План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Тема Японія
Мета:
Обладнання: політична карта світу, карта Японії, виставка фотографій японських пам'яток культури, інформаційний пакет з додатковим матеріалом, запис японської музики, відеофільм, символіка держави, малюнок Фудзіями й гілки сакури (робота учнів), картка самооцінювання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок – дослідження, технологія перевернутий клас.
Вид уроку: інтегрований з елементами групової форми роботи, з використанням елементів технологій критичного мислення, методу «занурювання»; інтеграція з історією, економікою, зарубіжною літературою, худ. культурою.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Емоційне налаштування учнів
Посміхніться вчителю, гостям та однокласникам
Будьте уважні та доброзичливі
Гарний настрій та володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці
Аналізуйте та порівнюйте нове
Не бійтеся помилитися, продемонструйте пам’ять, увагу, досвід
Робіть самостійні висновки
Я зичу всім вам успіхів
Мотивація навчальної діяльності
Під японську музику
Вчитель. (Під час розповіді вчителя на екрані слайд шоу різних картинок про Японію) (Слайд 2 – 6)
Барвиста, яскрава наша Земля. Пилинка Всесвіту. В одному з її куточків є маленька, але дивовижна країна, що формою нагадує морського коника на узбіччі Великого океану. Країна, яку природа обділила багатством корисних копалин, землею, але вона досягла таких економічних висот, що багато народів заздрять цій країні. Народи цієї країни ніколи не намагались перемогти сили природи. Повернути річки назад чи знести гори. Навпаки вони навчились осягати її таємниці, проникати в її суть, відтворювати природу в мініатюрі. У цьому секрет невеликої, але впливової у світі економіці цієї країни. Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про Країну Сонця, що сходить, - країну дивовижну і мальовничу.
Про яку країну йшла мова?
Які асоціації викликає у Вас ця країна?
Актуалізація опорних знань
Прогнозована відповідь учнів.
(Країна ізольована, не має запасів корисних копалин. Найбільший вплив на країну має океан. Найважливішим продуктом харчування для японців є морепродукти. Які дає океан, корисних копалин на материку не має, добувають деякі в океані. Але завдяки таку «диву» Японія стала однією з найрозвинутіших країн світу.)
IV. Вивчення нової теми.
Тема нашого уроку «Японія» (Слайд 7)
(запишіть тему уроку в зошиті)
Відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями ми матимемо змогу завітавши до віртуальної лабораторії стратегічних досліджень. Керівники груп познайомлять нас із матеріалами своїх досліджень. Кожна група розглядала один із чинників «дива Японії»
В лабораторії працювали експерти «географи, які досліджували географічне положення Японії, природні умови та природні ресурси. (Слайд 8 - 9)
Експерти – історики досліджували історію розвитку країни.
Експерти – демографи вивчали населення Японії.
Експерти – економісти вивчали розвиток господарства. (тобто розвиток промисловості, сільського господарства, транспорту)
Експерти – етнографи розкриють культурні аспекти, звичаї, традиції японців.
Питання, яке буде обговорюється в групах «Загадка Японського «дива».
(Слайд 10)
Проблемне питання «чи можливе Українське «диво»?
По закінченню виступу кожна група повинна дати відповідь на проблемне питання: «Чи можливе Українське диво?
Під час виступу експертів ви повинні заповнювати візитну картку Японії, яка роздрукована і знаходиться у кожного на парті. По результатам заповнення картки та враховуючі ваші відповіді на уроці будуть виставлені оцінки.
А ще нам сьогодні на уроці допоможуть квіти, чарівної сакури. Якщо група зможе дати відповідь на проблемне питання формує гілочку сакури. Я сподіваюсь, що до кінця уроку ми будемо мати гарний букет сакури.
Отже надаю слово експертам – географам. (Слайд 12)
(Знаючи площу України та Японії порівняйте площу цих країн)
- Чи можливе «диво» в Україні стосовно географічного положення…
Прогнозована відповідь учнів. (Так. Можливо, адже Україна має більшу площу, родючі ґрунти, вигідне географічне положення, тобто межує з розвинутими країнами Європи….)
Запрошуємо експертів – істориків. (Перегляд відео про Хіросіму, Нагасакі). (Слайд 12)
- Чи можливе « диво» в Україні
Прогнозована відповідь учнів.
Надаємо слово демографам. (Слайд 13)
- Чи можливе «диво» в Україні
Прогнозована відповідь учнів. (Вважаю можливе. Якщо кожен українець змінить свою свідомість, буде відноситись до свого здоров’я / більш сумлінно. Працювати якісніше та раціонально відпочивати. В державі також повинні відбутися зміни, проведена демографічна політика, щодо заохочення народжуваності, підвищення рівня медицини…)
Запрошуємо – експертів – економістів. (Слайд 14)
- Чи можливе «диво» в Україні.
Прогнозована відповідь учнів. ( Можливо, адже Україна має великі запаси корисних копалин, висококваліфікованих робітників…)
Надаємо слово етнографам. (Слайд 15 - 16)
- Чи можливе «диво» в Україні
Прогнозована відповідь учнів
(Кожна держава має свої особливості в мистецтві, культурі. Звичаях та традиціях. Я вважаю, що нам є чим пишатись в цьому відношенні: наша мелодійна мова, чудові українські пісні, наш український одяг, а також мистецтво виробів з дерева, килимарство, вироби зі скла та глини, вишивка, петриківський розпис. ..)
Закріплення вивченого матеріалу.
Мозковий штурм (Слайд 17)
Чому відбулося «диво в Японії? Що треба змінити в Україні, щоб відбулося «диво»
1) Зручні ЕГП та ПГП.
2) Сучасні методи організації виробництва, постійне оновлення виробничих фондів.
3) У 50—60-ті роки Японія активне залучення американського капіталу і гнучке його використання.
4) Високий рівень розвитку науки та техніки.
5) Перехід від активного залучення іноземних технологій та капіталу в минулому до інтенсивного розвитку власних національних досліджень та їх експорту.
6) Сучасна Японія має динамічні продуктивні сили, в яких нестача природних ресурсів компенсується високим рівнем кваліфікованої робочої сили й культури праці.
7) В Японії дуже низькі воєнні витрати (1% ВНП).
Гра «Вірю, не вірю»
Національною релігію Японії є синтоїзм (так)
Буддизм чи синтоїзм безконфліктно співіснують у Японії (так)
Японія посідає 4 місце за споживанням риби на душу населення (так)
У Японії 15 міст-мільйонерів (ні)
Найбільш потужною сьогодні серед японських компаній є компанія «Тойота» (так)
Географічний диктант «Японія»
а) конституційною монархією; б) республікою.
а) в активному сейсмічному районі; б) на платформі.
а) кваліфікована робоча сила;
б) достатня забезпеченість природними ресурсами.
а) у межах Тихоокеанського поясу;
б) на узбережжі внутрішнього Японського моря.
а) Хонсю; б) Хоккайдо.
а) електромашинобудування;
б) літакобудування.
а) чорної металургії; б) кольорової металургії.
а) виробництво наукоємної продукції;
б) виробництво енергоємної продукції.
а) технополісом; б) мегаполісом
а) морський ; б) авіаційний .
а) м'ясо, б) морепродукти, в) рис.
а) машинобудування; б) ПЕК, в) легка промисловість; г) харчова промисловість.
Підсумок уроку.
Метод "гронування". Що ж для вас тепер Японія? (Сенкан.) ( Слайд 18)
Продовжте речення: «Сьогодні на уроці я дізнався…» ( Слайд 19)
Вивчити § 25, 26 підручник В. Ю. Пестушко, Г. Ш. Уварова. А. І. Довгань
«Географія», рівень стандарт. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа.
Середній рівень. Створити кросворд по Японії.
Високий рівень. Зробити рекламу туристичної поїздки Японією за темою «Японія загадкова і невідома».
VІІ. Рефлексія (Слайд 19)
Вважається, що паперовий журавлик приносить щастя, тому в кінці нашого уроку я хочу подарувати всім вам японських журавликів як символ щастя і благополуччя. І не просто подарувати, а у вас в інструктивної карті є схема і ви зможете вдома спробувати самі зробити таких журавликів.
Учитель: Погляньте на нашу сакуру. На початку уроку було кілька квіток, а зараз вона розцвіла».
Підготувала: вчитель географії Коваль М. В., Синельниківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №3, Дніпропетровської області