Вправа для використання у 6 класі при вивченні теми «Чи відповідаємо ми за тих, кого приручили?» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Зоря Юлія Миколаївна, завідувачка навчально-тренінгового центру КНЗ "Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради".
Мета вправи/заняття: Формувати ключові компетентності: вміння вчитися; бережливе ставлення до природи, людей, самого себе; конструктивне розв’язання конфліктів, досягнення консенсусу, вміння відповідати за наслідки вчинків; поважати думку кожного члена групи, вміти вислухати інших, зв’язно і у логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення; здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння знаходити, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою. Формувати предметні компетентності: вчити аналізувати медіатекст, виділяти основні проблеми, підняті автором у медіатворі. Розвивати зацікавленість учнів до екранних медіа, творчу уяву, аналітичне і критичне мислення, художній смак. Виховувати духовно-етичну особистість, яка вміє співчувати, поважати, піклуватися про інших та є відповідальною.
Короткий опис вправи, анотація: перегляд та обговорення фільму С. Ростоцького «Білий Бім Чорне вухо» з метою формування уявлень про справжні життєві цінності та розвитку основ медіаграмотності в учнівської молоді
Час необхідний на виконання вправи: 2-2,5 год.
Застосування вправи: позаурочна, гурткова робота
Необхідне обладнання/матеріали: телевізор або комп’ютер або ноутбук, колонки, WIFI або підключення до мережі інтернет.
Форма/метод роботи: засідання кіноклубу «Горизонт духовності». Перегляд та обговорення фільму С. Ростоцького «Білий Бім Чорне вухо»
Детальний опис вправи:
Хід заняття
1. Вступне слово вчителя. Сьогодні ми переглянемо і обговоримо фільм «Білий Бім Чорне вухо». У титрах до фільму «Білий Бім Чорне вухо» написано: жанр – драма, фільм про тварин, екранізація однойменної повісті Г.М. Троєпольського «Білий Бім Чорне вухо» (кіностудія ім. Горького 1977г.). Сам письменник так визначив призначення свого твору: «У моїй книзі єдина мета - говорити про доброту, довіру, щирість, відданість».
Так як фільм має 2 серії, першу серію діти дивились вдома, а другу – колективний перегляд у кіноклубі.
2. Установча вступна бесіда педагога: запрошення до діалогу, мотивація, постановка проблеми, завдань, мобілізація уваги.
- Що вам відомо про жанр драми з уроків літератури?
- Які фільми про тварин ви можете назвати. ("Бетховен", "Дорога додому", «Хатіко: найвірніший друг» та ін.)
3. Історія створення фільму «Білий Бім Чорне вухо»
У 1971 році вийшла в світ книга воронезького письменника Г.М.Троєпольського, в якій він розповів сентиментальну історію відданого господареві пса, що несподівано попав в біду. Відразу після першої публікації вона стала, як зараз прийнято говорити, бестселером. І нею зацікавився режисер Станіслав Ростоцький, що зняв на той час такі відомі кінострічки, як «Справа була в Пенькові», «Доживемо до понеділка», «А зірки тут тихі». Станіслав Йосифович сам написав сценарій по книзі і незабаром приступив до зйомок.
4. Запрошення до роздуму:
Учням роздається картки із запитаннями та завданнями за змістом фільму:
Іван Іванович | До появи Біма | Після появи Біма |
Емоції | ||
Міміка |
Ім’я | Вид допомоги |
Емоції | |
Міміка |
Свої відповіді, думки, почуття, асоціації учні фіксують в особистому «Щоденнику глядача», який заповнюється по ходу перегляду медіатвору у школі і вдома.
7.Оцінка виступів учасників груп шляхом голосування з використанням кольорових карток. Проводиться відразу після завершення виступу кожної групи. Голосують всі учасники інших груп.
Значення карток:
Червоні - «категорично не приймаю думки і почуття, висловлені у виступі, вважаю, що важливіше в фільмі інше».
Жовті - «деякі думки мені близькі, з окремими думками готовий погодитися, але у мене є серйозні заперечення».
Зелені - «виступ мені цікавий, переконливий, готовий підтримати цю точку зору і в чомусь змінити власну думку».
Якби зі мною поруч був Бім, вберіг би я його?
Це питання адресоване особисто кожному з нас. Подумайте і чесно дайте відповідь собі на це нелегке запитання.
Це про кожного з нас сказав Г. Троєпольський: «Адже доки вони (люди) квапляться по вулицях міста, їх ледве можна помітити, відрізнити в натовпі один від одного. Але як тільки на їх дорозі з’являється Бім, їх ніби можна перевірити, побачити кожного окремо».
Пам’ятник Біму у Воронежі не має ні постаменту, ні фундаменту, − собака просто стоїть на мостовій. Не дивлячись на це, довкола нього збирається величезна кількість дітей і дорослих для того, щоб підійти до собаки, обійняти його, погладити по голові і сфотографуватися. Для абсолютної схожості з собакою Г. Троєпольського, літературного героя виготовили з неіржавіючої сталі з приробленим бронзовим вухом. Металевий пес сидить у позі, в якій зазвичай добрі, розумні і вірні собаки чекають господаря, що відійшов на певний час.
Очікувані результати: заняття покликане створити ситуацію спільного переживання при колективному перегляді медіатвору; сприяти створенню умов для формування умінь визначати головну ідею, що лежить в основі фільму, обговорення моральних аспектів поведінки героїв фільму; розвитку здатності учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислити, володіти і оперувати інформацією, формулювати і висловлювати власні думки, розвивати творчу уяву, художній смак та зацікавленість учнів до екранних медіа.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
1) чи буде Бім хорошим мисливцем;
2) дадуть чи не дадуть родовідне свідоцтво;
3) чи візьме він участь у змаганнях;
4) чи зможе він продати Біма, як породистого сетера;
5) чи буде Бім відомим собакою
1) у 2 роки;
2) у 2,5 роки;
3) близько 3 років;
4) у 3 роки;
5) Бім так і не став мисливським собакою
1) від сусідки;
2) від свого хазяїна;
3) від своєї тіні;
4) від сонця;
5) від місяця
1) слід Івана Івановича;
2) слід недруга Івана Івановича;
3) слід Степанівни;
4) слід Толика;
5) слід Даші
1) коли він потрапив лапою в лещата на залізничній колії;
2) коли Іван Іванович надіслав для нього чистий аркуш;
3) коли його вдарив Сірий;
4) коли Толик обізвав його занудою і нездарою;
5) коли він побачив Іван Івановича у лікарні
1) він не любив собак і хотів позбутися від Біма, видавши його за бездомного собаку;
2) він хотів вбити Біма;
3) він збирав колекцію табличок;
4) він зробив це тому, що був заклятим ворогом Івана Івановича;
5) він крав металеві дрібнички і продавав
1) він побіг за потягом;
2) його відвів у село Толик, бо там жила його бабуся;
3) його продали на базарі;
4) він пішов за Кудлаткою;
5) його продав шофер автобуса
1) у Степанівни;
2) у ветеринарному пункті;
3) на карантинній дільниці;
4) у тітки;
5) на смітнику
1) 2 роки;
2) 2,5 роки;
3) 3 роки;
4) 3,5 роки;
5) 4 роки
1) Мисливець;
2) Бім;
3) Ровер;
4) Чорновух;
5) Біловух
Використані джерела: