План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» “Як охороняти зникаючі рослини”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема. Як охороняти зникаючі рослини.

Мета: поглибити поняття рослини; сформувати уявлення про значення як охороняти рослини, про особливості живлення і ди­хання рослин; ознайомити учнів із заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; викликати бажання пізнавати і берегти природу; виховувати почуття гордості, обов’язку і відповідальності за збереження рослинного світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: роздатковий матеріал ,картинки, робота на картках, відеоролик.

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу
  2. Привітання

– Діти  паровозиком  зі словами  чух – чух – чух  в’їжджають до  класу. Вітаються.

– А де ви їдете?

– До країни Знань.

-Це далека країна. Пропоную зупинитись у славному місті «Жива природа». Я його  правителька пані Флора хочу провести вас по місту. Пізнати його вам допоможуть «Чутливе вушко», «Гостре очко» і «Вправні ручки»

  • Я у матері – Природи

Донечка такої вроди,

Хто побачить хоч на мить-

Не міг забуть і розлюбить

Завжди замріяна , тендітна,

Ласкава  , ніжна та привітна.

  • Хай буде добрим день, для вас, любі діти,

Вчимося світу ми радіти.

Дружно сонечку всміхніться,

Деревцям ви поклоніться

Ми природу поважаєм,

Залюбки її вивчаєм.

  1. Лист очікування

– Діти у кожного на парті є квітка. Вона не проста, на ній зображена шкала очікування. А що таке «Шкала очікування?». Це те, що вас буде очікувати протягом уроку.

  • Шкала знань;
  • Настрою;
  • Здоров’я;
  • Очікування.

Давайте зараз ми з вами визначемо її.  Яка оцінка у нас на початку уроку.

Добре, а що ви хочете дізнатися протягом уроку?

 – поглибити знання про життя і будову рослин;

 – з’ясувати , яке значення для людей мають рослини;

– навчитися помічати, що рослини – наші друзі і виховувати в собі бережливе ставлення до них.

ІІ. Активізація опорних знань.

  1. Хвилинка спостережень
  • Яка пора року настала?
  • Який зараз місяць?
  • Що ви можете сказати про тривалість дня? Ночі?
  • Як змінилися рослини? Чому?
  • Яка сьогодні погода?
  1. Підбери фото до вірша і аргументуй свою відповідь

  • А ви хочете далі подорожувати?
  • Так давайте ми з вами перевіримо як ви знаєте попередній матеріал, і якщо ви гарно справитесь то перейдемо до наступної нашої Станцій.2
  1. Перевірка домашнього завдання
  • Що таке природа?
  • На які групи вона поділяється?
  • Усі живі організми вчені поділили на …?

Вибери й познач правильні відповіді

1.Рослини живляться:

А) тільки вночі

Б) Тільки вдень

В) і вдень і вночі

2.Цибулинами розмножуються:

А) картопля

Б) нарцис

В) полуниця

3. Своїх малят вигодовують молоком

А) плазуни

Б) звірі

В) земноводні

4. Про своє потомство не турбуються

А) звірі

Б) птахи

В) риби

5. До звірів, які все життя проводять на деревах, належать

А) білка

Б) хом’як

В)кажан

6. Першою ланкою в ланцюгу живлення завжди є

А) рослиноїдні тварина

Б) хижа тварина

В) рослина

– Розкажи, яке значення мають рослини у твоєму житті.

– Чому рослини називають зеленим дивом Землі?

– Скільки видів рослин росте на Землі , а  скільки в Україні? ( 500 тис., 16 тис.)

ІІІ. Мотивація знань учнів

  1. Вправа «Хмаринки слів»
  • Відгадай за ознаками, про що йдеться.

  1. Бесіда.

– Перед вами відгадки. А як назвати  їх одним словом? ( Рослини )

– Ось сьогодні ми з вами продовжити говорити про рослини?

– Як їх оберігати?

–  Що дають рослини людям?   Ви вже багато дізналися про рослини, продемонстрували, яку роль вони відіграють у житті людини.

– Може на цьому і досить вивчати рослини?

– Для чого ми продовжуємо говорити про рослини?

–  Для чого це  нам потрібно?

– Але рослини також потребують, щоб люди про них піклувалися. Для того, щоб допомогти рослинам, не зашкодити їм, ми повинні отримати нові відомості про рослини.

– Пригадайте! Яке значення мають рослини для природи і життя людей?

– Які рослини з Червоної книги вив же знаєте?

– Ось ми з вами трішки повторили наш матеріал, як ви гадаєте чи можемо ми з вами подорожувати далі?

– Давайте візьмемо шкалу, та поставимо оцінку.

IV.Вивчення нового матеріалу.

  1. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
  • Зараз ви об’єднаєтесь в групи « Розумники», «Шукачі знань», «Природознавці».
  • Для того, щоб дізнатися в які саме групі ви будете вам потрібно витягнути карточку. Ось так ви будете працювати в групах.

Карточка «Розумники»                «Шукачі знань»                   «Природознавці»

  1. «Мозковий штурм»
  • Як зберегти живу природу постає у нас питання?
  • Що для цього треба це робити?
  1. Гра „Знайди зайве»

Гра „Знайди зайве”

1) Верба, корінь, тополя, яблуня.

2) Аґрус, калина, квітка, малина.

3) Листя, подорожник, кульбаба, конюшина.

Ключ

  • спільне – дерева, зайве – корінь;
  • спільне – кущі, зайве – квітка;
  • спільне – трав’янисті рослини, зайве – листя.
  • Що є спільного між „зайвими” словами?
  • Що це все рослини!
  • Скажіть будь ласка куди заносять рідкісні та зникаючі рослини(Червона книга України).
  • А, що треба робити для того, щоб такого не траплялося?
  • А давайте ми з вами переглянемо видео, та ви скажете що за тема сьогоднішнього уроку.
  • То яка тема сьогоднішнього уроку, на вашу думку?

(Проте як потрібно дбати про рослини, і для чого створюють заповідники).

Ми повинні так попрацювати, щоб до кінця уроку дізнатися для чого створюють заповідники , як дбати про рослин, і для чого це потрібно.

  • Ключові слова нашого уроку:
  • Чи є незрозумілі слова для вас?
  • Давайте зараз візьмемо наші квітки та поставимо оцінку, яка вона у нас.
  1. Новий матеріал.
  • Перегляд відео « Природа»

( відео – https://www.youtube.com/watch?v=f4TJyJBbwIQ)

  • Давайте візьмемо шкалу, та поставимо оцінку.
  1. Робота в групах
  • У вас у кожного є маленькі книжки .
  • Як вони називаються (Червона книга України)
  • У кожного ряду є завдання представники зачитайте його.
  • Ми з вами трішки попрацювали та дізналися багато нового, а для того щоб відновити квітку нам потрібно виконати її завдання.

Завдання І групи:

  • Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли рослини.

Завдання ІІ групи :

  • Назвіть рослини, що потребують охорони. Обґрунтуйте, чому потрібно охороняти тварин.

Щоб ваші речення починалися зі слів «Я вважаю..»

«Я хочу вам довести..»,

«Моя думка така тому що…»

Завдання ІІІ групи.

  • Складіть сенкан.

Природа

(два прикметника)

Три дієслова

Речення

Висновок

  1. Фізкультхвилинка

V. Первинне закріплення

1.Робота з підручником.

– Давайте зараз з вами розглянемо малюнок на стр.130.

– Розглядаючи в підручники зображення рослин, занесених до червоної книги  звертайте увагу на позначки..

–  І тоді ви зрозумієте який рівень небезпеки їм загрожує.

  1. Робота з фотоколажом.

Давайте зараз знайдемо рослини (http://www.getloupe.com/v/y9501jxt)

VI. Закріплення та узагальнення знань.

  • Як ви вже говорили, що рідкісні рослини знаходяться в ботанічних садах та у Червоній книзі України.
  • А зараз ми з вами побуваємо у різних країнах та дізнаємося багато нового та цікавого.
  • А в цьому ви мені самі і допоможете.
  1. Робота в групах« Розумники», «Шукачі знань», «Природознавці»
  • Дослідники «Розумники »

Банан в дикому вигляді росте в Китаї, Індії, Африці. Це одна з перших культурних рослин тропічної Азії. Зараз вирощується не лише в Азії, але й у Центральній і Південній Америці, на Антільських островах. Ці гігант­ські трав’янисті рослини з величезним листям дуже швидко ростуть. Кожне стебло приносить ґроно плодів тільки один раз, потім гине, а від кореня йдуть нові пагони. На Чорноморському узбережжі широко застосовується в садово- паркових ландшафтах. Там він цвіте, але не плодоносить.

Завдання: Визначте які рослини ростуть у лузі , хто їх вирощує.

  • берізка
  • абрикос
  • помідор
  • чистотіл
  • ромашка
  • дуб
  • череда
  • груша
  • звіробій
  • конюшина
  • морква
  • кульбаба
  • слива

Дослідники «Шукачі знань»

Юка — уродженка пустель півдня Північної Америки. У неї довге вузьке шкірясте листя, зібране в широкі розетки на невисоких стволах. При цвітінні утворює на довгому квітконосі пишну кисть білих квітів, що за формою нага­дують конвалії. Листя розходиться вгору, найчастіше віялом, і нагадують го­стрі списи. Тому індійці Мексики часто використовують юку як живопліт. Де­ревина ствола юки йде на виготовлення газетного паперу, з коренів отримують крохмаль. Мексиканці використовують юку при укусі змій: гострий кінець листа вганяють у ранку, що викликає сильну кровотечу, разом із кров’ю вихо­дить отрута.

Завдання: Визначте які рослини ростуть у саду та на городі, хто їх вирощує.

  • Вишня
  • соняшник
  • ялина
  • берізка
  • абрикос
  • помідор
  • пролісок
  • яблуня

Дослідники « Природознавці»

Суничник дрібноплодий — красиве вічнозелене дерево. Назву дерево діс­тало із-за деякої схожості плодів, які ростуть на рихлих звисаючих кистях, з ягодами суниці. Ці плоди їстівні, з них варять варення, виготовляють вино. Улітку дерево скидає кору. Листя тримається один рік і обпадає разом з корою. Якщо стоїть сильна посуха, то листя залишається на дереві ще на рік.

  • яблуня
  • огірок
  • дуб         
  • гарбуз
  • груша
  • морква
  • кульбаба
  • слива
  • буряк
  1. Відпочинок – медитація під спокійну музику.
  • А зараз ми з вами помедитуємо:

«Я — дерево. Я росту у лісі. Мої ноги — то коріння у прохолодній землі. Моє тіло — міцний стовбур, мої руки — тонкі гілочки. Вони підіймаються до неба, відчуваючи сонячне тепло, вбираючи його, воно розливається по всьому тілу. Я — дерево. Я бавлюся з вітром, який гойдає мої тоненькі гілочки. Я вмиваюся краплями дощу і радію його прохолоді».

  • Чи змогли б люди і тварини жити без рослин? Доведи свою думку.
  • Бережливе відношення до природи!
  • Як ви розумієте вислів «Охороняти рослини — зберігати життя на Землі?»
  • А я зірвав квітку — і вона зів’яла, потім піймав метелика — і він помер у мене на долоні. І тоді я зрозумів, що доторкнутись до краси можна лише серцем.

Йтиму садом, полем а чи лугом,

Буду я природі вірним другом.

Не стопчу навіть і трави.

Я скажу їй: «Зеленій, живи!»

Коли лісом буду я іти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб віки жили у мирі й щасті.

VII. Підсумок уроку.

  • Давайте візьмемо шкалу, та поставимо оцінку на кінець нашого уроку.
  • Що нового дізналися?
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Яке значення рослин на планеті Земля?
  • Як на вашу думку, чи змогли б тварини жити без рослин?
  • Оцініть свою роботу на уроці.
  • Ось і дійшли ми до кінця. Скажіть чи відновили ми квітку.
  1. На завершення ви маєте можливість скласти комікс про рослин.

  1. Домашнє завдання
  • Ваше завдання створити самостійно буклет на тему : «Зникаючі рослини»
  1. Заключне слово вчителя:

Вмійте природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не рви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї

Все це окрасою буде

Нашого рідного краю.

Дякую вам, діти, за урок!


Підготувала: Тугай Мар’яна Юріївна, вчитель початкових класів Марганецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 2 з  поглибленим  вивченням  англійської  мови  Марганецької  міської  ради  Дніпропетровської  області м. Марганець Дніпропетровська обл.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.