План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Урок 3 (51)
Тема: Прояв глобальних проблем в Україні. Прояв глобальних проблем у своєму регіоні.
Мета: вчити учнів встановлювати наслідкові явища прояву глобальних проблем в Україні та своїй місцевості; удосконалювати навички роботи учнів із статистичним матеріалом, робити власні прогнози щодо подальших проявів проблем на рівні власного регіону; сприяти вихованню географічної культури.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, мультимедійне обладнання, Інтернет-забезпечення робочих місць, фізична карта України.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
А) високого приросту населення в країнах, що розвиваються, зниження кількості населення в економічно розвинених країнах;
Б) нераціональне природокористування, забруднення навколишнього середовища;
В) проблема безпеки, проблема тероризму;
Г) продовольча проблема, сировинна та енергетична,
Д) низький рівень освіти та комп’ютерної грамотності, кризові явища в галузі культури,
Е) поширення наркоманії та злочинності;
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ «Економічна криза в цифрах»
Порівняйте економічні показники презентації із сьогоднішніми показниками. Зробіть висновок щодо зміни цих показників, як це впливає на добробут населення?
Чи відомий вам головний девіз географічної науки «ГЛОБАЛЬНЕ В РЕГІОНАЛЬНОМУ». Як ви розумієте цей вислів? Чи є він актуальним для нашої країни, області нашого населеного пункту?
Учні висловлюють свої думки, аргументуючи конкретними фактами, показують на карті України регіони, де простежуються ці проблеми.
Роблять висновок, про те, що значна кількість глобальних проблем, які постали перед людством тією чи іншою мірою стосуються України, а їх вирішення вимагає спільних зусиль людей та країн.
ІІІ. Етап застосування знань у нестандартних ситуаціях
Що ми залишимо у спадок майбутньому, що ж після нас – «потоп» чи майбутнє, у якому наступні покоління без остраху дефіциту можуть скористатися природними ресурсами? Розмірковуючи над цими питаннями, фахівці ООН розробили концепцію сталого розвитку. Відповідно до цієї концепції кожна країна прийняла національні концепції на підставі різних екологічних, соціальних, економічних програм, оскільки здатність тієї чи іншої країни йти шляхом сталого розвитку визначається можливостями її народу, уряду, а також характерними для неї умовами.
Учитель пропонує розділитися класу на три групи
Група «Економічний розвиток»
Група «Соціальний розвиток»
Група «Екологічний розвиток»
Оцініть наслідки прояву глобальних викликів в Черкаській області та спробуйте скласти програму збалансованого розвитку відповідно до назви вашої групи.
У роботі пропонується використати матеріал підручника ст. 263-264, сайт «Сталий розвиток для України» http://sd4ua.org/shho-take-stallij-rozvitok/istoriya/
Які ж проблеми характерні для нашого населеного пункту?
Учні отримують соціально–демографічні статистичні дані по с. Кліщинці
Показники | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Кількість мешканців села усього | 987 | 961 | 938 | 938 | 940 |
Народилося за рік | 8 | 13 | 1 | 5 | 7 |
Померло за рік у селі | 28 | 27 | 20 | 23 | 20 |
Виїхало із села | 14 | 14 | 8 | 16 | 17 |
Прибуло за рік на проживання (тимчасово) у село | 27 | 11 | 4 | 27 | 36 |
Тимчасово виїхало із села | 35 | 35 | 35 | 35 | 37 |
Із них за межі України | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Проаналізуйте зміну кількості населення у селі за останні 5 років.
Вирахуйте природний приріст населення за останні 5 років.
Яке сальдо міграцій населення?
Спробуйте спрогнозувати демографічну ситуацію нашого населеного на найближчий час.
Використовуючи матеріал, зібраний під час навчальної екскурсії, запропонуйте власні шляхи вирішення цієї проблеми.
V. Підсумок уроку
Учні аналізують відповіді, визначають найбільш вдалі.
VI. Рефлексія.
Показ відеоролика «Земля - наш спільний дім»
Підготувала: Литвишко Світлана Анатоліївна, учитель Кліщинського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад-загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради