Вправа "Інформаційний детектив" для використання на уроці історії є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Автор: Колісніченко Сергій Володимирович, вчитель історії Ліцею "Науковий" Кропивницької міської ради м. Кропивницький.
Вправа нагороджена спеціальним дипломом за креативний підхід до інтеграції та викладання медіаосвіти.
Мета вправи/заняття: розвивати вміння учнів помічати інформаційні маніпуляції, розуміти мету маніпуляцій них дій з інформацією та прогнозувати їхні наслідки. Удосконалювати навички критичного та аналітичного мислення. Формувати предметні компетентності учнів.
Короткий опис вправи, анотація: відомий європейський історик Ж. Семелен довів, що будь якому геноциду передує чітко продумана інформаційна компанія метою якої є:
«Ворогом» виступає національна група, суспільний прошарк незручний для чинної влади. Саме за таким сценарієм відбулася підготовка до Голокосту, саме такий сценарій було реалізовано при підготовці Голодомору, аналогічні механізми використовуються в контексті сучасної гібридної Російсько-Української війни.
Зміст вправи заключається в тому, що після вступного слова вчителя учні об’єднуються в групи, кожна група отримує роздатковий матеріал (агітаційні радянські плакати другої половини 20-их початку 30-х років), кожна група отримує завдання знайти механізми, символи, ідентифікації, дегуманізації «ворога» та заклик до знищення. Результатом даного етапу роботи є заповнення таблиці «Мова ворожнечі».
На другому етапі групи отримують сучасні пропагандиські зображення (інтернет меми) і отримують завдання, визначити чи є дані зображення прикладами мови ворожнечі, якщо так о ідентифікується як «ворог» і з якою метою розповсюджується дана інформація, до який дій варто вдатися, щоб мети з якою розповсюджується дана інформація не була досягнута: Результати роботи учні оформлюють в форматі ментальної карти.
Час необхідний на виконання вправи: для виконання вправи буде достатньо 12 хвилин:
Застосування вправи: вправу можна застосувати на уроці історії при вивченні теми «Голодомор 1932-33 років», «Голокост», на уроці Громадянської освіти при вивчені теми «Інформаційні маніпуляції» на Годинах спілкування, під час роботи гуртка «Виявлення інформаційних маніпуляцій»:
Необхідне обладнання/матеріали: для виконання вправи потрібно мати роздатковий матеріал (агітаційні радянські плакати 20-30-х років ХХ ст., сучасні інтернет меми Російсько-Української війни), проектор, ноутбук, екран, презентація, шаблон таблиці та схеми які будуть заповнені за результатами роботи, пам’ятка роботи в групі.
Форма/метод роботи: робота в групах, мозковий штурм, сократівська бесіда, заповнення таблиці, складання ментальної карти.
Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи):
ХХ ст. позначилось тим, що тоталітарні та імперські режими скоювали масові народовбивства. Цей сумний досвід, як і прагнення уникнути його повторення, диктують потребу в науковому й суспільному осмисенні як самої природи, причин, так і конкретних механізмів застосування насилл я.Сучасні науковці здебільшого одностайні в думці про те, що творення пропагандистського «образу ворога» відіграло важливу роль у легітимації нищення цілих суспільних верств.
На сьогоднішньому занятті ми спробуємо навчитися розпізнавати механізми «Мови ворожнечі» та запобігати досягненню поставлених перед нею завдань. Давайте об’єднаємося в групи за принципом розміщення в класі (цчні які сидять за партами під непарним номером повертаються на 180 градусів до учнів які сидять за партою під парним номером) і згадаємо правила роботи в групах (на основі пам’ятки шляхом мозкового штурму ми згадуємо правила роботи в групі).
Тепер переходимо до основної частини роботи, зараз кожна група отримає підбірку агітаційних плакатів та завдання до них. Учні маєть ознайомившись з плакатами заповнити таблицю визначивши «ворога», інструменти його ідентифікації, дегуманізації та заклик щодо йог майбутнього.
№ | ЗАВДАННЯ | СИМВОЛИ | ОБРАЗИ |
Ідентифікація | Оселедець, характерні вуса, синьо-жовті кольори, вишиванка, шаровари, священицька ряса, герб Тризуб, українська моа | Український селянин (куркуль), петлюрівець, священник | |
дегуманізація | Свиня, гусак, гуска, лялька маріонетка, буряни, гадюка… | Створення відразливих не людських образів | |
Заклик | Чобіт наступає на хвість змії, давить трактор | Заклик до знищення |
Очікувані результати
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Рефлексія відбувається в формі сократівської бесіди.
Питання:
Використані джерела: