Вправа для використання на уроці з біології у 5 класі при вивченні теми «Тварини. Особливості будови тварин» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Автор: Ліповченко Мирослав Михайлович, учитель біології та екології Ніжинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19.
Мета: навчитися визначати особливості будови тварин за їх зовнішнім виглядом; удосконалити навичку порівнювати біологічні об’єкти, сформувати розуміння наявності біологічного підґрунтя міфічних образів; навчитися помічати візуальні аспекти тваринних мультиплікаційних героїв, що покликані емоційно впливати на глядача, усвідомити наявність мотивів у діях мультиплікаторів під час вибору форм і кольорів тваринних мультиплікаційних героїв.
Короткий опис вправи, анотація: вдома учні й учениці порівнюють мультиплікаційних драконів із рептиліями та птахами відповідно до критеріїв, поданих у таблиці, а на уроці у загальній бесіді ми обговорюємо віднайдені риси подібності й відмінності, причини їх наявності та роль у створенні образу.
Час, необхідний на виконання вправи: вдома: 4–5 год перегляду мультфільмів та 15 хв на заповнення таблиці; на уроці: 10 хв на обговорення результатів.
Застосування вправи: вправа використовується під час уроку, пов’язаного із розглядом особливостей будови тварин на природознавстві.
Необхідне обладнання / матеріали:
Форма / метод роботи: випереджувальне завдання на перегляд мультиплікаційних фільмів та заповнення порівняльної таблиці вдома, що супроводжуються бесідою за наведеним планом на уроці.
Детальний опис вправи:
Випереджувальне завдання
На наступному уроці ми поговоримо з вами про тварин. Дуже часто у кіно й мультфільмах можна побачити вигаданих живих істот, які виглядають як справжні тварини: єдинорогів, сфінксів чи драконів. Що в них спільного з тваринами, що нині існують, а що відмінного? Дослідіть це вдома.
Для цього знайдіть і перегляньте на вихідних кілька мультфільмів, у яких є герой-дракон. Наприклад, «Як приборкати дракона», «Райя й останній дракон», «Шрек», «Легенда про Костолома», «Добриня Микитич та Змій Горинич» тощо. Оберіть двох драконів, що вам найбільше до вподоби, і порівняйте їх між собою та з птахом (голубом) рептилією (ящіркою) за наведеними у таблиці критеріями. Таблицю спочатку вклейте в зошит на вільний аркуш (обріжте сантиметр з боку аркуша).
А на наступному уроці ми поговоримо про результати ваших спостережень!
Порівняльна таблиця
Критерій | Ящірка | Голуб | ||
ім’я дракона та назва мультфільму | ім’я дракона та назва мультфільму | |||
Кількість ніг | ||||
Кількість крил (якщо є) | ||||
Розмір крил (великі, середні, малі) |
||||
Чим покрита шкіра | ||||
Забарвлення | ||||
Наявність зубів | ||||
Розмір очей (порівняно з розміром голови) |
Робота на уроці
Давайте тепер поговоримо про завдання, яке ви робили вдома.
Підсумуємо за такою схемою (спрощений метод «ПРЕС», відповідають кілька учнів / учениць по черзі). Вам потрібно пояснити думку, навести приклад і зробити висновок.
Очікувані результати: учні й учениці удосконалять навички порівняння біологічних об’єктів, знання про особливості будови тварин, зокрема тих, що літають, усвідомлюватимуть, що вигадані мультиплікаційні герої мають свої ідейні витоки в реальному біологічному світі, розумітимуть важливість свідомо дивитися на образи тваринних мультиплікаційних героїв, помічатимуть способи емоційного впливу авторів мультфільмів на глядачів через форму та колір героїв.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: комбінування біологічної та медіаосвітньої компоненти на уроках природознавства приносить задоволення учням і ученицям, робить урок жвавішим і цікавішим для них.
Використані джерела: