План-конспект уроку біології у 6 класі “Суцвіття”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


Конспект уроку на Всеукраїнський конкурс найкращих-конспект уроків з природничих дисциплін з елементами медіаграмотності.

Тема 3: Рослини. (22 години). 6 клас.

Тема уроку: Суцвіття.

Цілі:

  • Сприяти розвитку компетенцій про будову і різноманітність квітів, ввести нове поняття «суцвіття», ознайомити учнів з найбільш поширеними суцвіттями, визначити їх біологічне значення в житті рослин;
  • За допомогою ІКТ (інтерактивної презентацією, Qr-код сканером) і матеріалів підручника продовжувати формувати компетентність вміння вчитися протягом усього життя, організовуючи і оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність. Продовжити формування соціальної та громадянської компетентності: вміння працювати в команді.
  • Формувати екологічну грамотність у учнів, показуючи тісний зв’язок між будовою квітів, суцвіть і їх адаптацією до умов життя, запиленням з їх подальшим утворенням плодів і насіння. Збереження та збільшення чисельності видів; продовжувати виховувати розуміння необхідності дбайливого ставлення до квіткових рослин, навколишнього середовища.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: репродуктивний,  словесно-ілюстративний, частково-пошуковий.

Форма роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.

Обладнання: комплект для моделювання відповідей на завдання, картки «суцвіття» для розподілу групової роботи, інтерактивна презентація SMART, картки Qr-коду, фотографії суцвіть рослин.

Хід уроку:

  1. Самовизначення до діяльності (Організаційний момент):

Настрій на позитивну емоційну спрямованість.

  • Перед початком уроку учні заходячи в клас вибирають з 6 варіантів карток одну з певним зображенням (суцвіття – відноситься до вивчення нової теми).
  • Парти розставлені для групової роботи. У групі передбачається до 5 учнів. Одна з сформованих груп буде працювати за комп’ютером з інтерактивними вправами.
  • Привітання. Девіз уроку на дошці «З маленької перемоги починається великий успіх!»

Розподіл груп за позначенням карток. Учні об’єднуються в групи за подібністю карток.

1 група – Ромашка

2 група – Конвалія

3 група – Вишня

4 група – Черемуха

5 група – Береза

6 група – Конюшина

Визначаємо групу для роботи за комп’ютером – Питання класу:

– перевіримо вашу увагу! При підготовці  до уроку біології. У параграфі 32 (автор підручника І. Костіков)  вам розповідалося про найбільшу квітку – Раффлезія Арнольда і найменшу квітку на планеті діаметром 1 мм. Назвіть цю квіточку. (Ряска)

  • Учень, який вірно відповів і перший разом зі своєю групою переходять до роботи з інтерактивною презентацією.
  1. Актуалізація знань.

Повторення вивченого матеріалу необхідного для «відкриття» нових знань. Виявлення труднощів в індивідуальній діяльності, корекція.

Завдання для перевірки знань з теми квітка. (посилання на гугл-диск)

5 груп отримують пакети із завданнями. Моделюють відповіді. Група за комп’ютером ці ж завдання моделюють в інтерактивній програмі.

Час на підготовку 5 – 8 хв.

Завдання №1.

Будова квітки. Вкажіть правильно все органи квітки.

Завдання №2:

Виберіть фото квітки відповідно значенням:

Визначте дводомна рослина і однодомна рослина. Визначте, де є одностатеві і двостатеві квіти. Проста оцвітина і подвійна оцвітина, гола квітка.

завдання №3

Використовуючи терміни малюнка, опишіть процес і значення подвійного запліднення у квіткових рослин.

завдання №4

Розподіліть особливості будови квітів вітрозапилюваних рослин і комахозапилюваних рослин.

Перевіряємо виконані завдання, використовуючи еталон відповідей на інтерактивній дошці.

Перевіряємо спільно, звіряємо відповіді. Коригуємо.

  1. Постановка навчального завдання:

На слайді фото: суцвіття кошик – рослина соняшник.

Діти, зверніть увагу – квітка якої рослини перед вами? (Соняшник)

  • Перед вами одна квітка або це сотні квітів? – дискусія ….

Що  ще нам треба дізнатися про квіти? Давайте разом поставимо завдання на сьогоднішній урок.

  • У природі велике значення впливає на виживання об’єднання в співтовариства і групи. І навіть квітки, об’єднуючись в групи і утворюючи суцвіття, мають переваги в порівнянні з одиночним квіткою. Давайте розкриємо секрети квіткових рослин і дізнаємося …
  • Які бувають групи квітів, і чим вони корисні для рослин.
  • Навчимося визначати суцвіття по фото та в живій природі.
  1. «Відкриття нового знання»:

Учні отримують знання самостійно використовуючи підручник параграф 34. і додатковий матеріал (Qr-код суцвіть, фото суцвіть. Бланк відповідей.)

Кожна група отримує кілька Qr-код суцвіть із зашифрованою схемою.

  1. Визначити якому суцвіттю належить дана схема використовуючи сканер на мобільних телефонах або встановлене додатки зчитування Qr-код.
  2. Розглянути пронумеровані схеми суцвіть на картці і вибрати відповідність даному коду.

Бланк відповідей групи.

У таблиці допишіть у 1-у колонку як називається рослина на фото з суцвіттям, а в 2-у колонку № суцвіття та його назву.

№  QR – кода  (фото  суцвіття) № схемы суцвіття
№1
№2
№3
№4
№5
№6
№7
№8
№9
№10
  1. Первинне закріплення:

Перевіряємо роботу учнів. Фронтальна робота з коментарями вчителя. Використання еталона на слайдах презентації із зображенням коду і № відповіді суцвіття. Фото відзначено галочкою відповідності.

  1. Самостійна робота самоперевірка за зразком.

На слайдах презентації данні:

Завдання №1.

Фото 3-х рослин … визначити, який  тип суцвіття не зустрічався в попередній роботі … …

Завдання №2.

Розподіліть по групах прості і складні суцвіття …

Завдання №3.

Виберіть із варіантів відповідей – біологічне значення суцвіть.

відповіді:

  1. Включення нових знань в систему знань:

Закінчіть речення:

  1. Суцвіття необхідні рослинам для більш ефективного – запилення.
  2. Прості суцвіття мають різну будову головної осі і довжини квітконіжок.
  3. Складні суцвіття це об’єднанняпростих суцвіть.\

8. Рефлексія.

Заповнення бланка роботи групи. Обговорення.

«Плюс – мінус – цікаво»

+ цікаво
Все, що сподобалось, інформація та  формы роботи, які викликали позитивні емоції. Все, що не сподобалось, було нудним, незрозумілим, зайвим. Всі цікаві – факти, то що  пізнали з вивченої теми.
     

  1. Д / З

Завдання в зошиті друкованої основи.

Ознайомитися з пр. 35.

  • Творче завдання зробити моделі суцвіть або квітки з підручного матеріалу (пластилін на картоні, дріт і т. п.)

Фото для карток при розподілі на групи:

Завдання для перевірки знань з теми «Квітка».

Завдання знаходяться в папці, учні моделюють використовуючи підказки відповіді.

Завдання №1: Будова квітки. Укажіть вірно всі органи квітки.

Тичинка Пиляк
Пелюстки Тичинкова нитка
Завязь Чашолистки
Стовпчик Квітоніжка
Приймочка Квітоложе

Завдання №2:

Виберіть фото квітки відповідно значенню:

визначте дводомну рослину та однодомну рослину. З’ясуйте, де   одностатеві та двостатеві квіти.

квіти огірка

Проста оцвітина чи подвійна, гола квітка???

Завдання №3

Використовуючи терміни малюнка опишіть процес і значення подвійного запліднення у квіткових рослин. Проставити номери відповідного етапу.

 – Формування ендосперму

– Дозрівання яйцеклітини і центральної клітини в сім’язачатки зав’язі

– Злиття сперміїв з яйцеклітиною і центральною клітиною зародкового мішка

– Проростання пилкової трубки пилкового зерна на поверхні приймочки.

– Формування зародка

– Формування насіння з сім’язачатка

– Звільнення двох сперміїв з пилкової трубки в зародковому мішку.

завдання №4

Розподіліть особливості будови квітів вітрозапильних рослин і комахозапильних рослин.

Пилку багато Пилку мало
Пилок липкий Пилок сухий
є нектар Пелюстки відсутні
Пелюстки яскраві Квітнуть до появи листви на рослині 

Підготувала: Шарабарова Світлана Станіславівна, учитель біології, Енергодарський навчально-виховний комплекс №5. місто Енергодар. Запорізької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *