Вправа “Правда чи фейк про сюжет історичної повісті “Захар Беркут” Івана Франка” для використання на уроці української літератури

Вправа “Правда чи фейк про сюжет історичної повісті “Захар Беркут” Івана Франка” для використання на уроці української літератури  у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Вяліна Тетяна Вікторівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, учителька української мови та літератури Ямненької ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. І.О. Мусієнка Великописарівської селищної ради Сумської області. 

Мета вправи/заняття: перевірити знання тексту твору «Захар Беркут» Івана Франка та навчити дітей виокремлювати основні ознаки маніпуляції у ЗМІ.

Короткий опис вправи, анотація: вправа створена у формі газетних заголовків та коротких повідомлень щодо подій у повісті «Захар Беркут» Івана Франка з метою визначення, які з них правдиві, а які вигадані. Завдання спрямоване побіжно на визначення основних ознак медіаманіпуляції.

Час необхідний на виконання вправи: 10 хв

Застосування вправи: дану вправу доцільно застосувати на етапі актуалізації опорних знань, щоб перевірити знання учнями твору.

Необхідне обладнання/матеріали: роздрукувати завдання вправи для кожного учня окремо, або вивести зображення на екран мультимедійної дошки.

Форма/метод роботи: фронтальне опитування.

Детальний опис вправи (будь ласка, в цей пункт помістіть основний текст та інші матеріали вправи):

  1. «Щедрий подарунок князя Данила Галицького».

1241 році князь Данило Галицький подарував Тугару Вовку в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір’я Зелеменя. Тож так Тугар Вовк став боярином Тухольської землі. (джерело https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=645(Це правда. Підтвердження цього факту є вказана конкретна дата та місце, також чітко вказано джерело інформації, за яким можна перевірити правдивість інформації)

2. Рубрика авторська стаття: «Жахлива смерть дівчини від клишоного на полюванні».

(картина з фільму «Захар Беркут» за твором Івана Франка 2019 р. Режисер: Джон Винн, Ахтем Сейтаблаєв)

Під час святкування свого призначення Тугар Вовкам разом зі своєю свитою та улюбленою дочкою Мирославою відправляється на полювання. Дівчина відділилася від гурту та натрапила на страшенного кремезного ведмедя, який розірвав її не вагаючись. Дівчину знайшов їх провідник Максим, якому не вдалося врятувати життя молодої красуні. (Це фейк. Підтвердженням цього є вживання слів маркерів «жахлива смерть» та кривавих подробець, що апелює до людських почуттів, також підтвердженням цього є те, що новина викладена у розділі «Авторська стаття». Фото, яке додається до повідомлення вирване з контекста та використовується для підсилення переживань читачів. Воно частково правдиве, бо підтверджує, що дівчина справді була на полюванню, але не те, що вона там загинула. Одразу потрібно звернути увагу на те, що це фото є постановчим).

3. Підготовка монголо-татар до можливого вторгнення до тухольської громади.

За свідченнями Захара Беркута монголи зайняли Київ та зруйнували його дотла і тепер далі цитата: «величезною хмарою тягнуть на наші червоноруські землі». Далі повідомляється, що Монголи давно вже заполонили Київську Русь, знищили багато міст і сіл і розділилися на два угрупування. Одне пішло на захід під Судомир, у польську країну, а друге йде в гори долиною Стрия в бік Тухольщини. (джерело https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=645&page=11) (Це правда. Бо йде чітке посилання на авторитетного повідомлювача, вказане джерело інформації, приведені чіткі факти та цитати).

4. Скандальне «весілля століття»

(картина з фільму «Захар Беркут» за твором Івана Франка 2019 р. Режисер: Джон Винн, Ахтем Сейтаблаєв)

Сенсація! Неймовірна та нечувана новина: єдина дочка тухольського боярина Тугара Вовка вийшла заміж за звичайного парубка із села. Всі наближені до бояина знаходиться у здогадах, що посприяло такому раптовому весіллю, невже молода наречена «при надії», або ж молоді так сильно закохалися, що не могли жити один без одного. (Це фейк. Підтвердження цьому є брудні здогади, які не підтверджені жодними фактами. Також яскравим прикладом того, що це фейк є шокуючий характер новини, потужна емоційність повідомлення.  Наведена картина з фільму є вирваною з контексту, і взагалі будь-яка апеляція до фільму не є достовірною інформацією, бо це бачення режисера та сценариста, а не цитований текст автора.)

5. «Мирослава з батьком є зрадниками землі Руської»

(картина з фільму «Захар Беркут» за твором Івана Франка 1972 р. Режисер: Леонід Осика)

Тугар Вовк лютий у своїй образі на тухольську громаду вирішує приєднатися до монгольських загарбників та за допомогою їх війська знищити поселення. Цей зрадницький вчинок свідчить про його боягузливу вдачу. Мирослава сліпа у своїй любові до батька в усьому підтримує його, домоглась підтримки та прихильності Батия, який подарував дівчині перстня, що дозволяє безпечно залишати табір монголів. Абсолютно зрозуміло, що все вище сказане підтверджує, що Мирослава разом з батьком є підлими зрадниками. (Це фейк. Відбувається маніпуляція фактами: замовчують важливі, але не вигідні для себе факти, інформація вказана в повідомлені є частково правдивою, а частково вигаданою, бо і справді Тугар Вовк був зрадником, але Мирослава його не підтримувала і по всяк час відмовляла його. Ще маніпуляційним підтвердженням цього повідомлення є підкреслення зрадницької натури Тугара Вовка, що є яскравою пропагандою образа ворога. Використання мови ворожнечі: «монгольські загарбники», «знищити», «зрадницький вчинок», «боягузливої вдачі», «підлим зрадником». Також яскравим підтвердженням того, що ця новина є фейк це заклики до очевидного).

Очікувані результати: через визначення правдиву чи фейкову інформацію подає вчитель учні пригадають зміст твору, основні сюжетні моменти, побіжно охарактеризують головних героїв повісті, а головне навчаються розрізняти маніпуляційні методи, які можуть траплятися у ЗМІ.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Тож давайте підсумуємо на що варто звертати увагу в медіа тексті:

  • Заголовки: Чи можна зрозуміти зміст повідомлення і зробити висновки лише за заголовком? Чи містить заголовок категоричні твердження, які не можливо перевірити?
  • Емоції: Чи апелюють заголовок, фото і судження в тексті до ваших емоцій, чи намагаються їх використати, щоб спонукати вас до дії, зміни ставлення?
  • Джерела: Чи вказані джерела інформації, чи є можливість її перевірити? Чи не базується текст на чутках, узагальненнях упередженнях та стереотипах?
  • Факти, логіка: Чи містить текст оціночні судження і чи не підміняють вони собою факти? Чи не вирвана подія з контексту?
  • Експерти: Чи є думка експерта направду фаховою? Коментар експерта містить аналіз, прогноз чи емоційну оцінку, категоричне судження

Використані джерела:

  1. Набір для класної та позакласної роботи «Як аналізувати медіа критично» https://filter.mkip.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/l2d-s_universal_handouts-1.pdf
  2. Кадри з фільму «Захар Беркут» за твором Івана Франка 2019 р. Режисер: Джон Винн, Ахтем Сейтаблаєв https://kinogo.zone/films/2737-zahar-berkut-hd-nvides3.html
  3. Кадри з фільму «Захар Беркут» за твором Івана Франка 1972 р. Режисер: Леонід Осика https://megogo.net/ru/view/14792-zahar-berkut.html
  4. «Захар Беркут» Іван Франко. ІСТОРИЧНА ПОВІСТЬ ОБРАЗ ГРОМАДСЬКОГО ЖИТТЯ КАРПАТСЬКОЇ РУСІ В XIII ВІЦІ https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=645
  5. Зображення Іван Франко. «Захар Беркут». https://www.google.com/search?q=%D0%B7%D0%B0%D1%85%D0%B0%D1%80+%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%BA%D1%83%D1%82+%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B8&rlz=1C1GCEA_enUA927UA927&sxsrf=APq-WBvtoLsXlvEQJ9sDZQt-rDpXgll3Xg:1645042886465&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj23IynhoX2AhUH7qQKHZgwCysQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1366&bih=663&dpr=1#imgrc=9fZH_M_L3nuiuM

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.