Вправа “Продукування стереотипів у кіно і телебаченні” для використання на уроці англійської мови

Вправа “Продукування стереотипів у кіно і телебаченні” для використання на уроці англійської мови у 8 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Хомякова Юлія Сергіївна, вчителька англійської мови Харківського НВК №45 “Академічна гімназія” Харківської міської ради Харківської області. 

Член журі Оксана Волошенюк, керівница медіаосвітніх програм АУП, прокоментувала вправу: “Як фаховий кінознавець я не могла пройти мімо цієї вправи. Ця вправа мені сподобалася тому, що авторка проявляє надзвичайно актуальний текст, текст дуже конфліктний – це 4 епізод другого сезону серіалу “Емілі в Парижі”. В цьому епізоді з’являється українська дівчина з цікавим іменем Петра, вона показана такою дрібною злодюжкою, інтриганкою, абсолютно негативний стереотип, які підтримує думку про жінок Східної Європи, як тих, які приїзджають виключно в Європу, щоб бути бездіяльними, нахабними і жадібними. Цей епізод викликав велику реакцію в українському суспільстві, і пані Юлія дуже мобільно залучила цей медіатекст, дуже цікаво провела цю вправу. Учні мають розвивати певні навички передбачення, висловлювати припущення щодо національностей, говорити про стереотипи, декодовувати їх”

“Спочатку цей фільм у мене,  як у громадянки Українки, викликав обурення. А потім, вже як вчитель, мені захотілося подивитись, як я зможу толерантно, тактовно донести це до моїх учнів, адже підлітки 7-8 класів вразливі, і треба тактовно донести до них цю конфліктну ситуацію. Тому я замислилась, як сформувати у них такі цінності: патріота, справжнього громадяна України, який зможе не тільки спростувати стереотипи про нашу українку, але й справді творчо, креативно зобразити ті риси характеру, які притаманні справжній український жінці, і зобразити це не тільки словесно, у жвавій дискусії, а й за допомогою символів та інтернет-ресурсів в освітньому процесі” – поділилася Юлія Хомякова.

Мета вправи/заняття: вчити здобувачів освіти критично ставитись до хибних уявлень про патерни поведінки людей і про навколишній світ загалом;  здатність добирати аргументи для спростування інформації, метою якої є приписування певним суб’єктам тих властивостей, якими вони не володіють насправді, з метою їх подальшого транслювання через канали комунікації; вчити створювати елементи власного медіатексту для обговорення соціально значущих питань; формувати відповідну систему духовних цінностей учнів, які лежать в основі розбудови незалежної держави та єднають українську культуру зі світовим контекстом.

Короткий опис вправи, анотація: під час виконання завдання учні висловлюють власну позицію щодо неприйнятного карикатурного образу українки на ім’я Петра, який постає перед глядачами серіалу «Емілі в Парижі». Учні розвінчують вищезгаданий поведінковий стереотип та створюють власний образ сучасної жінки українки за допомогою художньо-інтелектуальних зусиль.

Час необхідний на виконання вправи: 20-25 хв.

Застосування вправи: вправу можна застосовувати під час вивчення англійської мови при інтергації тематик ситуативного спілкування «ЗМІ. Кіно і телебачення» та «Риси характеру людини». Виконання вправи передбачає емоційне занурення здобувачів освіти в інтелектуально-дискусійну атмосферу та формування їхньої медіа-компетентності.

Необхідне обладнання/матеріали: мультимедійний проектор, екран, ноутбук, мультимедійна презентація «Stereotypes», картки для поділу учнів на групи, 4  ноутбуки для роботи в групах, сервіс «WordArt», графічні опори для проведення рефлексії.

Форма/метод роботи: інтерактивна робота у невеликих групах

Детальний опис вправи:

Step 1 (time limit: 4 minutes)

На слайді з’являються зображення героїні фільму “Емілі в Парижі” на ім’я Петра. Вчитель задає низку запитаньучням, розвиваючи їх навички передбачення. Учні висловлюють припущення щодо національності, рис характеру дівчини та описують її зовнішність.

T: Please, look at these photos on the slide. Try to describe this girl. Where do you think she is from? How does she look like? What is she like?

Step 2 (time limit: 5 minutes)

Вчитель дізнається чи дивились учні серіал «Емілі в Парижі» та пропонує переглянути опис рис характеру та стилю поведінки карикатурного образу українки Петри, що постає перед глядачами.

T: Did you happen to watch this character on TV? In the latest series “Emily in Paris” a Ukrainian, Petra, is portrayed as a young woman who:

Учні висловлюють свою думку у жвавій дискусії.

Вчитель пропонує гарячі запитання для обговорення:

Is this caricature image of a Ukrainian woman acceptable? Can Ukrainians be seen abroad in such an insulting way? Do you feel frustrated about the offensive way in which Petra is portrayed? How can we fight the stereotypes? (Чи прийнятний такий карикатурний образ жінки українки? Чи можна представляти українців в такому ганебному вигляді закордоном? Чи відчуваєте ви розчарування щодо образливого карикатурного образу жінки? Як ми можемо боротися зі стереотипами?)

 

 

 

 

 

 

Step 3 (time limit: 10 minutes)

Вчитель та учні приходять до висновку, що образ сучасної українки не має нічого спільного з карикатурним образом Петри. Учні отримують творче завдання, об’єднавшись в групи. 4 групи учнів працюють за окремим ноутбуком. За сигналом вчителя на протязі 5 хвилин учні працюють із застосунком «WordArt»,  створюючи власний образ жінки українки. Ліміт – 5 ключових характеристик, притаманних жінкам українкам.

Капітани команд презентують роботу групи. Після презентації вчитель робить фідбек.

T: We are going to prove that the above-mentioned stereotypes have nothing to do with real Ukrainian women. Please, take a card and split into 4 groups. Work within your group using a laptop. In four minutes you’ll present your own characteristic features of a Ukrainian woman. You are supposed to use the downloaded app “WordArt”. Share ideas with your group mates. Choose up to 5 features and create your own word art. It’s up to you what shape and design to use. You have 5 minutes. What is your task? Good luck!

The leaders of the groups present their work. Teacher’s feedback.

Можливі варіанти творчих робіт учнів:

Очікувані результати: після виконання завдання здобувачі освіти зможуть критично ставитись до хибних уявлень про патерни поведінки людей;  добирати аргументи для спростування стереотипів; створювати елементи власного медіатексту для обговорення соціально значущих питань; активно відстоювати українську громадянську ідентичність на світовому рівні.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Вчитель пропонує учням замислитися та усвідомити цінність отриманих знань за допомогою прийому «Продовж речення».

Речення для продовження:

  • Поведінкові стереотипи …
  • Українські жінки …
  • Українців сприймають за кордоном як …

To put it into a nutshell, complete these sentences in your own way:

Stereotypes and behavior beliefs …

Ukrainian women are …

Ukrainians are seen abroad as …

Використані джерела:

  1. Медіаграмотність: Підручник для вчителів / Сінді Шейбе, Фейз Рогоу/ Перекл. з англ. С. Дьома; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. — К.: Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017. — 319 с.
  2. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / ред.-упор. В.Ф. Іванов, О.В. Волошенюк; за наук. ред. В.В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, Академія української преси, 2012. 352 с.
  3. Сервіс для створення візуальних образів слів “WordArt”. – Режим доступу: https://wordart.com/.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.