План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).
Тема : Узагальнення і систематизація знань з теми: «Різноманітність тварин»
Мета уроку:
освітня: виявити рівень навчальних досягнень учнів; здійснити контроль і корекцію знань з біології;
розвивальна: перевірити вміння учнів оперувати біологічними термінами, розвивати навички письмово висловлювати свою думку, удосконалювати вміння творчо вирішувати поставленні завдання, відповідати на різнорівневі запитання;
виховна: виховувати почуття відповідальності, охайності, самостійності; любові до всього живого; гуманного ставлення до тварин.
Обладнання та матеріали: ноутбук (проектор), індивідуальні гаджети, підручники, роздатковий матеріал, фото тварин, плакати, цитати, карта тварин України, Червона книга України.
Тип уроку: урок контролю знань.
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Вступне слово вчителя. Добрий день. Я рада вітати всіх присутніх у класі.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Проговорюється цитата: Людина — єдина тварина, що заподіює іншим біль, не маючи при цьому жодної іншої мети. Чому?
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (презентація вчителя).
Протягом I півріччя ми вивчали Царство тварини. На уроках ми з вами ознайомились з тваринами, як живими організмами, основними відмінностями тварин від рослин і грибів, а також вивчили різноманітність тварин, згідно їх класифікації. Сьогодні ми перевіримо ваші знання, вміння оперувати біологічними термінами, удосконалимо вміння творчо вирішувати поставленні завдання.
Урок супроводжується презентацією для учнів:
ІІІ. Контроль знань.
1) Біологічний диктант:
2) Розв’язати завдання з біології до різних типів тварин: (робота в групах)
Висновок: Тварини завдяки гетеротрофному живленню та активному переміщенню стали найчисельнішою групою організмів нашої планети, які змогли пристосуватися до життя в найрізноманітніших умовах існування.
3) Знову попрацюємо в групі, наступне завдання: Вправа «Хто зайвий?»
Серед карток прибрати зайві, які не відносяться до типу Хордові. (6 карток-одна зайва).
Назвіть представників, до якого Класу Типу Хордові, у вас знаходяться. (ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби). Назвіть ознаки певного класу за схемою на екрані:
Висновок: Хордові – це найвисокоорганізованіші представники царства Тварини. Мають спільні ознаки: головна опора тіла – хорда; на спинному боці проходить нервова трубка; м’язи розміщені по бокам тіла у вигляді тяжів; внутрішні органи містяться під осьовим скелетом. Розвинена нервова система хордових тварин забезпечує певну розумову діяльність і складну поведінку, яка виявляється у піклуванні про потомство, утворенні родинних угруповань, з певними взаємовідносинами. Пересуваються найшвидше від усіх тварин, тому спроможні легко добувати їжу і уникати безпеки. Завдяки цьому тип Хордові пристосувалися до різноманітних середовищ існування. Людина теж відноситься до типу Хордові.
4) Пояснення вчителя:
Як бачимо, тваринний світ України дуже багатий і різноманітний, майже 45 тис. видів тварин. Наша країна піклується і охороняє тварин.
Червона книга – офіційний державний документ про сучасний стан видів флори і фауни України, які перебувають під загрозою зникнення і заходи їх збереження.
У 2006 році був прийнятий закон України про захист тварин від жорстокого поводження, спрямований на захист від страждань і загибелі тварин унаслідок жорсткого поводження з ними, захист їх природних прав та укріплення моральності й гуманності суспільства. У 2017 році закон «Про внесення змін до деяких законних актів України, щодо запровадження гуманного ставлення до тварин», який передбачає суворіше покарання за правопорушення проти тварин. У вас є домашні тварини. Чи захищаєте ви їх?
Завдання учням в групах:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3447-15
http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T172120.html
1 група: Що означає приручити? (28.32хв.-30.00хв.)
2 група: Що треба зробити, щоб приручити? (30.33хв.-32.00хв.)
3 група: Знайти крилаті фрази казки? (34.00хв.-35.25хв.)
4 група: Чому троянда принца дорожча за інші троянди?(34.50хв.-36.42хв.) https://youtu.be/bvPzDAx8GD8 (3)
Висновок: На нашому уроці ми добре попрацювали, наочно узагальнили і систематизували знання з біології тварин, створили еволюційне дерево, вирішили біологічні задачі, дізналися багато цікавого про тварин, розробили власні рекомендації щодо захисту тварин.
5. Підбиття підсумків уроку (рефлексія), виставлення оцінок, домашнє завдання:
1) Пригадаємо за допомогою методики ПОПС, наше відношення до роботи на уроці:
ПОПС
П – позиція Я вважаю, що…
О – обґрунтування Тому, що…
П – приклад Я можу довести це на прикладі…
С – судження Виходячи з цього я роблю висновок про те, що…
IV. Домашнє завдання:
Створити відеоролик : «Наші домашні улюбленці» та розмістити його на сайті своєї школи.
Підготувала: Куліш Олена Валеріївна, вчитель біології СШ № 23 м. Мелітополя Запорізької області