Вправа "День в історії стихійних лих" для використання на уроці географії у 6-7 класах є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Автор: Лях Олександр, вчитель географії та технологій (трудового навчання) Миргородської гімназії №2 "Гелікон" Миргородської міської ради Полтавської області.
Короткий опис вправи, анотація: Сучасні зміни в освіті значною мірою покликані тим, що сучасний учень вже відноситься до абсолютно нового типу людини — людина інформаційна. Як показує практичний досвід використання інформаційного середовища на заняттях географії дозволяє підвищити якість навчання, зробити його динамічним, забезпечує реалізацію низки дидактичних принципів: наочності, доступності. Запропонована вправа є елементом уроків з географії у розрізі відповідної тематики навчальної програми учнів 6 та 7 класів у вигляді інтерактивного робочого аркуша. Вправа є інтерактивним додатком до уроку та сумарно потребує на виконання 20-25 хвилин від загального часу заняття. Учні мають змогу працювати над авторським інтерактивом створеним на платформі Canva під час різних форм навчання: дистанційної, очної, змішаної перейшовши за посиланням: https://www.canva.com/design/DAGVbyfot3o/6D5hlbFxj1SPTH4VVGc0fg/edit?utm_content=DAGVbyfot3o&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton. Під час очного навчання є можливість використовувати матеріали з допомогою мультимедійного комплексу або у роздрукованому вигляді.
Мета вправи/заняття: диференціація форм роботи під час уроків на відповідну тематику; сприяти розвитку критичного мислення учнів; формування компетентностей з медіаграмотності: розуміння медіа, використання медіа, та вміння досягати поставлених цілей, застосовуючи медіа; формування загальногеографічних компетентностей.
Необхідне обладнання/матеріали: гаджети (смартфон, планшет), мультимедійний комплекс, роздруковані робочі аркуші, доступ до мережі Internet.
Детальний опис вправи/уроку: Вправа включає в себе два блоки навчальної діяльності: теоретичний та практичний.
Хід виконання вправи
Теоретичний блок:
Завдання 1. Учні переглядають відеоматеріал «Що живить тропічні циклони» за посиланням: https://youtu.be/cPKbD0C777Q?si=cR5qmO92setp1DXo .
Завдання 2. Колективне обговорення переглянутої інформації та індивідуальна робота над картографічним завданням: позначення на карті світу головних епіцентрів зародження тропічних циклонів.
Практичний блок:
Завдання 1. Учні переглядають відеоматеріал «Один день в історії. Циклон Бхола» за посиланням: https://youtu.be/7D_6ekUxCmg?si=PxUFGwGRJ0cVi_WA .
Завдання 2. Переглянувши відеоматеріал, заповніть пропуски та відтворіть цілісність тексту:
року після дня катастрофічних руйнувань нарешті вщух циклон Бхола – найбільш смертоносний у . столітті. Тоді на території Східного загинуло близько людей. Переддень швидкість вітру сягала м/с, а штормова хвиля висотою метрів спустошила прибережні острови, змітаючи на своєму шляху цілі села і засаджені поля. В областях, на які припала найбільша потужність стихії вижив кожен . (Відповіді: 13 листопада 1970, ХХ, Пакистану, півмільйона, 50, 9, другий).
Завдання 3. Інтернет-штурм стосовно проблемного питання: Які регіональні історичні події слідували після спустошливого циклону Бхола?
Очікувані результати: Здобувачі освіти уміють здобувати знання на основі різних інформаційних медіа джерел та застосовувати їх на практиці; знають та оперують поняттям «тропічний циклон»; позначають на карті головні регіони поширення тропічних циклонів; розуміють причинно-наслідкові зв’язки географічних явищ з історичними.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Вправа «Рефлексивний гербарій»
Варіація класичного «кубика Блума» у вигляді заповнення аркушу для гербарія «листочками Блума»:
Використані джерела: