Вправа "Твір навпаки" для використання на уроці української мови та літератури у 6 класі при вивченні теми «Есе світоглядного змісту» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Бутенко Наталія Олександрівна, вчителька української мови та літератури Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №15 Мелітопольської міської ради Запорізької області.
Мета вправи/заняття: розвивати мислення, мовлення, творчі здібності; вчити креативно підходити до виконання завдання; формувати світогляд на засадах загальнолюдських цінностей.
Короткий опис вправи, анотація: «Твір навпаки». Здобувачі освіти отримують завдання написати невеличкий твір на певну тему, поєднавши слова з графічним зображенням. Візуалізація допоможе не тільки словесно висловитися, а й яскраво передати емоції та почуття учнів.
Час необхідний на виконання вправи: 25-35 хв.
Застосування вправи: варто використовувати на уроках розвитку зв’язного мовлення, коли є бажання творчо підійти до виконання письмової роботи.
Необхідне обладнання/матеріали: різнокольорові олівці, фломастери, папір, ручка, гаджети.
Форма/метод роботи: індивідуальна/словесно-графічний.
Детальний опис вправи: це приклад своєрідного візуального есе (фр. essai, фр. вимова: [esɛ][5] — спроба, нарис, від лат. exagium — зважування) — невеликого за обсягом твору, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми (1).
Завдання полягає в тому, що варто не тільки вдало підібрати слова, що асоціюються з певною темою, а й створити відповідний малюнок.
Приклад візуального есе на тему «Запалення» (авторська робота учениці 9 класу Вальтер Кіри, виконана у техніці «векторна графіка»).
Очікувані результати: вправа допоможе розкрити творчій потенціал здобувачів освіти, навчить у невимушеній та спокійній формі передавати своє світобачення.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: на дошці прикріплено малюнки двох кошиків,а здобувачі освіти мають паперові фрукти та овочі, на яких мають написати, що сподобалося або що не сподобалося, та «покласти» у відповідний кошик.
Використані джерела: