info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі "Птахи"

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Птахи

3 – й клас

Урок – презентація проекту

Мета проекту: поглибити знання дітей про птахів, формувати уявлення про значення птахів у природі, їх цінність для людини; прищеплювати любов і бережливе ставлення до тварин; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати у групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни у природі та вміти їх пояснювати; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її.

Освітні технології: проектна технологія, робота у групах, використання інформаційних та комунікаційних технологій.

Обладнання: ілюстрації із зображенням птахів, значки з написами «Науковці», «Синоптики», «Цікавинки», «Чомучки», «Поети», смайлики.

Оформлення дошки: таблиці, схеми, тема уроку, девіз уроку.

Для роботи груп: підручники, зошити, кольорові олівці, правила роботи у групі, картки для групової роботи.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Привітання

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай вам щастить, любі друзі, щодня!

Сьогодні у нас незвичайний урок,

У світ птахів зробимо крок!

До проекту усі ви готувалися,

Знайти найцікавіше постаралися!

Девіз уроку

Ми – діти планети Земля

Будемо берегти її дари щодня.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У нас сьогодні дуже цікавий і незвичайний урок – захист проекту. У ньому беруть участь 5 груп – «Науковці», «Чомучки», «Цікавинки», «Синоптики», «Поети». Кожна група обрала собі лідера і вже готова працювати. Я сподіваюся, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці.

Вправа «Очікування»

  • А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді дітей).

Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюся, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої погляди, злагоджено працювати у групах, робити висновки, учитися слухати інших.

Повідомлення теми уроку

Учитель. Сьогодні ми з вами помандруємо цікавим і незвичайним світом тварин. Поговоримо про ще одну групу тварин. А яку ж саме?

                   Для хорошого початку

                   відгадаємо загадку.

                   Прилетіли гості,

                   Сіли на помості,

                   Без сокири, без лопати,

                    Збудували собі хати.

Тема уроку і проекту – «Птахи». Над нею ми з вами працювали два тижні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чи можливе життя на Землі без тварин?
  • Що б змінилося на Землі, якби зникли всі тварини? Чому?
  • Яке значення тварин у природі і житті людини?
  • Щоб переконатися, що в природі все взаємопов’язано, пограємо у гру, яка називається «Павутинка»

Учні стають у коло. Один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру.

  • Я берізка, мені потрібне сонце.
  • Сонце нагріває повітря.
  • Повітрям дихає зайчик.
  • Зайчик їсть капусту.
  • На капусті сидять комахи.
  • Комахами живляться жаби.
  • Жаб їдять їжаки.
  • Їжаки приносять користь людям.
  • Людям потрібні дерева.

Після того як усі учасники будуть звязані ниткою, пропоную комусь із дітей класу потягти за нитку чи спробувати вивести когось із гри.

  • Діти, давайте спробуємо вивести когось із учасників гри. Що сталося з іншими? (Нитка розірвалася.) Чому? (Бо всі в цій грі повязані між собою.)
  • Отак і в природі все взамопов’язане. Існуючі в природі взаємозв’язки вивчає наука екологія. Вчені-екологи вважають головним завданням людства збереження нашої планети Землі і життя на ній, а для цього треба знати й вивчати природу, підтримувати існуючу в ній рівновагу.

  ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.

Учитель. Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Це – група тварин, добре пристосованих до польоту. Передні кінцівки в них перетворились на крила. Тіло вкрите пір’ям, яке добре захищає від холоду. Міцний дзьоб на голові допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.

Див. додаток 1 (мал. «Будова птаха»)

Птахи живуть в усіх куточках Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у північних снігах та високо в горах. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається – 360.

Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоноголовий – має масу 5 грамів, а найбільший – дрофа – 20 кілограмів.

Живляться птахи різноманітною їжею. Рослиноїдні птахи живляться плодами і насінням(щиглики, шишкарі, чижі). Хижі їдять комах та їхніх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чайки, чаплі). Багато птахів – всеїдні (граки, горобці, сороки).

Найважче доводиться птахам взимку. Зникають комахи, зелені рослини, все вкривається снігом. Тому вже вкінці літа птахи готуються до зими. Перелітні птахи відлітають в теплі краї, де є корм. Шпаки, ластівки, зяблики перелітають зграями; качки, гуси, журавлі, лелеки – клином; шуліки, яструби – поодинці.

Частина птахів знаходить їжу і взимку, тому і залишається зимувати в рідних краях. Їх називають осілими. Сойки, повзики запасають на зиму жолуді, горіхи та інше насіння. Граки, горобці, сороки, синиці – переселяються ближче до житла людини, де їм легше знайти поживу.

Навесні перелітні птахи повертаються в рідні краї і починається дуже важливий період у їхньому житті – період розмноження. Розмножуються птахи, відкладаючи яйця у спеціально збудовані гнізда, які розміщують на землі, на деревах, у дуплах, у норах. Усі птахи насиджують яйця: дрозди, ластівки – 12-16 днів; сови, лелеки – 25-30 днів.

Птахи – дбайливі батьки, вони турбуються про пташенят: годують, захищають від ворогів, вчать літати. Пташенята залишають гніздо лише після того, як навчаться літати і самостійно здобувати їжу.

Птахи -  дуже корисні тварини. Вони живляться комахами і гризунами, тому знищують багато шкідників сільського і лісового господарств. Птахи розносять насіння на великі віддалі, де з нього виростають нові рослини. М’ясо, яйця птахів – цінні продукти харчування. Без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Чим птахи відрізняються від інших тварин?
  • Де живуть птахи?
  • Як живляться птахи?
  • Який період в житті птахів найважливіший?
  • Як піклуються птахи про пташенят?
  • Чим корисні птахи?

V. Сприйняття матеріалу уроку

Захист проектів

Учитель. Чим же ще можуть зацікавити нас птахи, дізнавалися учні групи «Науковці». Надаємо їм слово.

Захист проекту «Чому співають птахи?» учнями групи «Науковці»

Ранок у лісі. Перші промені сонця ніжно торкаються верхівок дерев, пронизують лісові хащі. І ось із глибини лісу долинуло тихе: «ку-ку.» Слідом за ним дрібно-дрібно застукотів дятел. Десь недалечко заспівав дрозд. Йому відповів другий, третій. Почався ранковий концерт.

У багатоголосому хорі пташок ви почуєте тріскотіння сороки, каркання ворони, співи соловейка.

Див. додаток 2 (мал. сороки, ворони, соловейка)

Чому  ж співають птахи, та ще й на різні голоси? Вже давно вчені висловлюють припущення, що пташине щебетання – це сигнали, за допомогою яких пернаті передають різноманітну інформацію: попереджають про небезпеку, повідомляють про місцезнаходження корму, подають команди пташенятам під час польоту тощо. Але для того, щоб це довести, потрібно вивчити пташині голоси.

На допомогу вченим прийшли нові прилади – звукоаналізатори, магнітофони, кіноапарати. Кінофільми допомагають вивчати повадки тварин, магнітофонні записи – їх голоси. Тепер вже немає ніяких сумнівів, що пташиний спів – це різноманітні  сигнали.

На винограднику

Все, що люди дізналися про слух і мову тварин, вони прагнуть використовувати у своєму житті. Як це буває?

Одного разу на виноградники злетілося багато шпаків. Ці птахи дуже корисні, вони поїдають різних шкідників у садах і виноградниках. Але восени вони більш за все люблять виноград.

Сторожі лякали птахів, стріляли у повітря, але шпаки перелітали в інше місце і продовжували їсти ягоди. Що робити?

«Я придумав!» - сказав агроном і попросив хлопчаків впіймати кілька шпаків. Він посадив їх у клітку, а поруч поставив магнітофон і приніс кота.

Що тут сталося! Кіт ходить кругом клітки, облизується м’явкає, а шпаки зі страху кричать страшним голосом. А магнітофон все записує.

За ніч люди протягнули дроти через виноградники і розставили гучномовці. А зранку, як тільки птахи почали злітатися на виноградник, ввімкнули магнітофон.

Див. додаток 3 (аудіозапис співу шпака)

З гучномовців полинули крики наляканих шпаків. Всі раптом піднялися в повітря і полетіли. А що робити, коли тобі кричать: «Рятуйсь! Тут кіт! Він нас з’їсть!»?!

Такі звукові відлякувачі ставлять не тільки в садах, але й навколо аеродромів, щоб літаки не стикалися із птахами.

Багато цікавих і корисних відкриттів вдалось зробити вченим, які вивчають мову тварин. Але ця наука ще дуже молода і зберігає в собі багато таємниць і секретів.

Може і ми, коли виростемо, будемо досліджувати і розгадувати їх. А поки що, гуляючи лісом, уважно прислухаймося до лісових звуків, запам’ятовуймо мову птахів, звірів.

Рефлексія

Учитель. Молодці! Ви підготували дуже цікаві факти вивчення мови тварин. Ми дізналися, чому співають птахи, та ще й на різні голоси.

Інтерактивна вправа «Гронування»

Які групи тварин ви знаєте?

Учитель пише на дошці слово «Птахи» та доповнює схему відповідно до слів учнів.

Зразок схеми

осілі, перелітні, кочові                                              рослиноїдні, хижі, всеїдні

                                                            ПТАХИ  

дикі, свійські

Див. додаток 4 (мал. осілих, перелітних,кочових, рослиноїдних, хижих, всеїдних, диких, свійських птахів)

Учні наводять приклади представників кожної групи.

Чому у травні під час прогулянок до лісу треба поводитися тихо? Чому не можна маленьких пташенят брати додому? Як розпізнають батьки, хто з пташенят голодний, а хто тільки-но одержав свою порцію? На ці питання нам дадуть відповідь учні групи «Чомучки». Надаємо їм слово.

Захист проекту «Пташині турботи» учнями групи «Чомучки»                                               

Пташині турботи

У пташиному царстві травень – не тільки місяць великих співів, а й час турботи про потомство.

У більшості пернатих мешканців наших лісів і садів з’явилися пташенята. У диких голубів їх лише двоє у гнізді. У граків, сорок їх буває п’ять-шість. А в темному дуплі велика синиця висиділа аж одинадцятеро!

Див. додаток 5 (мал. Гніздування голубів, граків, сорок, синиць)

Нелегко батькам нагодувати такий виводок. З ранку до вечора без спочинку носять синички їжу: гусінь, жуків, мух. Пірнає в дупло синичка, і тоді там здіймається писк – назустріч їй тягнеться цілий ліс роззявлених дзьобиків. Вилетить дорослий птах, і малята затихають.

Тиша у гнізді – непорушний закон самооборони безпомічних пташенят.

Як же розпізнають батьки, хто з пташенят голодний, а хто тільки-но одержав свою порцію? Виявляється, тут існує жива черга. Сите пташеня спокійно лежить у глибині гнізда, а голодне вилазить вище, іноді по спинах своїх сестричок і бра-

тиків, і настирливо роззявляє широкого дзьоба. Одержавши жирну гусінь чи з десяток яєчок метелика, пташеня затихає, а той, у кого найбільший апетит, стає першим у черзі. Харчуються вони часто, по кількасот разів на день. Важко батькам прогодувати своїх дітей.

Молоді птахи, тільки-но злетівши з гнізда, вчаться літати. Іноді вони падають у траву, на дорогу. Якщо зустрінеш таке пташеня, не бери його додому, бо воно загине. Адже тобі не під силу годувати його 200-300 разів на день різними комахами. Краще залиш пташеня на місці або при небезпеці перенеси поряд у траву. Батьки обов’язково його знайдуть, нагодують, збережуть…

Ціле літо птахи очищають сади і парки від гусені й комах, годуючи ними своє потомство. Пташки дорослі і малі їдять дуже багато. Деякі, наприклад, синиці і шпаки, за день з’їдають майже стільки, скільки важать самі. Уявляєш, скільки вони поїдають шкідників лісів і полів?

Коли пташенята підростають, турбот у птахів не зменшується. День у день вони вчать молодь літати, долати великі відстані. Уже на кінець серпня в далекі теплі краї вирушають стрижі та ластівки. Готуються до відльоту шпаки та інші перелітні птахи. Тож у турботах живуть птахи увесь час.

Рефлексія 

Учитель. Ваші повідомлення показали нам, як багато весною турбот у птахів. Нагодувати пташенят, навчити літати. Ще й усе літо працюють санітарами у садах і  парках.

Ми з вами сьогодні уже говорили, що у природі все взаємопов’язано. Що ж може статися з рослинами, якщо не стане птахів? (Відповіді дітей)

Учні групи «Цікавинки» знайшли цікаві повідомлення про те, як птахи захищають рослини від шкідників. Надаємо їм слово.

Захист проекту «Цікаво знати, що…» учнями групи «Цікавинки»

Цікаво знати, що...

...Пара синиць з’їдає близько трьох тисяч гусениць за день (і взимку).

….Пара великих синиць прилітає до гнізда щодня 390 разів, а мухоловка – навіть 500.

… За гніздовий період одна сім’я синиць здатна очистити від шкідників майже 40 яблунь.

…Сім’я горобців за період годівлі одного виводка знищує близько 3 тисяч комах. А таких виводків буває 2-3 за весну і за літо.

… Одна сова за літо знищує тисячу польових мишей, зберігаючи 1000 кг хліба, тобто 20 мішків.

… Один грак чи галка за день під час оранки поля з’їдає 400 личинок хруща.

… Протягом літа колонія граків із 300-400 гнізд знищує 7 тисяч кілограмів цукрових довгоносиків.

… Зозуля поїдає волохату гусінь, яку не їдять інші птахи.

… Ластівка з’їдає за рік близько двох тисяч кілограмів комах, тобто заповнений кузов вантажної машини.

Рефлексія.

Учитель. Ваші цікаві повідомлення переконали нас у тому, що птахи приносять величезну користь і рослинам, і людям. Саме на цьому наголошували і наші пращури.

Робота з прислівями, приказками, загадками

Учитель. Які народні прислів’я і приказки про птахів збереглися і донині?

Учитель. До нас завітала Гуморинка.

Релаксаційна хвилинка

Учитель. Заплющте свої оченята, покладіть голови на парти, послухайте Гуморинку, уявіть собі цих пташок, усміхніться, відпочиньте

Дівчинка Гуморинка розказує:

  1. – Що ти знаєш про сову?
  • Сова корисний птах, але для декого страшний.
  • Для кого?
  • Для мишей.
  1. На уроці природознавства.

Вчителька: Розкажіть, як добуває собі їжу дятел.

Учень: Він стукає дзьобом по дереву, а шкідливі комахи лякаються і вилазять з-під кори.

Учитель. Довкілля, що оточує нас, таке різноманітне, а таємниці його такі безмежні! І зараз учні групи «Синоптики»  покажуть нам, що птахи можуть навіть передбачати погоду, вони є непоганими синоптиками.

Захист проекту «Передбачаємо погоду» учнями групи «Синоптики»

  • Горобці дружно цвірінчать узимку – на тепло.
  • Побачив шпака – знай: весна біля порога.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Перелітні птахи летять зграями – на дружню весну.
  • Зозуля кує – дощу не буде.
  • Прилетіли ластівки – поспішай закінчувати сівбу.
  • Не проспівав соловейко – не сій гречки і не стрижи овечки.
  • Якщо жайворонок багато й довго співає – втримається ясна погода без опадів, коли ж мовчить уранці – буде дощ.
  • Зозуля закувала – мороз відігнала.
  • Зозуля вперше прокувала хмарного ранку – рік буде врожайний, якщо ж ясного вечора – на недорід.
  • Якщо горобці й ластівки гніздяться з північного боку будівлі – на жарке літо.
  • Як бузок запахне скрізь, прилітають зозулі в ліс.
  • Соловей співав усю ніч – перед гожим днем.
  • Відлітають гуси – чекай снігу.

Рефлексія

Учитель. Ми щойно з вами наочно переконалися в тому, що птахи відчувають добре зміни в погоді. Птахи ще й  надихають поетів до творчості. Учні групи «Поети»  добре попрацювали і ознайомлять нас з поезією нашої землячки Світлани Олександрівни Зубко.

Захист проекту «Птахи у поезіях» учнями групи «Поети»

Народилася дитяча письменниця 9 вересня 1949 року в місті Ставрополі (Росія). Доля прибила корабель життя пані Світлани до берегів Одеси.

Світлана Олександрівна Зубко – лауреат обласної премії за кращу книжку для дітей «Хвилі моря і степу». Учні нашої групи підготували віршики про птахів з цієї збірки.

                                                   Кури-трударі

                                       Відерця рано вранці курочки взяли,

                                        Збігли до джерельця,

                                                           водички набрали.

                                         Занесли до хати, діток напоїли.

                                         У хазяйстві лад дали,

                                         Крила розпушили.

                                        Півники серпочки добре нагострили

                                        Та й пішли у поле, жито покосили.

                                         На току ціпками колоски побили,

                                          А малі курчатка зернятка носили.

                                          Отакі в нас кури! Кури-трударі!

                                          Цілий день в роботі –

                                                                          зранку до зорі!

                                             Півень-молотник

                                         Красень півень на току

                                          Закричав «Ку-ку-ріку»

                                          Всі приходьте молотити –

                                          Зародило наше жито!»

                                                 Бусол

                                             В чорно-білій жупанині

                                             Ходить бусол по долині.

                                             Діток спати бусол кличе,

                                             Колискову їм мугиче:

                                             «Щоб ранесенько вставати,

                                               Діткам зараз треба спати…»

                                               Бусол діток не залишить,

                                               Він маляток заколише.

                                                     Соловїний хор

                                   Посадив на лавці в ряд

                                   Соловейко солов’ят:

                                     - Будем пісеньки співати,

                                    Рідну землю прославляти.

                                    Навчання пташкам вдається.

                                    В небі сонечко сміється.

                                    Через річку, поле й сад

                                    Лине пісня солов’ят.

                                               Працьовита ластівка

                          Працьовита ластівка

                          Житло будувала.

                          Трісочки і глинку

                           Над віконцем клала.

                           В дзьобику носила

                           Воду по краплинці,

                            Пух на денце клала

                             У новій хатинці.

                           Ластівки весь день літають,

                           Мох та пір’ячко шукають.

                           І будують безліч хат

                           Для діток-ластовенят.

                              Дбайлива ворона

                           Дбайлива ворона

                           Хустинки в’язала.

                             Донькам маленьким

                             Матуся казала:

                          -  Щоб вушка не мерзли,

                            Хустинки носіть.

                            Здоров’ячко змалку

                            Своє бережіть.

Учні розказують віршики, на екрані з’являються малюнки птахів: кури, півник, бусол, солов’ї, ластівка, ворона).Діти називають, до якої групи вони належать.

Рефлексія

Учитель. Молодці! Завдяки вашим пошукам ми дізналися про творчість нашої землячки, переконалися, що світ природи цікавий, неповторний полонить нас, спонукає до творчості.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Робота у групах                                                                        

Учитель. Щоб перевірити, як ви усвідомили вивчений матеріал, кожній групі необхідно виконати завдання. Вам потрібно скласти пам’ятку «Бережіть птахів».

 Рефлексія

Учитель. Ви добре виконали поставлене завдання. Сподіваюся, що кожен із вас у майбутньому обов’язково буде дотримуватися цих правил.

Завдання. Візьміть чарівну «зернинку» і напишіть на ній , що вам сподобалося на уроці, що нового ви дізналися. Прикріпіть «зернинки» на годівниці.

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

(Підбиття підсумків уроку. Оцінювання результатів уроку. Нагороджування учасників проекту.)

Учитель. Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Молодці!

  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Вправа «Мікрофон»

  • На уроці найбільш важливим відкриттям для мене було…

Учитель. Хто задоволений своєю роботою на уроці?

  • Хто був сьогодні найактивнішим?
  • Яку б пораду ви дали дітям, які ще не досягли такої активності?

А тепер давайте оцінимо свою роботу на уроці. У кожного з вас є аркуш оцінювання. Подякуйте одне одному за допомогу, співпрацю. А тепер оцініть свою роботу на уроці. Прикріпіть свої смайлики біля слів:

  • Працював ефективно, активно.
  • Старався.
  • Працював нижче своїх можливостей.
  • Я дякую за хорошу роботу.

Учитель. Як добре прийти у чистий, зелений ліс, послухати чарівний спів пташок! Без пташок життя неможливе: гинуть рослини, страждають тварини та люди, без пташиної пісні ми не почуємо голосу весни.

У кожній країні свої закони про охорону природи. За шведським законом ведмідь у лісі недоторканий, на нього можна підняти рушницю тільки тоді, коли він зайде до селянина у двір. В Угорщині до першого серпня – останній строк вильоту пташенят з гнізда – забороняється рубати кущі і палити суху траву, де може бути заховане гніздо. У Швейцарії заповідною стала гірська квітка едельвейс.

На всій земній кулі люди зрозуміли, що, охороняючи природу – тварин, рослини, ліси, річки, грунт, вони охороняють багатства і красу рідної землі.

І ти – людина, нехай ще маленька, але порівняно з мурашкою, квіткою, синицею ти – просто велетень.

  Учень 1. Треба завжди пам’ятати

                   І дорослим, і малятам,

                   Що нема таких тварин,

                    І нема таких рослин

                   Поблизу і навкруги,

                   Влітку, взимку й будь-коли,

                   Всі рослини і тварини

                   Вкрай потрібні для людини.

Учитель.   Вам у походи ходити

                    І мандрувать, мої діти,

                    Вмійте ж природу любити,

                    Кожній стеблині радіти.

Учень2.     В полі, у лісі, над яром –

                    Квіти, дерева і трави…

                    Цвіту не вирви задаром,

                    Гілки не втни для забави!

Учень3.      Оберігайте ж повсюди

                    Шлях і стежиночку в гаї.

                    Все те окрасою буде

                     Нашого рідного краю.

VІІІ. Домашнє завдання        

        Написати звернення до жителів планети щодо проблеми збереження природи.

        Намалювати малюнки «Птахи і весна».

Використані джерела

  1. Ірина Грущинська. Природознавство. Підручник для 3 класу. Київ. Видавничий дім «Освіта» 2013

     2. М. О. Володарська. Природознавство. Плани-конспекти  уроків. 3 клас. – Х. : Основа, 2014. – 150 с.

  1. Т. А. Марінюк. Природознавство. Розробки уроків. 3 клас. – Х. : Ранок, 2014 - с.

     4. Вихрущ В. О. Природознавство. Цікавий світ навколо нас. Книга для читання. І частина. Тернопіль: «Навчальна книга – Богдан», 1998. – 128 с.

      5. Газета. Чорноморські новини. 65072, м. Одеса – 72, пл. Бориса Дерев’янка, 1. e-mail cn@optima.com.ua


Підготувала: Саночкіна Любов Георгіївна, учитель Семихатського НВК «Загальноосвітня школа І ступеня –дошкільний навчальний заклад», Новокальчівської сільської ради Березівського району Одеської області

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram