Вправа “Res publicа” для використання на уроці історіїу 6 класі при вивченні теми «Золота доба» Римської республіки»

Вправи для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Золота доба» Римської республіки» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Красникова Ганна Семенівна, вчителька історії Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Бердянської міської ради Запорізької області.

Мета вправи/заняття:

1. розвиток навичок критичного та креативного мислення;

2. розвиток ключових компетентностей:

  • інформаційно-цифрової:   розвиток медіаграмотності,   уміння  використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, створювати мультимедійні продукти;
  • уміння вчитися впродовж життя: визначати власні навчальні цілі, аналізувати процес власного навчання, опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації, аргументувати власну точку зору;
  • соціальної та громадянської компетентності: уміти бути активною й відповідальною особистістю та вміти приймати зважені рішення, працювати в команді.

Короткий опис вправи, анотація:

Вправа “Res publica” розрахована для виконання учнями 6 класу на уроці історії з використанням  технологій критичного мислення та «перевернутий клас».  У процесі виконання вправи школярі спільно (res publica — «спільна справа») обговорюють відомий крилатий вираз «Розділяй та володарюй», його сенс та реалізацію в історії Стародавнього Риму та в сучасному світі.   Учні розбиваються на шість робочих груп. П᾽ять груп отримують питання для обговорення. Вони здійснюють пошук, опрацювання та аналіз знайденої інформації за запропонованими питаннями. Результати  роботи закріплюють у чек-листах.   Шоста група виконує узагальнюючу роботу та презентує головні висновки та процес роботи в соціальних мережах.

Час необхідний на виконання вправи: 40 хв.

Застосування вправи: вправа може бути застосована на уроках історії в 6 класі та на виховних заходах з історії.

Необхідне обладнання/матеріали: смартфони, планшети, дошка, фліпчарт, маркери, листи А4

Форма/метод роботи: групова інтерактивна  форма роботи/ пошуковий метод

Детальний опис вправи:

Виконання вправи поділяється  на ІІ етапи:

І. Підготовчий.

Учням пропонується опрацювати § 39 «Золота доба» Римської республіки»  та в разі необхідності задати запитання учителю. Інструкції розміщуються в Google Класі  за 5 днів до проведення уроку. Спілкування учитель-учень проходить у вигляді індивідуальних консультацій. На цьому етапі діти працюють у зручний для них час.  Підготовчий етап проводиться за технологією “перевернутий клас”

ІІ. Виконавчий.

1) Перед початком уроку учні за бажанням займають місця в одній з груп-«провінцій», та обирають «спікерів»:

  1. Африка
  2. Ахая
  3. Етолія
  4. Сицилія
  5. Сирія
  6. Мagistratus (2 «консули», 2 «народних трибуни»). Члени групи будуть робити підсумкові висновки, фіксують процес роботи фото та відео засобами.

2) Учитель пропонує школярам  питання для обговорення.  Інформацію  учні повинні шукати за допомогою Інтернет-ресурсів. Учитель повідомляє, що результати обговорення кожна “провінція” має зафіксувати в чек-листі.

  1. Дізнайтеся про  походження крилатого виразу “Розділяй та володарюй”. Як він звучить латиною?
  2. Поміркуйте,  як ви розумієте сенс цього виразу?
  3. За допомогою Інтернету знайдіть приклади того, як Рим утілював у життя цей принцип? На основі результатів пошуку складіть невеличкі розповіді.
  4. Чи можна навести приклади з сучасної історії, коли деякі держави застосовували цей принцип до інших країн?
  5. Як ви можете оцінити цей принцип з точки зору історії та моралі? Аргументуйте свої думки та погляди.

3) По закінченню обговорення, спікери з кожної групи по черзі виходять до дошки та розповідають про результати своєї роботи, спираючись на чек-лист. Члени інших груп, за необхідності, задають їм питання.

4) На цьому етапі,  слово надається групі «Магістрати». «Консули»  підсумовують результати обговорення, складаючи узагальнений чек-лист на фліпчарті. «Народні трибуни» фотографують і знімають відео.

5) Головним «продуктом» виконання вправи стає публікація розроблених групами  чек-листів  та підсумкового чек-листа, фотографій процесу роботи в соціальних мережах  Facebook  та Instagram.

Очікувані результати:

У результаті виконання вправи діти  вчаться шукати інформацію за допомогою Інтернет-ресурсів, опрацьовувати та аналізувати знайдену інформацію, структурувати, застосовувати та фіксувати

процес та результати роботи, поширювати інформацію та висловлювати свою точку зору за допомогою соціальних мереж. Також учні закріплюють навички та вміння аргументувати власну думку, дискутувати, робити висновки.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учні обговорюють результати та процес роботи, діляться своїми враженнями, оцінюють власний внесок у загальну роботу й  вміння залучати в свій інформаційний простір інші точки зору.

Використані джерела:

  1. Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: Посібник для вчителя / За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О.Мокрогуза – К.: Центр вільної преси, Академія української преси, 2016. — 201 с.
  2. https://naurok.com.ua/uploads/conference/46/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B5%20%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_1615700379.pdf
  3. https://naurok.com.ua/uploads/conference/46/%D0%95%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB.%20%D0%A2%D0%B8%D0%BF%D0%B8%20%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_1615709197.pdf

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.