План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).
Запропонований урок – це урок засвоєння нових знань,
а ще його можна назвати уроком-експериментом,
тому що він включає різноманітні практичні форми
роботи учнів, завдяки чому урок проходить легко,
цікаво і ненапружено для дітей. Крім того, на уроці
активно використовуються технічні засоби навчання,
що сприяє формуванню в учнів медіа компетентності,
яка є однією з основних в сучасній школі.
Мета:
- навчальна: формування знань про фізико-хімічні принципи ритмічності дихальних рухів, життєву ємність легень, функціональні показники дихальної системи;
- на основі приведених доказів переконати учнів в єдності нервової і гуморальної регуляції;
- продовжити формування критичного мислення учнів (вміти описувати та давати характеристику об’єктів, висувати гіпотези, коментувати факти, аналізувати інформацію та ін.), медіаграмотність;
- розвивальна: вміти порівнювати біологічні об’єкти, робити висновки;
- розвивати навчальні навички (розуміти та запам’ятовувати прочитане, робити стислі записи);
- розвивати інтелектуальні вміння (логічно мислити, знаходити відповіді на питання творчого характеру), ставити питання, порівнювати, аналізувати й узагальнювати, знаходити взаємозв’язки між фактами, проводити самоспостереження;
- розвивати комунікативні вміння (вміння зрозуміло, стисло, точно та ввічливо виказувати свої думки, ставити питання та відповідати на них, уважно слухати);
- розвивати самостійність школярів шляхом створення проблемних ситуацій, творчих завдань.
- виховна:
- формування здоров’язберігаючої культури учнів та дбайливого ставлення до свого здоров’я;
- виховання у учнів культури спілкування в ході бесіди, перегляду відеофільму, виконування завдань в групах.
Тип уроку – засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.
Обладнання: таблиці «Органи дихання», «Головний мозок», телевізор, ноутбук, спірометр.
СТРУКТУРА, ХІД УРОКА
Етапи уроку та їх короткий зміст |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
||||||
І. Організаційний момент. | ||||||||
ІІ. Мотивація та актуалізація навчальної діяльності учнів: | ||||||||
Бесіда: 1. Чому ми приймаємо їжу 2-3 рази на день, а дихаємо весь час? Чи однакова частота дихання у різних людей? |
Готує школярів до засвоєння нових знань. Пропонує запитання. | Відповідають на питання. | ||||||
Самоспостереження: кожен учень підраховує в себе кількість дихальних рухів за 1 хвилину. | Слідкує за проведенням спостереження, допомагає. |
Проводять самоспостереження. Аналізують данні, роблять висновки. |
||||||
Учні та дорослі, які присутні на уроці, називають свої данні. Учні роблять висновок про залежність частоти дихання від віку (чим старша людина, тим менша в неї частота дихальних рухів). | ||||||||
Враховуючи, що практично кожний учень має мобільний телефон з виходом у світову мережу, запропонувати школярам в оперативному режимі знайти в Інтернеті приклади тварин, у яких найменша чи найбільша частота дихальних рухів. Стисло пояснити отриману інформацію (від чого залежить частота дихальних рухів). | Пояснює завдання | Знаходять інформацію в Інтернеті | ||||||
Визначення теми і мети уроку. Отже, сьогодні на уроці нам потрібно узнати, чому ми дихаємо, чому повітря то заходить в легені, то виходить з них? Скільки повітря можуть вмістити наші легені? (Учитель називає тему уроку) |
Пропонує учням проблемні запитання. | Слухають. | ||||||
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. В одного з учнів за допомогою сантиметрової стрічки вимірюють обсяг грудної клітини в стані вдиху і видиху. Діти переконуються в тому, що об’єм грудної клітини змінюється. Після цього учням пропонується завдання: проаналізувати фрагмент відеофільму «Механізм вдиху та видиху» на основі чого в зошитах скласти алгоритм механізму вдиху та видиху. (Один з учнів працює у дошки) |
Допомагає учням зробити виміри. | Порівнюють отримані данні, формулюють висновок. | ||||||
|
Допомагає учням, пропонує уточнюючи питання. | Заповнюють в зошитах таблицю. | ||||||
Демонстрація відеофільму. Учням пропонується завдання «Голос за кадром»: школярі дивляться без звуку фрагмент кінофільму і пропонують свій варіант коментарю цього фрагменту. (Фрагмент з відеофільму «Тіло людини», в якому показаний рух повітря повітряноносними шляхами) |
Пояснює сутність завдання. | Коментують фрагмент відеофільму. | ||||||
Бесіда. З метою повторення знань та підготовки учнів до засвоєння нових, учитель пропонує учням відповісти на питання. Текст питань з’являється на екрані телевізора. |
Проводить бесіду. | Відповідають на питання. | ||||||
* Подивіться на нашу першу запис і скажіть, що необхідно для того, щоб відбулось скорочення м’язів? (Учні відповідають, що потрібен нервовий імпульс) * Якими двома шляхами регулюється робота всіх органів в нашому організмі? |
||||||||
Одному з учнів пропонується заповнити німу схему на дошці «Види регуляції роботи організму». | Пропонує заповнити німу схему. | Заповнюють схему. | ||||||
|
Пропонує завдання по кожному виду регуляції. | Дають визначення, коментують таблицю, фрагмент фільму, аналізують та пояснюють інформацію, працюють з текстом, проводять дослід. | ||||||
Після цього блоку роботи учні формулюють підсумкові висновки про єдність нервової і гуморальної регуляції. | Формулюють висновки. | |||||||
Алгоритм роботи учнів з метою формування поняття «Життєва ємність легень». 1. Учні знаходять в тексті підручника (с. 138) визначення «ЖЄЛ», з яких об’ємів вона складається. |
||||||||
2. Школярам пропонується завдання-експеримент: за допомогою банки з водою й шматочка легені визначити, живо народженому чи мертвонародженому теляті належить цей фрагмент легені. (Експеримент базується на наявності в органах дихання остаточного повітря: якщо шматочок легені кинути у воду і він не потоне, то належить живо народженій тварині, яка вже вдихнула повітря, та навпаки.) Цю особливість використовують в судовій медицині. | Коригує проведення досліду. |
Проводять експеримент, обґрунтовують висновок.
Аналізують данні досліду, роблять умовивід. |
||||||
3. Визиваються 3 учня різного росту і за допомогою спірометра визначається їх ЖЄЛ (учні роблять висновок про залежність ЖЄЛ від росту людини: чим вища людина, тим більша у неї ЖЄЛ).§§ | Допомагає зробити виміри | Приймають участь у запропонованих вимірах. | ||||||
4. Вчитель виміряє ЖЄЛ у хлопчика, який займається спортом (учні формулюють висновок про вплив спортивних занять на ЖЄЛ). | ||||||||
IV. Узагальнення знань учнів, закріплення. Бесіда: · Як впливає ЖЄЛ на функції організму? · Від яких факторів залежить ЖЄЛ? Рекомендації щодо тренування легень і керування диханням. |
Пропонує запитання. Запитує учнів, чи впоралися вони з тим завданням, яке поставили на початку уроку. | Дають відповіді. Формулюють головні висновки. | ||||||
V. Визначення та пояснення домашнього завдання: опрацювати § 37, за бажанням підготувати проект-презентацію (програма Power Point) з теми «Народні методи лікування захворювань органів дихання» та розмістити її на платформі шкільного сайту. |
Підготувала: Іванова Надія Василівна, учитель біології ХЗОШ №154, Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 154 Харківської міської ради Харківської області