План-конспект уроку географії у 6 класі “Зовнішні сили Землі. Робота вітру та текучих вод”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)


Урок з географії (6 клас)

Тема: Зовнішні сили Землі. Робота вітру та текучих вод.

Мета:

освітня: поглиблення знань про літосферу шляхом вивчення процесів зовнішніх сил Землі; формування вмінь встановлювати взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу; знайомство із унікальними формами рельєфу світу та України;

розвиваюча: подальший розвиток умінь учнів опрацьовувати візуальні матеріали, схеми, працювати з географічними координатами; розвиток навичок отримання та аналізу інформації з Інтернет-джерел;

виховна: виховувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги, бажання більше дізнаватись про оточуючий світ.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, робочі картки (Додаток 2), контурна карта світу, фізична карта світу та України, наліпки-смайлики, швидкозастигаючий кольоровий пластилін (на кожного учня), різноманітні вироби з природних матеріалів (різьба по дереву, глина, вироби зі скла).

Опорні поняття: зовнішні сили, вивітрювання, типи вивітрювання, ерозія, карст, еолові форми рельєфу.

Форма проведення уроку: Синтетична. Індивідуальна та групова робота, з мультимедійною підтримкою, практичною роботою.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно-рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з роздатковим матеріалом.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та презентації нових знань.

  1. Репродуктивний:

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань, відтворення з пам’яті об’єктів природи, виконання завдань в робочій картці.

  1. Проблемно – пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та логічного мислення.

  1. Візуальний: парна робота з заповнення робочої картки, робота з контурною картою та фізичними картами України та світу.
  2. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

Структура уроку:

Організаційна частина  (3 хв.)

Актуалізація опорних знань, мотиваційний момент (5 хв.)

Вивчення нового матеріалу (30 хв.)

Рефлексія (5 хв)

Домашнє завдання (2 хв)

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (3 хвилини)

  Доброго дня, шановні учні! Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці і дарую вам свою посмішку. Пропоную вам зробити те саме, посміхнувшись своєму сусідові та мені. Дякую вам за ваші позитивні емоції та тепло, яке, сподіваюсь, надихне нас на активну, творчу та плідну роботу.
 

Зверніть увагу, перед вами на партах лежать контурні карти та робочі картки учнів. Протягом уроку ви будете з ними працювати, виконуючи завдання.  Правильне виконання кожного завдання дає вам можливість отримати певну кількість балів, які вказані у дужках біля кожного завдання. Повністю вірно заповнена робоча картка надає вам можливість отримати оцінку в 8 балів.  Але за активну роботу на уроці та вірні відповіді ви будете отримувати  смайлики. При цьому дуже прошу піднімати руку та давати по одній відповіді, щоб ваші однокласники також змогли їх заробити. Отримані смайлики ви приклеїте до вашої робочої картки.   Кожен  смайлик – це + 1 бал до вашої оцінки. Після уроку я зберу ваші картки, перевірю виконання роботи та виведу підсумкову оцінку за урок.

Чи всім зрозумілі правила роботи? Тоді починаємо.

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотиваційний момент (6 хвилин)

на екрані слайд №1

Усім вам відомий процес виготовлення виробів з пластиліну, глини, скла та інших матеріалів. Перед собою ви бачите приклади виробів з різноманітних матеріалів. Людину, яка це робить, називають творцем або скульптором. Як працює скульптор? Він завжди ліпить двома руками.

Природа нашої планети також скульптор: вона невтомно ліпить і створює образи Землі. Робота однієї її «руки» – це внутрішні сили, які формують рельєф нашої планети: рівнини та гори.

Саме тому епілогом до нашого уроку я обрала такі вислови:

– Терпіння найбільше нагадує той метод, яким природа створює свої творіння. (Оноре де Бальзак)

– Немає нічого більш впорядкованого, ніж природа.
Творіння природи досконаліше творінь мистецтва. (Цицерон)

Давайте трохи пригадаємо минулі уроки. (Запитання до учнів та їх відповіді. Додаток 1. За кожну правильну відповідь учню видається смайлик-наліпка)

Дякую за ваші відповіді!

А що ж робить друга рука природи? Чому поверхня Землі така різноманітна? Чому часто вдивляючись у її обриси ми можемо побачити якісь дивовижні та химерні постаті?

Саме про це ми і дізнаємось сьогодні на нашому уроці!

ІІІ. Вивчення та закріплення нового матеріалу (30 хвилин)

на екрані слайд №2

Зараз пропоную вам подивитись відео  (https://www.youtube.com/watch?time_continue=290&v=Wb2LubYbamc з 4 хв. 55 с. до кінця, запуск відео за кліком курсора по зображенню)

Отже, скажіть будь ласка, які процеси є «другою рукою природи», та які сили природи ми до них відносимо? (відповіді учнів, за влучні відповіді – смайлики)

Чудово, а тепер, після перегляду відео та нашого обговорення запишіть у своїх робочих картках визначення терміну «вивітрювання». Хтось хоче озвучити те, що у нього вийшло? (учні, що відповідають, отримують смайлики)

Слайд №3

Після відповідей учнів, на екран виводиться наступний слайд та визначення: «вивітрювання – це…»

Вчитель: Отже, вивітрювання – це процес руйнування і зміни гірських порід на Земній поверхні під дією температури, повітря, води та організмів.

З відео ми вже з вами знаємо, що існує 3 типи вивітрювання. Давайте спробуємо їх вгадати за картинками. (На слайд виводиться перше зображення, учні відповідають що це за тип вивітрювання, після цього виводиться правильна відповідь, учні отримують смайлики за відповіді. Та сама процедура проводиться з іншими двома зображеннями).

на екрані слайд №4

Також ми дізнались з відео, що на формування рельєфу впливають робота вод, вітру, льоду та сили тяжіння.

Давайте з вами пригадаємо які ж функції вони виконують?

Отже, під час свого впливу на земну поверхню, ці природні явища руйнують гірські породи, переносять подрібнені часточки подекуди на величезні відстані, де вони накопичуються. Таким чином утворюються нові форми рельєфу, з прикладами яких ми познайомимось трохи пізніше.

на екрані слайд №5

Які ж процеси відбуваються із рельєфом, під час його зміни водою та вітром?

Під дією води відбуваються такі процеси, як ерозія та карстування.

Ерозія – це процес розмивання та зносу ґрунту та гірських порід тимчасовими або постійними водними потоками.

А карст – це процес розчинення гірських порід підземними водами та утворення печер.

Результатом цих двох процесів є поява на поверхні Землі таких форм рельєфу, як річкові долини, водоспади, каньйони, печери, яри, балки.

Ще однією могутньою силою, яка впливає на зміну рельєфу земної поверхні є вітер. Під його дією формуються еолові форми рельєфу, до яких відносять:

– бархани – піщані горби серпоподібної форми заввишки 200-500 м (у пустелях);

– дюни – піщані горби, вали та пасма, нанесені вітром, заввишки 100 м (на піщаних берегах морів, озер, річок);

– скелі та каміння незвичайної форми;

– ніші в горах.

Слайд 6

(Презентація тимчасово вимикається)

Зараз я хочу вас познайомити з унікальними формами рельєфу, які утворилися на нашій планеті.

Та перед цим прошу вас виконати 2 та 3 завдання у ваших робочих картках, можете виконувати завдання парами. У вас на це 3 хвилини, після цього я попрошу відкласти картки на край парти у перевернутому вигляді (учні виконують завдання у картках).

На екран виводиться слайд №6

Отже, давайте почнемо знайомитись з унікальними та цікавими формами рельєфу нашої планети. Проте, я вирішила продемонструвати не тільки природні об’єкти світу, а й їх аналоги на території нашої дивовижної України.

Прошу вас бути уважними та намагатись запам’ятати зовнішній вигляд та назву природних об’єктів, бо у вас буде пов’язане з ними завдання.

В першу чергу хочу познайомити вас з двома об’єктами на поверхні Землі, які відносяться до еолових форм рельєфу.

Отже, починаємо нашу подорож: пустеля Сахара (одна з найбільших пустель світу) та пустеля Олешківські піски (демонструємо об’єкти на карті світу та карті України відповідно). Пропоную вам подивитись коротенький відео уривок про найбільшу пустелю (демонстрація відео http://7chudes.in.ua/nominaciyi/oleshkivski-pisky/ з 2 хв 55 с до 5 хв 33 с., запуск відео за кліком курсору на зображенні Олешківських пісків) Обговорення відео з учнями: що здивувало? Чи знали вони про існування пустелі на території України? Які особливості природи: рослинний, тваринний світ? Яка максимальна температура піску влітку?

А тепер, для продовження роботи я прошу вас взяти контурну карту світу та нанести на неї територію пустелі Сахара.

на екрані

слайд №7

Продовжуємо працювати. Наступним об’єктами для вивчення у нас є скелі-останці, які сформувались у наслідок багатовікової роботи вітру, який видував скельні породи. Одним з прикладів цих останців у світі є Національний парк Чжанцзяцзе у Китаї. Він відомий тим, що сам тут велися зйомки популярного фільму «Аватар» і, навіть, на честь цього одна з вершин цього парку тепер має назву «Скеля Аватар». (Учні наносять на контурну карту НП Чжанцзяцзе за координатами зі слайду)

Схожим за походженням  об’єктом на території України є Урицьки скелі у Сколівському районі Львівської області. (демонстрація місця розташування скель на карті Україні).

на екрані слайд №8

Але інформація про останці була б неповна, якби ми оминули увагою Долину Монументів на території США, яка є однією з найвідоміших та найвідвідуваніших туристами форм рельєфу еолового походження у світі. (нанесення на контурну карту світу об’єкту за координатами зі слайду)

на екрані слайд №9

Познайомившись з еоловими формами рельєфу, переходимо до тих, які утворилися в наслідок роботи води.

Найяскравішими і одними з найцікавіших є карстові печери. Нагадайте мені, що таке процес карстування? Молодці!

Отже, сьогодні ми з вами познайомимось із найдовшою у світі печерою карстового походження, яка знаходиться на території США у горах Аппалачі – Флінт-Мамонтовою, довжина якої 627,65 км (нанесення на контурну карту світу об’єкту за координатами зі слайду).

Та її аналогом в Україні – печерою Оптимістичною, довжина якої 230 км, що дозволяє їй називатись другою за довжиною печерою світу та першою у Європі. (Демонстрація об’єкту на карті України)

на екрані слайд №10

Також прикладом форм рельєфу, які утворюються в наслідок роботи вод, є каньйони. Ріка поступово вимиває гірські породи через які протікає, заглиблюючись своїм річищем все нижче.

Найвідомішим каньйоном у світі є Гранд каньйон У США, який утворений річкою Колорадо. (нанесення на контурну карту світу об’єкту за координатами зі слайду).

В Україні також є свій дивовижно мальовничий каньйон, утворений річкою Південний Буг – Буцький.  (Демонстрація об’єкту на карті України).

Презентація тимчасово вимикається.

Ви великі молодці та дуже уважні слухачі! А зараз візьміть, будь ласка, ваші робочі картки та виконайте останнє завдання, підписавши назви унікальних форм рельєфу за їх фото.

IV. Рефлексія (до 5 хвилин)

на екрані слайд №11

Дякую вам за вашу сьогоднішню роботу. І як висновок уроку, прошу вас відповісти на запитання, які бачите перед собою на екрані.

Вчитель по черзі ставить питання та видає учням смайлики за влучні відповіді.

IV. Заключний етап, оголошення домашнього завдання (2 хвилини)

на екрані слайд №12

Оголошення домашнього завдання.

Перед завершенням нашої зустрічі я б хотіла вам сердечно подякувати за активну та плідну роботу.

На прощання я вам приготувала сюрприз, щоб ви себе теж  відчули творцями та скульпторами ))) Проте, спершу вам доведеться побути дослідниками та пошукати під стільцями своїми двома руками-працівницями матеріали, з якого ви зробите свої природні об’єкти та дивлячись на них будете згадувати наш урок. (учні знаходять прикріплений під стільцями швидкозастигаючий пластилін)

Творіть свої долі, успіхів вам та наснаги!

Додаток 1

Орієнтовний перелік запитань до етапу актуалізації опорних знань

(до 15 запитань на вибір вчителя, в залежності від рівня класу та часу)

  1. Що розуміють під внутрішніми силами Землі?
  2. Як називають блоки, з яких складається літосфера?
  3. З якою швидкістю рухаються літосферні плити?
  4. Як називається рух літосферних плит відносно одна одної?
  5. Що відбувається, коли плити рухаються назустріч одна одній?
  6. Що є причиною землетрусів?
  7. Що таке гіпоцентр?
  8. Що таке епіцентр?
  9. У чому вимірюється сила землетрусів?
  10. В яких районах бувають землетруси?
  11. Як виникають цунамі?
  12. Які прилади фіксують землетруси?
  13. Де утворюється магма?
  14. Що таке магма?
  15. Що таке магматизм?
  16. Які види магматизму ви знаєте?
  17. Що відбувається під час внутрішнього магматизму?
  18. Що таке лава?
  19. Що таке вулканічний конус?
  20. Що таке жерло вулкана?
  21. Як називається зовнішній вулканізм?
  22. Які вулкани називаються згаслими?
  23. Який діючий вулкан Євразії найвищий?
  24. Де утворюються гарячі джерела?
  25. Де утворюються гейзери?
  26. Чим відрізняються гарячі джерела від гейзерів?
  27. За яким принципом діє гейзер?

Додаток 2

РОБОЧА КАРТКА УЧНЯ

        підсумкова оцінка

П. І. _________________________

  1. Дайте визначення поняттю (1 бал):

Вивітрювання це ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Заповни пропуски (1 бал):

  1. Дай визначення поняттю (по 0,5 балів за відповідь, всього 1,5 бали):

Ерозія – ______________________________________________________________

Карст – ______________________________________________________________

Еолові форми – ________________________________________________________

  1. Завдання виконується на контурній карті (2,5 бали за всі 5 нанесених об’єктів)
  2. Працюючи у парах, заповніть таблицю (2 бали за всі підписані об’єкти):

Презентація до уроку>>>


Підготувала: Науменко Ірина Анатоліївна, учитель географії І категорії, Комунальний заклад освіти «Середня загальноосвітня школа №62» Дніпровської міської ради, м. Дніпро, Дніпропетровська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *