План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Тема: Механічний рух населення. Міграційна політика держав. Українська діаспора.
Мета: формувати в учнів систему знань про причини і види міграцій; визначити основні напрямки міграційних потоків у світі та в Україні; розкрити особливості розселення українців у світі; продовжувати формувати навички роботи зі статистичними показниками; виховувати повагу та почуття духовної єдності українців з українськими діаспорами, толерантне ставлення до іммігрантів.
Обладнання: атлас, політична карта світу, карта адміністративно-територіального устрою України, економічний словник.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні навчаться:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Клас розбивається на дві групи. Буде використовуватись як фронтальна робота, так і групова.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Методичний прийом «Продовж речення»
(природний приріст);
(природний рух);
(демографія);
(демографічна політика).
Методичний прийом «Міні - дискусія»
Питання 1 групі:
Що вам відомо з приводу проведення і реалізації демографічної політики в нашій державі?
Учень: за кожну народжену дитину сім’я отримує одноразову виплату у сумі 11 тис. Мати дитини може знаходитися в оплачуваній декретній відпустці до 3 років, та отримувати щомісячну виплату - 860 грн. Багатодітним сім’ям, а це 3 дітей та більше, надаються різноманітні пільги.
Демографічна політика в Україні направлена на збільшення народжуваності та приросту населення.
Питання 2 групі:
А як ви вважаєте, чи вдало проводиться ця політика в Україні?
Учень: Не зовсім, приріст населення в Україні у 2008 році склав 5,3%, а у 2017 р. - (-3,9 %), хоча здвиги є, але приріст населення залишається від’ємним. Бачу причини у наступному:
Вчитель: Так, я згодна, хочу доповнити що, в країні існує проблема працевлаштування, та політична криза в державі, процвітає корупція.
Методичний прийом «Визнач країну»
За даними в таблиці народжуваності, смертності визначте країну: Україна, США, Нігер.
Країна | Народжуваність, % | Смертність, % |
Нігер | 50 | 11 |
Україна | 11 | 15 |
США | 13 | 8 |
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Розвиток людства завжди супроводжується процесами переміщення населення. У пошуках кращих умов життя громадяни змінюють місця проживання. Міграції істотно впливають на загальну картину населення як всієї планети, так і України. Завдяки міграціям українці розселилися по багатьох країнах світу.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Методичний прийом «Note bene»
(замітка на полях)
Вчитель: Міграції - це переміщення населення зі зміною місця проживання.
Тема уроку: Міграції. Українська діаспора.
Перше питання нашого уроку - це міграції.
Поглянемо на схему «Види міграцій»
Звернемося до економічного словника та з’ясуємо, що таке «еміграція», «імміграція», «сальдо міграції».
А зараз невеличкий інформ-дайджест учнів по поділу міграцій за причинами (випереджальні завдання).
І група - розкриває міграції за економічними та політичними причинами:
ІІ група – розкриває релігійні, національні, екологічні причини міграції:
Методичний прийом «Визнач види міграцій»
Учні по групам на основі наведених фактів визначають види міграцій.
І група:
У 2010 році у ВНЗ нашої країни навчалися 38166 іноземців (тимчасова, легальна, зовнішня, добровольча).
ІІ група:
У 2014 році за незаконне перетинання кордону України затримано 227 громадян Афганістану (зовнішня, нелегальна).
І група:
Із зони АТО загальна кількість переміщених осіб по території України становила 630 тис. осіб (внутрішня, політична).
ІІ група:
Шестикласника Андрія відвезли на літні канікули до бабусі у Херсонську обл. (внутрішня, сезонна).
І група:
Родина Шварцбаумів переселилася до Ізраїлю (зовнішня, постійна).
ІІ група:
Щодня Іван Петренко їздить на роботу із села Лозуватка до м. Кривого Рогу (внутрішня).
Методичний прийом «Робота з картою»
І група – називає області України з додатнім сальдо міграцій.
ІІ група – називає області України з від’ємним сальдо міграцій.
Методичний прийом «Рішення задач»
Приклад завдання:
За 2013 рік – кількість прибулих людей в Україну становила 542506 осіб, кількість вибулих – 519914 осіб. Населення складало – 42831000 осіб.
Обчисліть коефіцієнт міграційного приросту.
Вчитель: Друге питання нашого уроку – це українська діаспора. Знову звертаємося до економічного словника. Що таке українська діаспора?
Учень: Українська діаспора – це перебування українців поза етнічною територією в результаті добровільної чи вимушеної еміграції.
Вчитель: У долі будь-якої країни велику роль відіграє ментальність. Звернемося до словника.
Учень: Ментальність - образ мислення, характер народу. Українці відзначаються терпимістю до інших народів, відсутністю агресивності (ніколи не загарбували землі інших країн), лагідністю, гумором, працелюбністю, акуратністю тощо.
Вчитель: Українська діаспора складає до 16-20 млн. чоловік.
Переглянемо чотири хвилі еміграції:
І група – пояснює причини І та ІІ хвилі еміграції.
ІІ група – пояснює причини ІІІ та IV хвилі еміграції.
І група учнів: І хвиля (до 1914): Переважно із Галичини, Буковини, Закарпаття, що належали до складу Австро-Угорщини, до інших провінцій цієї імперії та за океан виїхали до 10% населення. Причини – соціально-економічні.
ІІ хвиля (1914-1941): Соціально-економічні причини доповнилися політичними. Примусове населення спрямували на освоєння віддалених територій, не менше 1 млн розкуркулених селян були вислані в період колективізації.
ІІ група учнів: ІІІ хвиля (1945-1985): У західному напрямку була майже винятково політичною. У східному – складалася з наступних компонентів: вимушена евакуація та біженство воєнних часів, репресивні депортації. Організоване спрямування робочої сили на освоєння цілинних земель, природних ресурсів Сибіру й Далекого Сходу Росії.
IV хвиля (після 1985): Має передусім соціально-економічний характер.
Вчитель: Українську діаспору ділять на Східну та Західну.
Методичний прийом «Картографічний практикум»
Переглянути карту «Українці в світі». На контурну карту кожна з груп наносе по 3 країни з українською діаспорою: І група із східною, ІІ група із західною.
Методичний прийом «Міні-кейс» (міні-дослідження)
Вчитель: Проблема: Кількість осіб українського походження, які проживають за межами України дорівнює приблизно 16-20 млн, тобто за кордоном проживає третина нашої нації.
Ситуація: За останні п’ять років, за різними оцінками, за кордон виїхало до 7 млн. українських представників- мігрантів, а також збільшилася еміграція українців за кордон до країн Європи – Польщі, Італії, Чехії, а також Росії.
Довідка: з 2014р. загострилася політична ситуація в Україні: виникла зона АТО, відбулася анексія Криму, зросла інфляція.
Вчитель: кожна група отримує кейси із завданнями.
І група завдання:
ІІ група завдання:
Учні І групи:
Якщо у вас виникла шалена думка про еміграцію, скажімо, до Канади, то непогано було б знати про те, що..
Ми патріоти своє Батьківщини і вважаємо, що наше покоління може побудувати нову Україну.
Учні ІІ групи:
Що потрібно зробити, щоб зменшити зовнішню міграцію українців?
Пропонуємо такі заходи:
Вчитель:
Дякую. Дійсно, хто, як не ви зміните ситуацію на краще. Саме ви, підростаюче покоління своєю працею, знаннями, талантом зможете зробити Україну – процвітаючою державою, і ми зможемо пишатися своєю Батьківщиною, країною, де немає корупції, де є свобода слова, демократія, забезпечене життя.
Закріплення вивченого матеріалу:
Методичний прийом «бесіда»
Метод прийом «Оберіть зайве»
Методичний прийом «Знайти помилку»
Методичний прийом «Так» - «Ні»
Домашнє завдання:
Наприклад: Троїцький монастир в Тюмені, пам’ятники Т. Г. Шевченка, пам’ятники Пилипа Орлика у м. Бендер у Молдові і т.д.
Економічний словник
І група «Міні-кейс»
Проблема: Кількість осіб українського походження, які проживають за межами України дорівнює приблизно 16-20 млн, тобто за кордоном третина нашої нації.
Ситуація: За останні п’ять років, за різними оцінками, за кордон виїхало до 7 млн. українських представників- мігрантів, а також збільшилася еміграція українців за кордон: країни Європи – Польща, Італія, Чехія, а також Росія.
Довідка: з 2014р. загострилася політична ситуація в Україні: виникла зона АТО, відбулася анексія Криму, зросла інфляція.
І група завдання:
ІІ група «Міні-кейс»
Проблема: Кількість осіб українського походження, які проживають за межами України дорівнює приблизно 16-20 млн, тобто за кордоном третина нашої нації.
Ситуація: За останні п’ять років, за різними оцінками, за кордон виїхало до 7 млн. українських представників- мігрантів, а також збільшилася еміграція українців за кордон: країни Європи – Польща, Італія, Чехія, а також Росія.
Довідка: з 2014р. загострилася політична ситуація в Україні: виникла зона АТО, відбулася анексія Криму, зросла інфляція.
ІІ група завдання:
Підготувала: Іноземцева Тетяна Володимирівна, вчитель географії КЗШ І-ІІІ ступенів №126 міста Кривого Рогу Дніпропетровської області