План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 1 класі “Чи можливе на Землі життя без Сонця?”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


План-конспект уроку з медіаосвіти та медіаграмотності

для учнів 1 класу

Тема: Чи можливе на Землі життя без Сонця?

Мета:  використовуючи нетрадиційні форми навчання, стимулювати пізнавальну діяльність учнів; формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для всього живого на Землі; вчити ділитися своїми почуттями та емоціями, розповідати про те, що вразило; трансформувати візуальну інформацію у вербальну; вчити знаходити різницю між фактами і судженнями; критично розуміти світ; прогнозувати наслідки; на основі отриманих знань створювати свій медіа продукт.

Обладнання та матеріали: мультимедійний пристрій, мультимедійна презентація, іграшка або малюнок сонечка, пазли, мікрофон, лінійка «Так-Ні», малюнки: шар, зірка, сонце, завдання для груп на картках, картки для сенкану.

Хід уроку

І. Ранкова зустріч.

  1. Гра коло «Передай іншому».

Діти стають в дві колони одне за одним. Останні розвертаються назад і  бачать предмет, який їм показує вчитель  (іграшка або малюнок сонечка). Потім повертаються до попередніх учасників і показують їм мімікою та рухами образ цього предмета. І так, поки черга не дійде до перших в колоні. Перші намагаються з’ясувати, що то за предмет. Після того учитель показує цей предмет.

  1. Аналіз передачі інформації.

– Чи всі з вас зрозуміли, який предмет було побачено першими учасниками?

– Чому було спотворено інформацію? (Коли людина не розуміє, про що йдеться, вона фантазує, додає щось своє.)

– Якими можуть бути наслідки такої спотвореної інформації?

ІІ. Постанова проблемного питання. Повідомлення нової теми.

  1. Загадка про Сонце.

     Гарне, добре, на всіх людей дивиться,

     А на себе дивитися не дозволяє.

  1. Складання пазлів–відгадки. Робота в парах. (Додаток 1)

 – А що ж таке Сонце? Чи можливе життя на Землі без Сонця? Сьогодні ми з вами спробуємо відповісти на ці питання?

ІІІ. Основна частина.

  1. Перегляд мультфільму

(режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=hCHwcnYVGhg )

  1. Аналіз медіа. Створення асоціативного куща «Сонце».

– Що ви дізналися про Сонце? (Складаємо малюнковий асоціативний кущ. (Додаток 2)

– Чому важкі планети не падають?

– Що найбільше зацікавило в мультфільмі?

– Чи допоміг він  дати відповідь на поставлене питання?

  1. Висновок. Метод «Мікрофон».

– З мультфільму я дізнався, що … (висловлення дітей)

– А чи то правда?

– Як це можна перевірити?

– Де ще можна знайти інформацію на цю тему?

  1. Вправа «Відшукай науковий факт». Робота в групах.

  а) Сонце жовтого або жовтогарячого кольору.

  б) Астрономи називають Сонце «жовтим карликом». Але насправді сонце білого кольору. Жовтого відтінку йому надає явище, яке називають «атмосферне розсіювання».

  в) Діаметр Сонця у 109 разів більше діаметру Землі.

  г) Якщо Сонце порівняти з футбольним м’ячем, то Земля буде виглядати маленькою горошиною.

  д) Сонце дуже гаряче.

  е) Температура сонячної поверхні 6 тисяч градусів, а біля центру – 15 мільйонів градусів.

– А ось ще деякі наукові факти:

* Від Сонця нас відділяють 150 млн. км.

* Сонячне світло доходить до Землі за 8 хв 20 с.

* Ми «літаємо» навкруги Сонця із швидкістю 107 тисяч км за годину.

  1. Руханка «Земля – Сонце».

Діти стають в коло. Учитель всередині. За командою «ЗЕМЛЯ!» діти ставлять руки вбоки і повертаються ніби Земля навколо своєї вісі. За командою «СОНЦЕ!» діти простягають руки вгору та імітують рух Землі навколо Сонця.

  1. Графічний організатор. Лінійка «Так – Ні» (висловлення думок)

– Є такий вислів: «Долетіти до самого Сонця». Як ви його розумієте?

– Чи справді, на вашу думку, це можна зробити?

ІV. Узагальнення знань.

  1. Робота в парах. Учитель дає на картках готовий сенкан із зайвими словами. Діти відкидають те, що не співпадає із отриманою інформацією.

                                               СОНЦЕ

                               велике, гаряче, маленьке

                                холодить, світить, гріє

                      потрібно всьому живому на планеті

                             воно некорисне для живого

                                             планета

                                              зірка

  1. Повторення правил загартовування.

 – Ми вже зрозуміли, що без Сонця неможливе життя на Землі. А чи може бути шкода від Сонця?

Вправа «Медіа меседж». (Додаток 3)

– Уявіть, що ви з татом поїхали на море відпочивати, а мама непокоїться про вас і нагадує правила загартовування на Сонці.

(Презентація. Діти читають і коментують.)

*Перегріватися небезпечно!

*У перші дні засмагайте не більше 10 хвилин.

* Найкраще засмагати до 11 години ранку та після 17 години дня.

*Захищайте голову від сонячних променів!

– Отже, яку шкоду може наробити сонце?

V. Рефлексія. Віртуальна подорож «Прогулянка Сонячною галереєю».

(Додаток 4)

-Ще древні люди розуміли велику роль Сонця в житті. Прикладом тому є багато знайдених малюнків Сонця. Іноді його малювали у вигляді Бога. Подивіться уважно на малюнки та скажіть, як їх автори змогли передати таку різну інформацію про один і той самий предмет? (Різні погляди, думки.)

– Які малюнки більш реальніше відображають Сонце?

– Які більш фантастичні?

– Отже, я бажаю і вам не боятися висловлювати свої думки; вчиться шукати корисну інформацію, перевіряти її і правильно передавати іншим.

VІ. Практична робота.

Створення власного медіапродукту (лепбук або малюнки-кадри для мультфільму про Сонце)

Використані джерела

  1. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя / Волошенюк О. В, Ганик О. В.,  Голощапова В. В, Дегтярьова Г. А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф. – Київ : ЦВП, АУП, 2018 — 234 с.
  2. Практична медіаосвіта: авторські уроки. Збірка / Ред.упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2013. – 447 с.

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 4

Презентація до вправи “Медіа меседж”>>>


Підготували: Васильєва Ольга Валеріївна, Шаповалова Ірина Филимонівна, вчителі початкових класів КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18                Маріупольської міської ради Донецької області»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.