info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Кейс “Агентство фактчекінгу”

18.04.2024  

Кейс "Агентство фактчекінгу" є вправою-переможницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Юлія Руденко. 

Тривалість виконання: 120-180 хв.

Аудиторія та її вік: 

Старшокласники або студенти перших курсів, 15-19 років.

Цільова аудиторія: студенти технічних,  ІТ-спеціальностей; майбутні журналісти, маркетологи, педагоги.Учні, що навчаються у класах з поглибленим вивченням інформатики, математики.

Які навички формує, для чого вправа:

  • цифрові навички у верифікації текстового, фото та відео контенту;
  • цифрові навички аналізу сайту за такими критеріями: дата створення, адреса домену, хостингу, власник, відвідуваність, захищеність, репутація;
  • здатність працювати у команді;
  • здатність критично мислити і формулювати огрунтовані висновки;
  • комунікативні і ораторські навички;
  • уміння презентувати результати своєї роботи .

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

Інтернет-зв’язок, ноутбуки або планшети (2-3 на команду)

Послідовність виконання, опис вправи:

Порядок проведення кейсу «Агентство фактчекінгу»

  1. Ознайомлення студентів з кейсом: «У зв’язку з поширеністю дезинформації і удосконаленням методів ведення інформаційних воєн зростає потреба у професійних фактчекерах. Ви – агентство з фактчекінгу. До вас поступило замовлення від організації – веріфікувати сайт, текстовий контент, фото і відеоконтент. Вам, потрібно провести детальний аналіз медіаданих і представити замовнику звіт про достовірність і надійність інформації». З кращим «агентством» буде укладено контракт на співпрацю.
  2. Завдання: підготувати звіт з верифікації по кожному окремому завданню. Звіт представити у вигляді презентації або постера. Будь-який висновок звіту має бути обгрунтований і доведений за допомогою цифрових інструментів.
  3. Студенти розподіляються на команди фактчекерів, кожна працює як окреме агентство. «Агентства» отримують різні пакети із завданням. Пакет включає перелік об’єктів, що потребують верифікації.

Приклад завдань пакету:

Провести аналіз і веріфікувати:

1) сайт, адреса   https://medical-enc.com.ua/

2) текстове повідомлення (http://surl.li/qqvrs )

3) фото

 

 

 

 

 

 

 

 

4) відео https://www.facebook.com/share/r/6vje5epmsL8gWVS7/

Студентам надається QR-код з посиланнями на спеціалізовані сервіси, інструменти фактчекера (табл.1)

Таблиця 3.12

Пакет онлайн-сервісів (цифових інструментів)

Аналіз тексту grammarly.com Grammarly:
Перевірка плагіату copyscape.com Copyscape
Перевірка фото на унікальність https://lens.google/intl/uk/ Google Lens

Tineye

Виявлення редагувань фото https://29a.ch/photo-forensics/#forensic-magnifier Forensically
Перевірка достовірності місцезнаходження https://www.google.com/maps https://www.google.com.ua/ streetview/ Google Maps

Google Street View

Перевірка погодних умов https://www.wolframalpha.com/ Wolfram Alpha
Перевірка метаданих відео https://www.metadata2go.com/ Metadata2go
Аналіз достовірності відео. https://www.invid-project.eu/ InVID
Перевірка домену, хостингу сайту https:// 2ip.ua 2ip
Перевірка статусу сайту https://whois.domaintools.com/ Web of Trust

Зазначені в інструкції програми підібрані таким чином, що не потребують завантаження, знання мов програмування, мають безплатну базову версію, якої достатньо для виконання поставлених завдань.

Групова робота (виконання «агенствами» отриманих завдань)

  1. Уточнення проблеми, задач і підзадач (критерії аналізу, форма звітування тощо).
  2. Розподіл обов’язків і повноважень між членами команди.
  3. Виконання роботи, підготовка звіту.
  4. Презентація, захист сформованого звіту.

Результат виконання кейсу – демонстрація звітів, їх обговорення і вибір замовниками найкращого для укладення контракту на співпрацю.

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

Отже, крім наявності критичного мислення, уміння аналізувати і синтезувати інформацію, важливо вміти користуватися цифровими засобами для верифікації медіа і формулювати обгрунтовані висновки. Поєднання навичок критичного мислення з цифровими заезпечить вам впевнене і безпечне перебування у медіапросторі!

Джерела, які були використані:

Офіційні сайти онлайн-сервісів (табл.1)

  1. grammarly.com
  2. copyscape.com
  3. https://lens.google/intl/uk/
  4. https://29a.ch/photo-forensics/#forensic-magnifier
  5. https://www.google.com/maps https://www.google.com.ua/ streetview/
  6. https://www.wolframalpha.com/
  7. https://www.metadata2go.com/
  8. https://www.invid-project.eu/
  9. https:// 2ip.ua
  10. https://whois.domaintools.com/

Сайти, що були застосовані для пакету завдань

https://medical-enc.com.ua/

http://surl.li/qqvrs

https://www.facebook.com/share/r/6vje5epmsL8gWVS7

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram