План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Тема уроку: географічне положення та тектонічна будова Антарктиди
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: подорож Антарктидою за допомогою Qr-code
Обладнання та засоби для проведення уроків: підручник, атласи, карта Антарктиди, Qr-code, мобільні телефони.
Компетентності:
Предметні : природничо-математичні, країнознавчі, туристичні, картознавчі, економічні.
Ключові: інформаційні; комунікативні; соціальні; полікультурні; мовленнєві; самоосвіта та саморозвиток; продуктивна творча діяльність.
Зміст уроку
План:
- Організаційний момент (емоційний настрій на роботу)
- Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (створення проблемної ситуації)
- Оголошення теми, мети, завдань уроку (Отримання матеріалів та інструкція по виконанню завдань)
- Вивчення нового матеріалу (ознайомлення учнів зі своїми Qr-code в якому зашифрований текст до теми уроку )
- Презентація – виступи експертів (виступ кожного учня зі своїм Qr-code в якому зашифрований текст до теми уроку )
- Закріплення (гра «Вірю не вірю»)
- Підсумки уроку. Рефлексія
- Домашнє завдання
Цілі уроку
Очікувані результати:
– уміння працювати в команді,
– вміння слухати і чути,
– управління часом,
– презентувати себе та свої роботи,
– креативно та творчо ставитися до вивчення матеріалу.
Після цього уроку учні зможуть:
– характеризувати та порівнювати материки різних широт, показувати їх розташування на карті;
– визначати географічне положення Антарктиди;
– характеризувати основні етапи дослідження материка;
– пояснити, чому материк покритий великим шаром зледеніння;
– аналізувати проблеми використання природних багатств;
– будувати логічні міркування;
– виявляти інтерес до вивчення географії.
Метод емоційного налаштування:
Сугестивний метод «Коло успіху» Для створення позитивного настрою учні продовжують речення: «Я успішний, тому що…»
Метод мотивації:
«Снігова королева», «Безлюдне царство», «Світовий холодильник», «Край зеслі» – так називають цей материк за те, що він не схожий на всі інші. Давайте здійснимо подорож та з’ясуємо чому саме такі назви отримав материк.
Основна частина
Учні отримують Qr-code (Додаток 1) та зачитують текст за допомогою мобільних телефонів. Виступають по черзі, в тій послідовності Qr-code та номер який вони отримали, решта учнів мають коротко записати створюючи конспект уроку.
|
1. Антарктида – незвичайний материк за своїм розташуванням. ЇЇ називають материком на краю світу. |
![]() |
2. Площа материка: 14 млн. км² Населення: тимчасове від 1000 до 4000 осіб Довжина берегової лінії: 30 тис.км. Середня висота: 2000 м. – з льодовиковим покривом, 410 м. – без льодовикового покриву Максимальна висота: Масив Вінсон – 5140м. |
![]() |
3. Від найближчого материка Південна Америка Антарктиду відокремлює широка (1000 км.) протока Дрейка. |
![]() |
4. Антарктида лежить довкола Південного полюса, майже повністю за Південним полярним колом. |
![]() |
5. Часто буває важко провести межу де закінчується суходіл і починається океан, через потужний льодовиковий покрив. Саме край льодовика утворює берегову лінію. |
![]() |
6. Антарктида омивається водами Південного океану, до нього входять південні води Тихого, Атлантичного та Індійського океанів. |
![]() |
7. Окремі ділянки вод океанів, що прилягають до материка, називаються морями. Антарктида має такі окраїнні моря: море Ведделла, море Росса та Беллінсгаузена. |
![]() |
8. Температура води взимку – -2ᵒ … +1ᵒС Влітку досягає +3ᵒ Солоність води незначна, через опріснення її льодовиками. |
Вчитель: Антарктиду було відкрито в ХІХ столітті |
|
![]() |
9. Джеймс Кук в 1772-1775 роках дістався до 50ᵒ пд. ш. та умови не дали можливості дослідити материк. |
![]() |
10. Федей Белінсгаузен та Михайло Лазарєв в 1819 році відкрили Антарктиду, але не висаджувались на берег (28 січня 1820 рік вважається Днем відкриття Антарктиди). |
![]() |
11. Рауль Амундсен та Роберт Скотт в 1911 році першими проникли в глиб материка. |
![]() |
12. Маршрут Р. Амундсена був вибраний на 100 км. коротшим ніж у Р. Скотта. Р. Амундсен на санях разом з собаками та чотирма товаришами досягли Південного полюса 14 грудня 1911 року. А Р. Скотт досяг полюса на місяць пізніше – 18 січня 1912 року. |
![]() |
13. З 1957-1958 років розпочалося масове дослідження Антарктиди. |
![]() |
14. В 1957 – 1958 роках 12 країн світу вирішили спільно вивчати материк та обмінюватися науковими дослідженнями. |
![]() |
15. Правовий режим Антарктиди регулюється Договором про Антарктиду (1959 рік) |
![]() |
16. В ньому зафіксовано: – Антарктиду можна використовувати виключно в мирних цілях. – Вільно організовувати станції та вести спостереження і дослідження. |
![]() |
17. Нині в Антарктиді налічується більше 40 наукових станцій із 17 країн світу. |
![]() |
18. На станції «Академік Вернадський» з 1996 року працюють українські вчені. |
Вчитель: У дослідженнях рельєфу Антарктиди розглядаються особливості поверхні крижаного покриву та власне рельєф материка, схований під товщею льодовиків |
|
![]() |
19. В основі Антарктиди лежить давня докембрійська Антарктична платформа. Фундамент платформи складається з метаморфічних та магматичних порід. Зверху вкритий осадовим чохлом. |
![]() |
20. Існує думка, що мільйони років тому в Антарктиді був помірний клімат. Зледеніння почалося 20 млн. років тому. |
![]() |
21. Антарктида разом із льодовим покривом вища за всі інші материки Землі. Підлідний рельєф материка пов’язаний з будовою земної кори. Він дуже складний, гірські хребти чергуються з рівнинами. |
![]() |
22. Антарктиду поділяють на Східну – високу та Західну – низьку. |
![]() |
23. Під дією сил тяжіння по поверхні материка – льодовики рухаються. Їх швидкість становить приблизно 200 м. на рік. |
![]() |
24. Іноді льодовики сповзають в океан на шельф і утримуючись на плаву утворюють потужні шельфові льодовики. Океан поступово їх руйнує, тому обриси берегової лінії можуть змінюватися. |
![]() |
25. Підлідним шельфом материка є гори. Межею між Західною і Східною Антарктидою є своєрідне продовження Анд, в Антарктиді вони називаються Трансантарктичними горами. |
![]() |
26. Єдиним діючим вулканом на материку є вулкан Еребус, у жерлі якого постійно клекоче лава. |
![]() |
27. У зв’язку з суворими природними умовами, корисні копалини на материку розвідати тяжко. |
![]() |
28. Вже відомо, що на материку є поклади кам’яного вугілля, руд чорних та кольорових металів. Корисних копалин близько 150 видів: кам’яне вугілля, нафта, природній газ, залізні руди, хром, золото, уран, нікель та інші. А також прісна вода в замерзлому стані. |
![]() |
29. . На Землі Королеви Мод знайдено залізні руди, кам’яне вугілля та кришталь. На Землі Королеви Вікторії – кам’яне вугілля, залізні та мідні руди. На Антарктичному півострові – мідні руди, золото та срібло. |
![]() |
30. Нині міжнародною угодою розвідку і видобуток корисних копалин заборонено до 2041 року. |
Закріплення знань
Гра «Вірю не вірю». Перевіримо наші знання за допомогою гри «Вірю не вірю». Якщо ви вірите то плесніть двічі в долоні, якщо ні то тупніть ногою.
- Материк Антарктида за своєю площею більший лише за Австралію? (вірю)
- Антарктида омивається водами чотирьох океанів? (не вірю)
- Антарктида майже повністю лежить за Південним полярним колом? (вірю)
- Антарктиду відкрив Джеймс Кук? (не вірю)
- З поміж інших материків Антарктида була відкрита другою? (не вірю)
- Поверхня материка складається з двох «поверхів»? (вірю)
- Антарктида найнижчий материк на Землі? (не вірю)
- Найнижча температура зафіксована саме в Антарктиді? (вірю)
- На узбережжі материка тепліше ніж у центрі? (вірю)
- В Антарктиді чітко виражені пори року? (не вірю)
- Антарктида – пустеля? (вірю)
- Постійне населення в Антарктиді відсутнє? (вірю)
Метод рефлексії
Хмара «тегів», які учням необхідно доповнити:
- я вже знаю …
- було важко …
- я розумію, що…
- я вмію…
- я можу…
- було цікаво дізнатися, що …
- мене здивувало …
- мені захотілося …
Домашнє завдання:
Визначити протяжність материка за меридіаном 90ᵒ зх. д. – 90ᵒ сх. д
Визначити протяжність материка за меридіаном 0ᵒ – 180ᵒд.
Отримані знання і напрацьовані компетенції:
- Знання про особливості фізико-географічного положення Антарктиди.
- Знання про дослідження то освоєння материка.
- Знання про причини зледеніння материка.
- Знання про корисні копалини Антарктиди.
- Уміння працювати в команді.
- Уміння презентувати себе.
Додаток 1
Підготувала: Овсійчук Олена Анатоліївна, вчитель географії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступені №19 міста Житомира