Вправа для використання на уроці біології у 5 класі при вивченні теми «Хижаки і травоїдні» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Автор: Левків Сергій Петрович, вчитель біології, екології, інформатики, директор Чуднівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Чуднівської міської ради Житомирської області.
Мета вправи/заняття: сформувати у дітей базові навички співробітництва, вміння збирати і фіксувати дані, критично оцінювати інформацію природничого змісту, формулювати висновки, створити умови для кращого розуміння основних природничо-наукових понять, що підлягають засвоєнню.
Короткий опис вправи, анотація: інтерактивне змагання проводиться між кількома командами учнів. Кожна з команд має зібрати інформацію з мережі Інтернет про тварин за відповідними фото (назва, живлення, середовище життя, пристосування, цікаві факти). Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Час необхідний на виконання вправи: 45 хв.
Застосування вправи: дана вправа може бути застосована при вивченні та узагальненні навчального матеріалу за темами уроків «Тварини. Різноманітність тварин», «Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них» з предмета «Природознавство».
Необхідне обладнання/матеріали: смартфони з підключенням до мережі Інтернет
Форма/метод роботи: групова форма роботи, інтерактивне змагання
Детальний опис вправи: у змаганні беруть участь всі учні класу, які поділяються вчителем на дві або три однакові за кількістю учасників команди. Кожна команда має придумати собі назву та обрати капітана. Вчитель виступає в ролі незалежного ведучого. В кожній з команд має бути принаймні по кілька смартфонів підключених до мережі Інтернет. На дошці зазначається назва кожної з команд та повідомляються правила змагання.
Кількість фото, які застосовуються в змаганні, визначається вчителем і залежить від часу відведеного на змагання. Зазвичай це 3-4 фото для кожної з команд, у розрахунку на 45 хв., один урок. Якщо діти не знають назви тварини, яка зображена на фото, вони запитують у вчителя, але при цьому за підказку по пункту «Назва тварини» нараховується – 0 балів. Можна використовувати фото тварин з нашої місцевості, а також фото екзотичних тварин, це додає непередбачуваності, цікавості та інтриги до змагання, викликає у дітей інтерес до вивчення живої природи. Особливо, інтерес у дітей з’являється після повідомлення цікавих фактів про тварину та їх співставлення із зображеннями на фото. Перед змаганням вчитель обов’язково має наголосити на те, що інформація використана дітьми в ході змагання має братися з перевірених, достовірних джерел. Для проведення змагання можна використовувати фото тварин за різними класами: риби, земноводні, плазуни, птахи або ссавці. Приклади фото тварин, які можна застосовувати в змаганні подані в додатку.
Очікувані результати: учні навчаються рівномірно розподіляти навантаження між учасниками команди, враховуючи інтереси кожного. Змагання спонукає дітей до здійснення пошуку зображень і текстів в Інтернеті за ключовими словами, розвиває вміння застосовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях. Формується стійкий інтерес до вивчення предметів природничої освітньої галузі.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: кожна дитина має обрати ту тварину, яка їй найбільше сподобалася, пояснити чому. Та за бажанням, підготувати вдома розширене повідомлення про обрану тварину на наступний урок.
Використані джерела: