info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку хімії "Хімія та фотографія"

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)


Урок хімії учнів ОЗО «Троїцький ліцей» у
Троїцькому районному музеї «Витоки»

Тема уроку. Хімія та фотографія

Мета уроку:
• познайомити учнів із різними видами фотографій, фотоапаратурою;
• сформувати знання про те, що процес отримання фотографій, є хімічним процесом;
• розвивати: вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки;
• виховувати інтерес до історії рідного краю, позитивного ставлення до знань з хімії, відчуття прекрасного.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Технології навчання: технологія інтегрованого навчання.

Обладнання: експозиції музею: фотовиставка, фотоапаратура, фотоплівка, фото-негативи, фотоапарати, мобільні телефони, принтери, мультимедійні презентації.

Базові поняття: фотон, фотоплівка, фотопапір, фотоапаратура, фотографія (світлина), фотохімічний ефект, фотосинтез.

Форми і методи навчання: екскурсія, бесіда, міні - лекція, навчальний проект, інтерактивні (мікрофон).

Задіяні навчальні предмети: хімія, фізика, образотворче мистецтво та робітники музею.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, природничі науки і технології, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська.

Методичні поради вчителю
Навчальна екскурсія може бути організована до музею, як варіант, цей урок можна провести у вигляді уявної екскурсії, використавши мультимедійне забезпечення чи відео сюжети. Завдання уроку-екскурсії:
- здійснити під керівництвом учителя навчальну екскурсію до краєзнавчого музею;
- ознайомитися з експонатами й змістом музейних експозицій;
- скласти звіт про екскурсію за зазначеним алгоритмом.
До екскурсії:
- ознайомити учнів з темою екскурсії та завданням на час екскурсії;
- познайомити з правилами поведінки під час екскурсії;
- розповісти учням про музей (за різними джерелами).
Під час екскурсії:
- рекомендувати учням уважно слухати екскурсовода і оглядати експонати;
- ставити запитання екскурсоводу;
- фотографувати окремі експонати (якщо це не заборонено) та занотовувати відомості про них.

Сценарій уроку

Учнів школи в музеї зустрічають Мельник Наталія Олександрівна, директор районного музею «Витоки» та Лопашко Наталія Петрівна, головний зберігач музею .

І. Актуалізація та мотивація навчання

Директор музею

Наша зустріч відбувається в Троїцькому районному музеї «Витоки». Хочу розпочати нашу зустріч словами Гімну Троїцького району (слова та музика О. Рябоконя).

Є на сході України чарівна земля,
де живуть щасливі люди; тут живу і я.
Де лани широкополі, там, де дзеркало ставків,
народились ми з тобою, на землі своїх батьків.
Приспів: Троїцька земля - батьківський поріг.
Це родина вся, це дитинства світ.
Нива золота, соняшника цвіт,
Запашні поля - це мій оберіг.

Тема виставки «В об’єктиві Троїцька земля»

Фотографія супроводжує нас усе життя. Вона дивиться на нас із газетних і журнальних сторінок. Вона в наших сімейних альбомах. Красується на стінах та вітринах. Фотографія - це зримий образ історії. Здавалося б, фотографія була завжди, так вона звична для нас. Проте цьому явищу трохи більше півтора століть. Історія фотографії цікава, часом драматична і дуже повчальна.

За своїм значенням в історії світової культури відкриття фотографії можна з винаходом книгодрукування. Оскільки велика частина інформації сприймається люди-ною в вигляді зорових образів, створення різних процесів і пристроїв, які фіксують візуальну інформацію технічними засобами, збагатило суспільство принципово новими можливостями.

Запрошую на оглядову екскурсію виставки.

 

Огляд виставки учнями

 

 

 

 

 

Слайд № 4, № 5

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель образотворчого мистецтва

Що означає термін фото?

Приблизні відповіді учнів:

1. Фото - фотон – світло
2. Фото - картка з зображенням

Вчитель образотворчого мистецтва

Фото – це не тільки, на якому відбито мить, це мистецтво, яке для багатьох є улюбленим захопленням.
Фотографія – це саме життя.

Слайд № 6


Сьогодні фотографія як мистецтво перебуває на піку популярності.

З розвитком технологій, доступністю інформації зйомка людей та предметів на фотокамеру наповнюється зовсім новим змістом.

Напевно, неможливо точно сказати, скільки існує видів та жанрів фотографії. Приклади робіт кращих фотохудожників нерідко об’єднують кілька напрямків, поєднуючи в собі прийоми, властиві абсолютно різних видів зйомок. І, тим не менше, серед усього різноманіття стилів, можна виділити декілька найбільш популярних.

Основні жанри і види фотографії

Слайд №7

1. Репортаж
З появою нових течій у мистецтві фотографування не втрачає актуальності і класика. Такий вид фотографії, як репортаж, напевно, буде актуальним завжди. Фотокореспонденти завжди були і будуть там, де відбуваються доленосні події, щоб вся планета могла своєчасно дізнатися про них.


Робота
Кального Сергія Григоровича
2017 рік

Дітки в кадрі

Точно невідомо, скільки існує видів та жанрів фотографії, але дитячі можна сміливо назвати одним з найпопулярніших. Чарівність дитинства так і проситься в кадр! А того розмаїття емоцій, на яке здатні тільки малюки, можуть позаздрити навіть професійні моделі. Однак цей вид зйомки вимагає від фотографа вміння набагато більшого, ніж будь-які інші види і жанри фотографії. З наочними прикладами зухвалого дитячого позерства або ж, навпаки, затятого небажання позувати, знайомий, напевно, кожен, хто намагався хоч раз зафіксувати власне чадо на камеру. Тому професіонали нерідко використовують різні засоби для знаходження спільної мови з маленькими моделями: включають відповідну музику, дозволяють пограти з реквізитом, пригощають солодощами, прикрашають об’єктив і камеру кумедними пичками і звірятами. Та що там говорити, якщо навіть усім відома нібито вилітають пташка і була придумана багато років тому для того, щоб привернути дитячу увагу до лінзи!

Слайд № 8

Робота
Олександра та Інни Ільмінських

Робота
Нікіфорової Ксенії

Слайд № 9

Пейзажна зйомка

Такі види фотографії, як пейзаж, не втратять своєї актуальності ніколи. Сюжет подає сама природа, і джерелом натхнення може стати і горизонт тропічного острова, і звичний вид з балкона чи вікна.

Фото Дар’ї Вірченко.
Біля села Лугове.

Воронці у ярку – це вітання від нас Україні,
це Луганщини серце, що готове зігріти усіх.

Слайд № 10

Натюрморт

Коли-то цей вид фотографії можна було назвати чи не навчальним. До неї вдавалися в основному для відточування майстерності складання композиції та роботи з тінями.

Сьогодні цей вид надзвичайно популярний не тільки серед фотохудожників, але і серед тих, хто створює рукотворні шедеври. Майстри прагнуть презентувати свій товар найкращим чином, вдаючись по допомогу професіоналів.

Робота
Овчаренко
Тетяни Миколаївни

Слайд № 11

Тваринний світ в об’єктиві фотографа
Дружба людини і тварини приваблює пильне око фотографа давним-давно. Тварини нерідко з задоволенням позують.


Робота
Інни та Олександра Ільмінських

Слайд № 12

Тематична зйомка

Ще один новий вид фотографії – тематична зйомка. Тут вже фотограф може проявити свій талант зі всіх сторін. Йому ніяк не обійтися без декорацій і реквізиту. Ідея полягає у створенні серії знімків, об’єднаних загальним сюжетом. Нерідко в основі лежить знаменита казка, кінофільм, історія.

Прийоми тематичної зйомки нерідко проникають і в інші види фотографій: в дитячу, весільну, портретну. Показником особливої майстерності тут є власне бачення, незвичайна інтерпретація, а не просте ілюстрування сюжету.

Слайд № 13

Макросвіт

Такі жанри фотографії, як макрозйомка, можуть ввести громадянина в оману своєю незвичністю. Іноді складно зрозуміти, що ж зображено на знімку: дельта величезної річки або кровоносна система новонародженого, клапті тих, що дозрівають полів з висоти пташиного польоту або візерунок на крильці метелика?

Робота Інни та Олександра Ільмінських

Слайд № 14

Астрофотографія

У всі часи вабило людей зоряне небо! Не дивно, що воно нерідко потрапляє в об’єктиви фотокамер. А незвичайні небесні явища, такі як затемнення, прильоти комет і астероїдів, особлива забарвлення місяця і неймовірна яскравість Чумацького Шляху, вже точно не залишають байдужими любителів астрофотографії.

Робота Олени Кудаєвої

Слайд № 15

Вуличне фото

Говорячи про те, які існують види фотографії, варто згадати ще про одному незвичайному жанрі. Мова про вуличне фото. З’явилося цей напрямок досить давно, більше століття тому. Ідеологи вуличної зйомки називають цей жанр найщирішим і достовірним, а робота фотографа тут вимагає особливої майстерності. Адже він покликаний лише стежити за життям міста, помічати найбільш цікаві та яскраві моменти, виявляти незвичайні образи.

Вулична фотографія розповідає нам не тільки про персонажів, але і про їх життя в середовищі. Тут важливо все – будівлі та дерева, птахи та сміттєві урни, парасольки над столиками кафе, поспішають таксі, вуличні торговці.


Фотороботи «Вулицями нашого селища»

Кального Сергія Григоровича

Фотомистецтво та його перспективи

Сучасне мистецтво живе особливим життям, вбираючи і відбиваючи всі аспекти навколишнього життя. Види і жанри фотографії з кожним днем поповнюються новими напрямками і течіями, доповнюючи один одного.

Слайд № 16
До слова запрошується головний зберігач музею Лопашко Наталія Петрівна

Завжди цікаво дізнатись про апаратуру, яку використовують, щоб надрукувати світлину. Я вас запрошую до експозиції фотоапаратури.


Дана фотолабораторія подарунок музею Олександра Івановича Колєснікова.
Слайд № 17, № 18

До її складу входять:


Фотозбільшувач — пристрій для проекційного фотодруку методом проектування зображень з негативів на фотопапір.
Найпростіший фотозбільшувач складається з джерела світла (лампа розжарювання), тримача негатива та об'єктива. Удосконалення конструкції фотозбільшувача призвело до появи в його конструкції дволінзового конденсора, матового скла.


Фотобачок – пристрій для прояву фотоплівки.

Валик притискує фотопапір до скла.

Червоний ліхтар – джерело світла (Чому червоний? При денному освітленні фотоплівка та фотопапір засвічується)

Фотоплівка


Хімічні реактиви для фотодруку

Вчитель хімії

Як ви думаєте: «Процес фотографування, друкування фотографій фізичний чи хімічний?»

Відповіді учнів:

1. Я гадаю, що фізичний, тому що використовується з збільшувальні прилади.
2. А я вважаю, що це хімічний процес, тому що використовується світло, як під час фотосинтезу та обов'язково застосовуються хімічні речовини.

Вчитель хімії

Все вірно. Цей процес є хімічним.
Твердженям цього є те, що молекули, які поглинають світлову енергію порціями - квантами hυ. У випадку видимого та ультрафіолетового випромінювання ця енергія достатня для розщеплення багатьох молекул.У цьому проявляється хімічна дія світла.
Будь - яке перетворення молекул є хімічним процесом.Часто після розщеплення молекул світлом починається цілий ланцюг хімічних перетворень.
До фотохімічних реакцій відносяться: фотосинтез вуглеводів у рослинах, розпад аргентум броміда на світлочутливому шарі фотопластинки, взаємодія хлору з воднем на світлі з утворенням HCl і багато іншого. Вицвітання тканин на сонці та засмага (потемніння шкіри людини під впливом ультрафіолетових променів) – це теж приклади хімічної дії світла.

Слайд № 19

Зразки фотохімічного ефекту

Процес фотосинтезу

Фотографування

Засмага тіла людини на сонці

Виступ учня

Я хочу представити вам дослідницький проект «Фотосинтез – хімічний процес».

Слайд № 20

Тема проекту. Фотосинтез – хімічний процес

Мета проекту: довести, що фотосинтез - хімічне явище.

Найважливіші хімічні реакції під дією світла і сонця відбуваються в багатьох мікроорганізмах, траві, зеленому листі дерев і т. д. Листя поглинають з повітря вуглекислий газ і розщеплюють його молекули на складові частини: вуглець і кисень. Відбувається це в молекулах хлорофілу під дією червоних променів сонячного спектра. Цей процес називається фотосинтезом. Хлорофіл -- зелений пігмент, зосереджений в хлоропластах і знаходиться в неміцному стані з білковими речовинами.

Наявність хлорофілу є необхідною умовою фотосинтезу, тобто створення органічної речовини з вуглекислоти і води за участю сонячного світла.
Фотосинтез може протікати тільки під дією світла певного спектрального складу.

У результаті фотосинтетичної діяльності рослин в минулі геологічні епохи в надрах і на поверхні Землі накопичилися величезні запаси відновленого вуглецю і органічних продуктів у вигляді кам'яного вугілля, нафти, горючих газів, сланців, торфу, а атмосфера збагатилася киснем.
Ще один наслідок фотосинтезу – озоновий шар. Цей шар є тонким прошарком нашої атмасфери й утворюється з кисню під дією сонячного випромінювання. Наявність цього шару різко знижує кількість ультрафіолетових променів, які надходять до поверхні планети.

Слайд №21 (кам'яне вугілля, нафта, природний газ, торф)


 

 

 

Механізм фотосинтезу ще не встановлений до кінця. Коли це станеться, для людства наступить нова ера. Білки та інші складні органічні речовини можна буде виготовляти на фабриках під блакитним небом.
Висновок: фотосинтез - це хімічний процес, тому що проходить за участю хімічних речовин, поглинається 15 кДж теплоти та утворюються вуглеводи: глюказа, сахороза, крохмаль, целюлоза.

Вчитель хімії

Хімічна дія світла лежить і в основі фотографії

Слайд № 22

Світлочутливий шар фотопластинки складається із маленьких кристаликів аргентум броміду (AgBr), які вкраплені в желатину. Потрапляння світлових квантів в кристалик приводить до відриву електрона від окремих йонів брому.Ці електрони захоплюються йонами аргентуму, і в кристалі утворюється невелике число нейтральних атомів аргентуму. Деяка кількість металічного срібла, яке виділяється за рахунок цього процесу, невелика.
Дійсно, можна помітити, що фотопластинка (або фотоплівка) з часом чорніють на світлі, але не досить сутттєво. Це почорніння викликано утворенням металічного срібла. Отримане на фотопластинці зображення об’єкта називають скритим.
Рівняння хімічних реакцій:

При обробці пластинки перша операція – проявлення.
Пластинка опускається в розчин гідрохінону (С6Н4 (ОН)2), метолу (органічна речовина яка застосовується в чорно - білій фотографії як проявляюча речовина (С7Н10NO)2SO4), або інших речовин, під дією яких у всьому кристалику арґентум бро-міді, під дією світла, відбувається виділення металічного срібла. На пластинці – не-гативне зображення об’єкта в якому ділянки світлих займають темні й навпаки.
Наступна операція – закріплення - кристалики броміду, які залишилися розчиняються та вимиваються , тому пластинка стає нечутливою до світла. Для закріплення опускають пластинку в розчин натрію гіпосульфіту (Na2S2O3).
Хімічний процес:
. AgBr + 2Na2S2O3 = Na3[Ag(S2O3)2] + NaBr
Після промивки у воді негатив готовий.
Накладаючи, на фотопапір, отримують після освітлення й аналогічної хімічної обробки позитивне зображення. На позитиві уже правильно передається розподіл світлих й темних відтінків.

Що таке фотопапір?

Фотопапір — непрозорий матеріал на паперовій підкладці з світлочутливим покриттям призначений для отримання позитивного фотографічного зображення.
Фотопапір для використання в класичному фотографічному процесі покритий світлочутливою емульсією, що складається з тонкого желатинового шару, який містить кристалики світлочутливої речовини - солі аргентума, розміром менше 0,001мм. Як світлочутлива речовина найчастіше використовується арґентум хлорид що має максимум чутливості в ультрафіолетовій зоні спектру.
На фотопапір, як правило, експонують з негативу (фотоплівка, фотопластин-ка), використовуючи фотозбільшувач, або за допомогою контактного друку. Під дією світла в емульсії відбуваються хімічні реакції, утворюється приховане зображення, яке перетворюється на видиме при подальшій хімічній обробці (проявлення, фіксування).
Процес проявлення, закріплення, промивки,сушки фотоплівок та фотографій займав декілька днів. А що сьогодні?

У сучасній цифровій фотографії фотопапером також називають папір спеціальних сортів, призначений для високоякісного кольорового друку струменевими та лазерними принтерами.

Вчитель фізики

Цифровий фотоапарат - фотоапарат без плівки, у якому для запису зображення замість фотохімічного використовується фотоелектричний принцип. При цьому напівпровідникова фотоматриця преретворює світло в електричні сигнали, які перетворюються в цифрові дані та зберігаються енергонезалежними запам’ятовуючим пристроєм. Зображення отримані цифровим фотоапаратом, можуть бути завантажені в комп’ютер для обробки, передач по обчислювальним мережам або зберігання, потім переглянуті на екрані монітора або запечатані на па-перовому носії з допомогою принтера.
На відмінність від плівкових фотоапаратів цифрові не вимагають лабораторної обробки фотоматеріалів та за наявності вбудованого рідкокристалічного дисплею дозволяють негайно оцінити результати зйомки.
Сучасний фотопапір – це продукт складний за своєю структурою. Він складається з багатьох шарів полімеру, певної комбінації хімічних речовин та поглинаючого шару. Між шарами полімеру, який виступає в ролі бар’єру для чорнила, розміщується все та ж паперова основа. Багато видів фотопаперу мають 2-4 шару, а інші - 5 і більше. Кожен шар виконує ту чи іншу задачу – один фіксує чорнила, другий захищає зображення від чинників зовнішнього середовища, третій стає на шляху чорнила і так далі. Деякі виробники додають спеціальний синтетичний шар, який не дає паперу скручуватись до, під час і після друку.
Сучасний фотопапір вимагає особливих умов зберігання: сухе прохолодне місце, герметичний пакет, без доступу сонячних променів.
Фотографія поєднує у собі оптику, точну механіку і тонку хімічну технологію, а з боку технічної й художньої – теорію композиції, естетику й теорію сприйняття. Між тим потрібно помітити, що фотографія стала ще й дуже перспективним ринком: на сьогодні цей бізнес вважається одним із самих прибуткових. Він стоїть на четвертому місці у світовому табелі про ранги, йдучи попереду по прибутках книговидавництва, туризму і навіть автомобільної промисловості.

Слайд № 25

Сучасна цифрова фотоапаратура

Принтер

ІІІ. Закріплення знань та підсумки уроку

1. У чому полягає фотохімічний ефект?
2. Яке значення фотосинтезу на нашій планеті?

Вчитель образотворчого мистецтва

Ви переглянули еспозиції фотовиставки. Ваші враження. Що вам найбільше сподобалось?
Слайди №26-32

Враження учнів від перегляду виставки

1. Мене вразила світлина із зображенням двох вишеньок. Одразу приходять на думку рядки вірша Троїцької поетеси Людмили Борової
В саду матусі вишні, ніби зорі
Рубінові, вписались в браму неба.
А я плекаю безміж неозору,
І так шкода,що просипатись треба.

2. А я довго стояв біля фото з хлібним полем та комбайном, вражений красотою техніки та багатим врожаєм зернових. В майбутньому хочу пов’язати свою долю з сільським господарством.

3. Професія військового почесна, захоплююча. Вимагає від кожного громадянина України витривалості, терпіння, поваги до інших. Майже всі юнаки нашого класу мріють про професію військового (прикордонника), тому для себе я вибрав саме цю фотографію.

4. Ми з подругою частенько після уроків гуляємо алеями нашого оновленого красивого, улюбленого парку. Найчастіше буваємо саме в цій частині. Вражені високими ялинами, аркою.

5. Сьогодні фотографію отримуємо всього за хвилину. А ми з сестрою чули від дідуся, про те як вони з братом вдома створили свою фотолабораторію і зачаровані годинами сиділи біля червоного ліхтаря й чаклували над проявленням, закріпленням, глянцюванням, сушкою фотоплівки та фотографії, тому вибрали саме цю світлину. Нам хотілося б, хоч на годину потрапити в ту чудо – лабораторію та зробити один фотознімок.


6. А я довго милувалися фотографією, як бражник збирає нектар на квітці. Автори даної світлини вражають своєю терпеливістю, витримкою щоб дочекатись цієї миті. Я їм вдячна за ту красу миті, яку вони змогли зафіксувати і подарувати її нам.

7. Наша група милувалася краєвидами рідного краю, яка зафіксована на фотографіях різних авторів. Нам сподобалась і червона калина (символ нашого краю), і гілочка сосни з крапельками води, і вранішнє сонце, і акваторія Бабичівського ставка.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ У домашньому фотоархіві знайти фотографію, яка відповідає одному із жанрів, розглянутих сьогодні. Наступного уроку спробувати прокоментувати її.

Презентація до уроку>>>


Розробила: Кисельова Людмила Федорівна, вчитель хімії «Опорного закладу освіти «Троїцький ліцей Троїцької селищної ради  Троїцького району Луганської області»

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram