План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 5 класі “Значення води в природі та житті людини”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Розгорнутий план-конспект уроку природознавства

із елементами медіаграмотності

5 клас

Тема уроку «Значення води в природі та житті людини»

Мета: навчальна: закріпити знання про властивості води; встановити роль води в природі та значення для життя і господарської діяльності людини; навчити знаходити інформацію в джерелах інформації та перевіряти її;

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи, вміння логічно мислити, готувати стислі повідомлення, працюючи з різними джерелами знань; вміння розрізняти правдиву і неправдиву інформацію;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до води як до найціннішого ресурсу на планеті Земля; сприяти вихованню почуття колективізму, поваги до думки однокласників.

Обладнання та матеріали: мультимедійна дошка, картки з назвами джерел інформації, заготовки краплин води з текстом,  комп’ютери, підручник Ярошенко О. Г. Природознавство. 5 кл., склянка з водою.

Девіз уроку:

                                      Вода, у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,

                                          тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся,

                                         не знаючи, що ти таке насправді. Не можна сказа –

                                           ти, що ти є необхідною для життя – ти саме життя…

                                 А. Сент-Екзюпері

Хід уроку        

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Вправа «Відгадай загадку» (усно, фронтально):

– Чого в решеті не пронесеш? (вода)

– Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (вода)

– Зоря – зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала – ридала, місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало (роса)

– В небі народився, в землі схоронився (дощ)

– Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить (дощ)

– Сиві воли на поле лягли (туман)

– Відома здавна рідина, усяк її вживає, буває хмаркою вона, сніжинкою буває, бува, як скло, крихка, тверда –  звичайно ж це… (вода) .

– Довести, що вода розчинник (учень проводить дослід із цукром і водою)

  1. Інтерактивна вправа-гра «Агрегатні стани води» (робота в парах за комп’ютером з використанням сервісу LearningApps.org)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Учитель: Діти, послухайте казку:

В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб». Люди копали день і ніч.

Евристична бесіда:

  • Що ж знайшли люди? (діти відгадують, а вчитель демонструє склянку з водою).
  • Чому воду вважають скарбом? (Діти висловлюють думки).

 Тож сьогодні ми з вами спробуємо це довести. Оголошення девізу уроку.

  • Чи можна вважати казку важливим та правдивим джерелом інформації про воду? (підводиться до думки, що зазвичай казка містить вигадану інформацію)
  • Що таке «вигадана», а що «правдива» інформація? (висловлювання учнів)
  • Де можна знайти правдиву інформацію, з яких джерел?

Це ми сьогодні з вами спробуємо дізнатися.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

V. Вивчення нової теми.                                 

  1. Вода в природі. Запитання: Де зустрічається вода на Землі? Який колір переважає на глобусі? Чому? Яке значення води для людей в різних сферах її життя  (відповіді учнів: переважає колір блакитний на глобусі тощо).

Учитель:

Враховуючи те, що ваших знань на ці запитання недостатньо, ми маємо їх поповнити. Оберіть джерело, до якого б ви звернулися, щоб отримати інформацію про те, де зустрічається вода, який колір переважає на глобусі і чому, тощо.

Ділова гра «Вибір джерела»

На дошці прикріплені назви різних джерел інформації. Кожен учень підходить та під ним прикріплює свій кольоровий стікер, розданий перед уроком.

Назви джерел: однокласник, мама або тато, учитель, Інтернет, підручник, газета, телевізор, науково-популярний журнал, атлас.

– Поясніть, чому ви обрали саме це джерело.

Висновок (формується спільно з учнями): Ми з вами зрозуміли, що є багато джерел, з яких ми можемо отримати інформацію. А чи в усіх джерелах вона буде точна та правдива. Особливо коли мова йде про Інтернет.

Вправа «Аналіз відеоматеріалів»

Пропоную вашій увазі відеоролик «Як влаштований Всесвіт. Вода на Землі»

https://www.youtube.com/watch?v=Q4E2pLC8JXU

Перш ніж розпочнем аналізувати інформацію, я пропоную встановити, чи може бути правдивою інформація у цьому відео. За якими ознаками ми це можемо з’ясувати?

(відповіді учнів формулюються з допомогою учителя: наявність логотипу каналу Discovery американського телеканалу супутникового та кабельного ТБ, який створює та показує документальні програми, зосереджені головним чином на популяризації наукитехніки та історії).

Запитання до змісту відео:

  • Чи багато на нашій планеті води?
  • Чому нашу планету учені називають «сухим каменем»?
  • Чи змогло б з’явитися життя на Землі, якби не було води?
  • Чи можна вірити словам людини, яка коментує інформацію у відео?

Отже, який висновок можна зробити з відео: наша планета має дуже обмежену кількість води, без води не з’явилося б життя; відео містить правдиву інформацію, оскільки озвучує її американський учений-астроном на офіційному телеканалі США.

Вправа «Пошук інформації в Інтернеті за ключовими словами»

Зараз ми з вами звернемося до інтернету, як до джерела інформації, щоб зясувати, де є вода на планеті. Під час використання пошукової системи, необхідно знати, як вона діє. Пошук не дає відповідей на питання, а тільки направляє користувачів інтернету до джерел, які містять ключові слова. Таким чином, їх точний вибір має важливе значення. Ключові слова – це слова, які найповніше відображають зміст запитуваної інформації. Слова повинні бути дані в називному відмінку, без ком та інших розділових знаків, простими і нейтральними. Для того, щоб знайти потрібну інформацію, треба подумати про те, що саме ви хочете знайти і для чого використовувати знайдені повідомлення.

(Пропонується учням самостійно працювати з пошуковою системою, або проаналізувати запропоновані учителем, визначити, яка інформація буде правдива, а яка ні:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%BE%D0%B4%D0%B0

https://sites.google.com/site/vodacezitta/voda—najvazlivisa-recovina-na-zemli

З переглянутих інтернет-джерел з’ясували, що вода є і в живих організмах:

  • в рослинах;
  • в житті тварин;
  • вода в людському організмі.

Фізкультхвилинка

Діти встають та об’єднуються за ознаками, які зачитує вчитель:

  • Ми схожі за кольором волосся (діти об’єднуються в групи: біляві, русяві, чорняві, руденькі);
  • Ми схожі за зростом (діти об’єднуються в групи: високі, середні, низенькі);
  • Ми любимо займатися (діти об’єднуються в групи: гратися, вчитися, плавати);
  • Ми схожі за статтю (діти об’єднуються в групи: дівчатка і хлопчики);
  • Ми схожі тим, що навчаємося в одному класі (всі стають у коло, беруться за руки і говорять девіз: «Ми всі різні, але всі однакові, бо всі рівні».
  1. Вода на службі людини

Вправа «Один, два, багато»

Використовуючи текст параграфа 32 підручника, встановити значення води для людини в різних сферах. Спочатку з’ясувати самостійно (індивідуально), потім обговорити з сусідом по парті, а тоді поділитися з класом (з дозволу учителя).

Запитання:

– Чи можна вірити інформації, розміщеній у підручнику?

  1. Охорона води (запитання: чи бували ви на морі? Яка там вода, а якої води на нашій планеті більше? А якою водою ми з вами користуємося?

Розповідь учителя про проблеми прісної води, формулювання висновку про необхідність бережливого ставлення до води).

Запитання:

  • Чи можна вірити словам учителя?

VІ. Узагальнення знань учнів.

Робота в групах: на краплинках з паперу вказано значення води. З наведеного переліку вибрати твердження, що стосуються значення води в природі, у житті людини та прикріпити ці краплинки до хмарок, зображених на дошці.

VІІ. Підсумок уроку.

 Що нового дізнались на уроці?

Чи зробили для себе якісь відкриття?

 Чи згодні ви тепер зі словами А. Сент-Екзюпері, що є девізом сьогоднішнього  уроку?

Де можна почерпнути необхідну інформацію?

За якими ознаками можна з’ясувати: правдива вона чи ні?

VІІІ. Домашнє завдання: прочитати §32, с.135 – 137; творче завдання – підготувати міні – проект «Що я можу зробити для збереження води?»

Додатки

  1. Посилання на інтерактивну вправу «Агрегатні стани води»

https://learningapps.org/display?v=p12fge28k17

  1. Матеріал для «краплинок» про значення води у житті людини:
  • Вода входить до складу тканин і органів людини.
  • Вода бере участь у всіх фізико-хімічних процесах в організмі людини.
  • Водає тим середовищем, в якій і протікають всі процеси життєдіяльності.
  • Вода забезпечує доставку поживних речовин і кисню до всіх клітин тіла.
  • Вода допомагає перетворювати їжу в енергію.
  • Вода допомагає поживним речовинам засвоюватися органами, виводить шлаки і відходи процесів життєдіяльності.
  • Вода регулює температуру тіла і зволожує повітря.

Матеріал для «Краплинок» про значення води у природі:

  • Рослинам вона потрібна, щоб розчиняти і транспортувати поживні речовини по всьому тілу.
  • Вода підтримує форму та пружність рослин.
  • Зелені рослини на світлі з води та вуглекислого газу утворюють органічні речовини.
  • Для багатьох тварин і рослин вода є рідною домівкою – місцем їхнього оселення.

Список використаних джерел

  1. http://www.aup.com.ua/uploads/2017_Pochatkova_school.pdf
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Q4E2pLC8JXU
  3. https://www.youtube.com/watch?v=Q4E2pLC8JXU

Автор: Сімчук Тетяна Ростиславівна, учитель природознавства Нетішинський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІ ст. та ліцей» Нетішинської міської ради Хмельницької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.