Колекція вправ "Детектор брехні" для використання на уроці української літератури в 10 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 9-10 класів.
Авторка: Сітькова Ірина Миколаївна, вчителька української мови та літератури ліцею "Гроно" Львівської міської ради.
Колекція вправ “Детектор брехні” розроблена за біографією Лесі Українки та її драмою-феєрією “Лісова пісня”. Назва добірки відображає сутність завдань – навчити дітей критично ставитися до будь-якої інформації, перевіряти її, добираючи надійні джерела.
Вправа 1 “Перевіряємо ШІ” дозволить сформувати правильне ставлення до штучного інтелекту, зокрема до відомостей із чату GPT.
Вправа 2 “Зброя проти маніпуляцій” сприятиме формуванню вміння розпізнавати маніпуляції, і не лише в медіа.
Вправа 3 – мініпроєкт “Чи сказала б Леся Українка “так”?”, метою якого є допомогти усвідомити, що медіапродукт, створений на основі художнього чи будь-якого іншого твору, може істотно відрізнятися від першоджерела; навчити створювати медіаповідомлення з дотриманням балансу фактів і суджень.
Вправи призначені для використання в межах кількох уроків. Стануть у пригоді вчителям, які працюють як очно, так і онлайн.
Мета вправи/заняття: допомогти усвідомити, що ШІ не може бути джерелом інформації чи джерелом її верифікації; його функція “…писати правдоподібні речення, а не обов’язково правдиві”; навчити розпізнавати маніпуляції; сприяти усвідомленню, що медіапродукт, створений на основі художнього чи будь-якого іншого твору, може істотно відрізнятися від першоджерела; навчити створювати медіаповідомлення з дотриманням балансу фактів і суджень.
Переглянути повну версію вправи можна за посиланням: https://toolbox.medialiteracy.org.ua/toolbox/kolekcziya-vprav-detektor-brehni/