План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Фізика»).
Лайф-коучинг з впровадження регіонального компоненту на уроках природничих дисциплін як дієвого інструментарію з формування природничо-наукових компетентностей. «Структура забруднення навколишнього середовища в основних індустріальних центрах України», 9 клас
Мета:
- навчальна:
- розвивальна:
- виховна:
Тип уроку: інтегрований урок з фізики і екології.
Форма уроку: короткостроковий проект, лайф-коучинг з впровадження регіонального компоненту на уроках природничих дисциплін.
Обладнання: проектор, комп’ютер, столик, маркери, крейда, таблиця з наведеною питомою теплотою згоряння деяких видів палива.
План-схема уроку
№ пп | Етап уроку | Час, хв | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
1 | Організація початку уроку | 1 | Підготовка до уроку | Підготовка учнів до сприйняття матеріалу |
2 |
Мотивація навчальної діяльності |
5 | Повідомлення теми, мети, етапів проекту, об’єкта дослідження та очікуваний результат. Зачитування епіграфа аналіз його змісту | Мотивація навчальної діяльності |
3 |
Захист проектів за групами. |
12 |
Методи: проектна діяльність, демонстраційний, проблемно-пошуковий, репродуктивний, наочно-дедуктивний, словесно–індуктивний, ілюстраційний. Форми: Групова, парно – групова, індивідуальна, ІКТ, брошура, презентація, ігрова, самостійна робота, робота з додатковими джерелами літератури та інтернетом. |
група «Теоретики»– презентація, інформаційний бюлетень.
група «Практики»– проведенні досліди, таблиці.
група «Екологи»–брошура.
|
4 | Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок. | 2 | Підведення підсумків уроку | Презентація підсумків проекту |
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ніякі технічні і суспільні досягнення не сприятимуть життєдіяльності людини, якщо вони суперечать законам природи. У зв’язку з цим зростає значення екологічної освіти громадян Землі. Отже, екологічна освіта допоможе запобігати забрудненню навколишнього середовища та його знищенню.
На прикладі роботи підприємств Криворіжжя ми можемо продемонструвати на скільки безвідповідальним в екологічному аспекті є не прораховування наслідків функціонування промисловості нашого регіону. Для наочності вашій увазі пропонуємо програму з комп’ютерного моделювання наслідків роботи металургійних підприємств Криворіжжя.
(Демонстрація програми)
Тож за будь-яких природних факторів рівень забруднення Кривого Рогу залишається високим. На шкільному рівні ми не в силах змінити ситуацію, проте завданням сучасної освіти є формування екологічно грамотної особистості.
Саме тому представляємо елемент інтегрованого практикуму. На початковому етапі діти були об’єднані в групи «Теоретики», «Практики» та «Екологи». Учасники груп отримали інформаційні листи із завданням, об’єктом дослідження та очікуваними результатами. Про етапи підготовки до захисту проектів ви можете ознайомитися в інформаційних листах, які ми вам надали.
ІІІ. Захист короткострокових проектів
Виступ групи «Теоретики»
Під час вивчення теми: «Теплота згоряння палива. Коефіцієнт корисної дії нагрівника» учні розв’язували задачу про Криворізьку доменну піч і в них виник ряд запитань стосовно того, що наш регіон має власні поклади кам’яного вугілля, а ми чомусь купуємо природній газ. Саме тоді, розв’язуючи цю задачу і відповідаючи на одне питання, виникало наступне і врешті-решт переросло в спільний фізико-екологічний проект.
Пропонуємо перейдемо до умови задачі:
Задача
Криворізька доменна піч для прискорення процесу плавлення поглинає щохвилини 5000 м3 повітря, збагаченого киснем, який нагрівається в кауперах від 0 0С до 1200 0С природним газом. Скільки тонн вугілля заощаджується за добу, якщо к.к.д. установки 80%? Питома теплоємність збагаченого киснем повітря 1000 Дж/кг*0С.
Проблемні питання до групи «Практики» (учні групи «Теоретики» розміщують на дошці аркуші із завданнями)
qв = 29,4*106Дж/кг, qг=
Виступ групи «Практики»
Учні групи «Практики» пояснюють розв’язок задачі і розміщують результати на дошці під завданнями
Висновок:
Слово вчителя фізики
Фізика також може виступати як інструмент надання екологічної освіти. Для багатьох поняття фізики та екології можуть здаватися несумісними. Адже фізика, упровадження її результатів у промисловості є одним із важливих джерел забруднення природи. Наприклад, паливна енергетика та інші галузі промисловості, що широко використовують надбання фізики, дають багато прикладів негативного впливу на довкілля. Тому я запропонувала учням і вчителю екології дослідити на уроках екологічні аспекти цієї задачі.
Слово вчителя екології
Найбільш забрудненим містом в Україні є Кривий Ріг, де на кожного жителя доводиться по 634 кг. шкідливих речовин, викинутих в атмосферу. Розв'язуючи задачу група фізиків порівнювала доцільність і ефективність природного газу та кам'яного вугілля.
В роботі є актуальним те, що вона пов'язана з її життєвою важливістю для людини, а також із загальною незадовільною ситуацією у сфері охорони атмосферного повітря навколишнього середовища. Тема цієї роботи є дуже не звичайна для сьогодення, тому що вона пов'язана з небезпечнішими забруднювачами навколишнього середовища.
Природний газ є важливим джерелом енергії, здатним значно скоротити обсяг викидів і підтримувати нормальний стан навколишнього середовища. У цьому короткостроковому проекті докладно розглядається вплив природного газу на навколишнє середовище з точки зору викидів, а також впливу на неї самої газодобувної промисловості.
Перед групою екологів було поставлене завдання дослідити екологічні аспекти даної задачі. Слово надається групі екологів.
Група екологів
Як вже говорилося вище, природний газ є найчистішим з усіх викопних видів палива. В основі природного газу знаходиться метан, тому його продуктом згоряння є вуглекислий газ і водяна пара, такі ж з'єднання виділяємо і ми при диханні. Вугілля і нафта складаються з більш складних органічних сполук, що містять більший обсяг вуглецю, а також більше азотистих і сірчаних складових. Це значить, що в процесі горіння вугілля і нафта виробляють більше шкідливих викидів, включаючи більший обсяг оксидів азоту (NOx) і діоксиду сірки (SO2). Вугілля і нафта в процесі горіння також створюють попіл у вигляді дрібних частинок, що не згорають і потрапляють в навколишнє середовище і таким чином роблять свій внесок у забруднення навколишнього середовища. При горінні природного газу, навпаки, відбуваються набагато менші викиди оксидів азоту і діоксиду сірки, і, практично, ніяких частинок попелу, а також набагато менші обсяги діоксиду вуглецю, моноксиду вуглецю та інших реактивних гідракарбонатов.
Зверніть, будь ласка, увагу на екран, ми можемо разом з вами спостерігати порівняльну таблицю природного газу та вугілля
Забруднювач | Природний газ | Вугілля | Захворювання, які викликані |
Диоксид Вуглецю | 117.000 | 208.000 | підвищена вірогідність ракових захворювань бронхів і діафрагм |
Моноксид вуглецю | 40 | 208 | фізіологічних змін в організмі людини |
Оксид азоту | 92 | 457 | призводять до спазмів грудної клітини |
Диоксид сірки | 1 | 2.591 |
утрудненого дихання і хвороб легенів; хронічне ураження листя рослин. |
Пари ртуті | 0,000 | 0,016 |
порушення роботи центральної верхньої системи і нирок; хронічний бронхіт, емфізема легенів, різні алергічні захворювання і рак легенів. |
Висновки групи
Всі забруднюючі атмосферного повітря, речовини в більшому або меншому ступені роблять негативний вплив на здоров'я людини. Ці речовини потрапляють в організм людини переважно через систему дихання.
В результаті роботи над проектом ми дійшли до наступних висновків, що, природний газ, як найчистіше екологічно паливо, можна використовувати різними способами для скорочення обсягів викидів в атмосферу. Спалювання природного газу замість іншого викопного палива скоротить викиди шкідливих забруднюючих речовин, а збільшення питомої частки природного газу може потенційно скоротити викиди багатьох з цих найбільш забруднювачів.
Використання природного газу замість іншого палива може допомогти у пом'якшенні ряду проблем. Ці проблеми включають:
Результати нашої роботи, узагальнено у буклеті який ми вам пропонуємо.
На останок ми хочемо подякувати учням за виконану роботу, а вам присутнім за увагу.
Підготували: Моісеєва Ю. В., вчитель фізики, вища кваліфікаційна категорія, «вчитель- методист» та Висоцька Г. М., вчитель біології, перша кваліфікаційна категорія, Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – Тернівський ліцей», Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг