, нестандартного мислення.
Очікувані результати: учні зможуть
Короткий опис вправи, анотація: учні грають у лото, на картках якого приховані важливі моменти історії давньої Греції за вивченою темою.
Час, необхідний на виконання вправи: 45 хв.
Застосування вправи: на уроці узагальнення
Необхідне обладнання/матеріали:
Форма/метод роботи: гра «Історичне лото».
Детальний опис вправи:
Учитель: «Зіграймо в історичне лото «Антична цивілізація та її сусіди». Далі знайомить з «Правилами» гри:
Запитання-асоціації:
Ймовірні пояснення відповідей
«За всі роки мого правління жоден афінський громадянин через мене не одягнув чорного одягу» - це передсмертні слова стратега Перикла. За роки його правління не стратили жодного громадянина.
15 – протягом стількох років його щороку обирали стратегом.
Демос – за часи Перикла в Афінах остаточно склався демократичний устрій. У державі вся влада належала демосу.
«Прийди і візьми!» - це відповідь спартанського царя на пропозицію перського царя грекам здати зброю.
8000 – кількість воїнів, яких змогли спорядити греки проти 200-тисячного перського війська у битві при Фермопілах.
Ефіальт – ім’я зрадника, який провів персів гірськими стежками в тил греків.
«Дуже легко бути справедливими один раз на чотири роки» - Олімпійські ігри проходили раз на чотири роки. Показано рівень суддівства на них.
1896 – рік, коли було відновлено проведення Олімпіад.
П. де Кубертен – ініціатор відродження Олімпійських ігор.
«Пізнай самого себе» - шлях до самопізнання в кожного свій, але розпочинати його слід з аналізу своїх вчинків і поведінки й оцінки їх або спостереження за собою.
72 – тривалість життя Сократа.
«Любов до істини» - Сократ-філософ. Філософія в перекладі означає «любов до мудрості».
«Не можуть існувати два Сонця на небі та два владики на Землі» - слова А. Македонського про себе та батька Філіпа ІІ.
33 – тривалість життя А. Македонського.
Вавилон – місто, в якому закінчився Східний похід.
«… Не залишив … нічого, що … міг би завоювати» - слова стосуються сина Александра.
338 – у 338 р. до н.е. відбулася битва під Херонеєю. Панування в Греції остаточно перейшло до Македонії.
Спарта й Афіни – протистояння між ними за лідерство привело до періоду глибокого занепаду й міжусобиць у Греції, яка стала легкою здобиччю для Македонії.
«Підперезані мечем» - так слово «сармати» перекладається з іноземної мови.
6 – стільки століть панував цей народ на українських землях.
Дбати – одне зі слів, яке зберіглося від сарматів в українській мові.
«Школа для дорослих» - переклад слова «театр».
2 - два види театральних вистав; комедія та трагедія.
Діоніс - виникнення грецького театру пов’язане з народними святами на честь бога вина Діоніса.
«Ганебна слава» - храм підпалив честолюбний житель Ефеса Герострат, який мріяв прославитися за будь-яку ціну.
356 – у 356 р. до н.е. храм Артеміди Ефеської був спалений.
Вогонь – храм знищено вогнем.
«Спостерігай, щоб рабині старанні були в роботі своїй» - роль, яка відводилася жінці в родині.
15 – дівчат видавали заміж у 15-річному віці.
Маслинові гілки - якщо в родині народжувався хлопчик, двері будинку прикрашали маслиновими гілками.
«Бог – число чисел» - Піфагор уважав, що початком усього сущого є число.
7 – учений один із семи грецьких Мудреців.
Самос – місце народження.
«Афінами управляє не жменька людей, а більшість народу» - принцип афінської демократії.
500 – Рада п’ятисот - один з органів влади часів «золотого віку».
Перикл - найвидатніший державний діяч Афін часу розквіту й могутності.
Картка лото
Фішки – відповіді
Правильні відповіді до лото
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: кожен учень робить висновок, що … (обирає висловлювання, прикріплені на дошці, що найповніше розкривають його рівень знань, сподівань на цьому уроці). Свій вибір обгрунтовують.
За результатами на наступному уроці тематичного оцінювання учні заповнюють форму за посиланням https://forms.gle/LdcRS8eebm6E1wcDA
Використані джерела: