Вправа для використання на уроці української мови та літератури у 6 класі при вивченні теми «Українські щедрівки: поєднання сучасного та традиційного в українській культурі» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Баранова Вікторія Миколаївна, вчителька української мови та літератури КЗ "Смичинський ліцей" Городнянської міської ради Чернігівської області.
Мета вправи/заняття: дослідити особливості пісень зимового циклу на прикладі українського «Щедрика», порівняти різні версії музичної обробки щедрівки: традиційне звучання та сучасні інтерпретації, зробити кольоровий портрет «Щедрика»; розробити рекламу концерту в уподобаному стилі з дотримання усіх вимог для публікації у соцмережі; розвивати навички активного слухання, уміння перетворювати текстову інформацію в мистецький твір, розвивати медійну грамотність, зокрема що стосується рекламних публікацій в мережі; удосконалювати навички роботи у віртуальному просторі; розвивати уяву, логічне мислення, пам'ять, творчі нахили; виховувати навички комунікації в інформаційному просторі, підприємливість, толерантне ставлення до полярних точок зору, любов до українського слова.
Короткий опис вправи, анотація: На сьогодні актуальним є сучасне прочитання традиційних творів мистецтва задля зацікавлення аудиторії. Завдання вчителя – показати, що застарілі, на думку здобувачів освіти, тексти можуть отримати нове прочитання. Пісня «Щедрик» є відомою у всьому світі як втілення української автентичності та національного колориту. Саме тому популяризація народної української пісні через творче переосмислення дозволить молодому покоління зануритися в національний колорит. Емоційне малювання сприяє кращому усвідомленню почутого, а створення рекламного посту розвиває підприємницькі нахили, уміння комунікувати з аудиторією з дотриманням мережевого етикету.
Час необхідний на виконання вправи: емоційне малювання – 6 хвилин, обговорення – 7 хвилин; створення реклами – до 30хв. (можливій варіант виконання поза аудиторією)
Застосування вправи: під час вивчення теми «Усна народна творчість: пісні зимового циклу» на етапі підсумків за вивченою темою здобувачі освіти прослуховують музичні обробки пісні «Щедрик», виконуючи емоційне малювання. Діляться своїми враженнями. Здобувачі освіти створюють пост в соціальній мережі (інстаграм, фейсбук) з рекламою уподобаної композиції. Пост потрібно оформити відповідно до вимог та опублікувати на своїй сторінці. Посиланням на публікацію поділитися у групі класу. Інші учні класу можуть коментувати пост, ділитися враженнями, дотримуючись етики спілкування.
Необхідне обладнання/матеріали: смартфон, кольорові олівці, відеоносії
Форма/метод роботи: емоційне малювання, створення допису в мережі, займи позицію
Детальний опис вправи:
Під час підбиття підсумків за темою «Пісні зимового циклу» учитель пропонує здобувачам освіти послухати аудіомікс (+візуальний ряд), де представлено три версії звучання пісні «Щедрик» (уривки):
М. Леонтовича (класичне) https://bitly.su/N4oY
Українського гурту «Рокаш»(рок-версія) https://bitly.su/UeCu
Інструментальне виконання на ханзі – ручному барабані https://bitly.su/YxK5YKJ Під час прослуховування, озброївшись кольоровими олівцями, здобувачі освіти малюють емоційний портрет звучання. Діти самі обирають кольори-асоціації до почутої композиції. Малюнок має довільну форму, це можуть бути просто штрихи або якась фігура. Головне завдання – сприймати чуттєво, а не логічно. Після цього діти демонструють малюнки (за бажанням) та коротко пояснюють, чому саме такі асоціації виникають.
Здобувачі освіти повинні пояснити, чому одна й та сама композиція сприймається по-різному, які чинники на це впливають, чому кольорограми можуть кардинально відрізнятися.
Наступним етапом буде завдання створити пост-рекламу. Кожен здобувач освіти обирає ту композицію, яка йому найбільше сподобалася. Користуючись ресурсом для створення презентацій https://www.canva.com/uk_ua/, діти створюють рекламний пост та публікують його в обраній соціальній мережі – інстаграм або фейсбук. Алгоритм виконання:
Зверніть увагу!
Публікація не повинна ображати честь та гідність інших людей, адже кожен має право на власну думку, і це право потрібно поважати. Допис оформлюйте українською літературною мовою без використання просторіч, вульгаризмів. Не публікуйте приватну інформацію (особистий номер телефону, адресу тощо).
Очікувані результати: У процесі виконання завдання розвивається емоційний інтелект, удосконалюються навички створення суспільного продукту; здобувачі освіти вчаться відділяти головну інформацію від другорядної, добирати аргументи для підтвердження власної думки; дотримуються мережевого етикету, розвивають підприємницьку грамотність; перетворюють звукову інформацію в ілюстрації; створюють оригінальний інтелектуальний продукт; критично осмислюють наробки інших.
У підсумку традиційна українська пісня «Щедрик» осучаснюється, наближаючись до музичних уподобань молоді, осмислюється з боку настроєвого наповнення. Здобувачі освіти обґрунтовують власне сприйняття почутого, створюють оригінальний суспільний продукт, дотримуючись правил комунікування у віртуальному та реальному просторі
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Займи позицію «Як ви вважаєте, чи доречні рокові, репові обробки традиційних українських пісень?»
Використані джерела: