Комплекс вправ "Зґарди" для використання на уроці української літератури у 7 класі при вивченні теми «Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Авторка: Сітькова Ірина Миколаївна, вчителька української мови та літератури Ліцею "Гроно", м. Львів.
Роботу над вправою авторка розпочала ще у в Часовоярському НВК Бахмутського району, а зараз вона працює у Львові.
«Дуже прикро бачити, коли робота над літературним твором зводиться виключно до складанню плану та переказування. І часто дорікають, що учні 7 класу ще не такі дорослі, щоб розрізняти де текст, де підтекст, глибоко занурюватися. Але я вважаю, що однакове питання можна поставити і першокласнику і одинадцяти класнику. Зрозуміло, що глибина відповіді буде пов’язана з досвідом дитини, зі сформованістю в неї певних процесів, тому не треба боятися ставити запитання складні та важливі. Слід вчити дитину думати. Сама форма згарди була навіяна тим, що це певний оберіг в українській культурі, тому можна прокласти місточок і до того сторожа, який оберігав Тухлю. Мене ще непокоїть те, що в підручниках немає початку цього твору, без нього зрозуміти твір неможливо» – ділиться Ірина Сітькова.
Мета вправи/заняття: сформувати вміння розрізняти факти й судження; відрізняти маніпулятивні заголовки від влучних; продукувати змістовні тексти; визначати стереотипи, знаходити способи уникати їхнього впливу.
Короткий опис вправи, анотація: Пропоновані вправи дібрані за одним твором, тому можуть легко комбінуватися. Завдання можна використати проведення як для очних, так і онлайн-уроків. Вправи названо низками відповідно до разків зґард, що дозволяє створити логічне обрамлення уроку.
Низка 1*. Перегляд мультфільму. Робота в парах. Рефлексія.
Низка 2. Гронування як актуалізація життєвого досвіду. Швидке опитування (ментіметр, гугл-форма, сигнальні картки). Аналіз заголовків. Робота в мінігрупах зі створення допису за алгоритмом. Аналіз створених дописів. Прийом “Галерея робіт”. Рефлексія.
Низка 3. Завдання на встановлення відповідности. Поняття про стереотипи. Визначення стереотипів в описах персонажів твору. Тренінгова вправа “Займи позицію” на визначення ролі стереотипів у житті людини. Робота в парах за STEAM-картками з доповненою реальністю. Рефлексія.
*Методичний коментар. Може бути використана як домашнє завдання.
Час необхідний на виконання вправи:
Низка 1 - до 15 хв.
Низка 2 - до 30 хв.
Низка 3 - до 20 хв.
Застосування вправи: на уроці під час очного або дистанційного навчання; вправа за біографією І. Франка може бути використана як домашнє завдання.
Необхідне обладнання/матеріали: ґаджети, навушники (для виконання першого завдання буде достатньо м/м проектора та екрана), стікери, сигнальні картки для швидкого опитування (якщо немає технічної можливости провести швидке опитування цифровими засобами), друковані матеріали для роботи в групах.
Форма/метод роботи: перегляд анімації; робота в парах і мінігрупах; тренінгова вправа “Займи позицію”; швидке опитування; робота зі STEAM-картками з доповненою реальністю.
Очікувані результати:
Українська література
Учень/учениця
Учень/учениця
Переглянути та завантажити вправу можна ТУТ.
Використані джерела:
Франко І. Захар Беркут: Електронний ресурс. - Режим доступу: https://cutt.ly/gAcrcM7