Вправа «Анонс» для використання на уроці образотворчого мистецтва у 5 класі при вивченні теми «Синтетичні види мистецтва: кіно» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Таранюк Майя Іванівна, вчителька образотворчого мистецтва КЗ "Вороновицький ліцей" Вінницького району Вінницької області.
Актуальність. Рушійною силою процесу навчання є інтерес учнів до предмета.Щоб цей інтерес не пропав, а, навпаки, постійно розвивався – педагогу необхідно уміти знаходити цікаву, актуальну та, головне, правдиву інформацію зі своєї дисципліни. Разом з тим, дуже важливо навчити учнів орієнтуватися в сьогоднішньому світі інформації, адже медіаграмотність, наразі, починають вважати одним із базових умінь сучасної людини.
Основна ідея. На прикладі різних презентацій (текст, зображення, аудіо, відео) анонсів дитячих фільмів, показати, що наше сприйняття усього почутого та побаченого не тільки дуже суб’єктивне, а й залежить від багатьох медійних «фішок». Пояснити, що інформація, яка сприймається тільки одним органом чуття – не зовсім повна. Звернути увагу на те, що медіа не стільки презентують реальність, як репрезентують її. Навчити учнів добирати, опрацьовувати та аналізувати художню інформацію в мережі Інтернет.
Реалізація
- Учням пропонують зробити рейтинг п’яти дитячих фільмів** (у якій послідовності хотіли б їх переглянути) лише за анонсами, без назв. Наприклад: «Супер новинка 2021!..», «Цей фільм не залишить байдужим…», «Пригодницький фільм, що дивишся на одному диханні…» тощо.
- Учитель розкриває назви фільмів і ділить учнів на три групи. Кожна група має знайти в мережі Інтернет та презентувати однокласникам ці фільми у різному вигляді (афіша, саундтрек або найвідоміша мелодія до фільму, короткий опис сюжету). Важливо, щоб учні звернули увагу на відповідність анонсів реальності («новинка», що знята в 2011р, неправильно вказаний жанр фільму тощо).
- Після презентації та перегляду афіш учні роблять (якщо є необхідність) зміни у свій рейтинг. Такі ж зміни робляться після прослуховування фрагментів мелодій та короткого змісту фільмів.
- Учитель показує уривки з трейлерів до фільмів (де одночасно демонструється музика, гра акторів – «картинка оживає»). Учні роблять остаточний рейтинг і порівнюють його з попередніми. Роблять висновки стосовно того, що і як впливало на їх вибір.
- Учні пригадують де можна отримати інформацію про фільм (окрім мережі Інтернет), наскільки варто довіряти рекламним анонсам і коментарям до фільмів.
- Оскільки урок, за календарним планом, проводиться перед весняними канікулами – можна запропонувати учням переглянути ці фільми та перевірити наскільки їхні очікування справдилися, під час повного перегляду кінострічок.
* Вправу «Анонс» можна використовувати на мистецтві у 9 класі при вивченні екранних видів мистецтва.
**Для цієї вправи я використовую дитячі художні та анімаційні фільми які зняті за мотивами літературних творів і не дуже популярні серед сучасних п’ятикласників (для чистоти експерименту):
- «Як приборкати дракона»
How to Train Your Dragon, 2010
- «Матильда»
Matilda, 1996
- «Мандрівний замок Хаула»
Hauru no Ugoku Shiro, 2004
- «Хранитель часу»
Hugo, 2011
- «Незрівнянний містер Лис»
Fantastic Mr. Fox, 2009