Вправа "Патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?" для використання на уроці інформатики в 9-10 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 9-10 класів.
Авторка: Циммерман Олена Володимирівна, вчителька інформатики Запорізької гімназії №62 Запорізької міської ради.
Впродовж останніх років в соціальних мережах розповсюджується чимало контенту патріотичного спрямування, в тому числі декламація актуальних сьогодні творів відомих українських поетів. Але серед таких творів часто зустрічається чимало підробок (фейкових творів), авторство яких приписують відомим українським поетам, або у творі автора відбувається підміна декількох слів, через що твір стає “пророчим” та “патріотичним”. Пропонована вправа «Патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?» покликана навчити здобувачів освіти перевіряти контент, виявляти фейки та маніпуляції, не розповсюджувати фейкову інформацію в соціальних мережах.
Мета вправи/заняття: проаналізувати повідомлення із соціальних мереж та відео з декламацією або піснею певного автора, висунути гіпотезу про відповідність авторства; знайти оригінальний твір в декількох джерелах або спростувати його існування у цього автора; порівняти з оригінальним твором та виявити чи було його змінено; зробити висновок про твір – це фейк, маніпуляція або правда; формувати навички критичного мислення, уміння працювати з інформацією; виховувати відповідального користувача мережею Інтернет, який не розповсюджує неперевірену інформацію.
Переглянути повну вправу можна за посиланням: https://toolbox.medialiteracy.org.ua/toolbox/patriotychni-literaturni-fejky-ta-manipulyacziyi-dobro-chy-zlo/