Вправа "Лабораторія медіаекспертизи: "Не очікував?" для використання на уроці біології у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Авторка: Ігнатенко Олена Сергіївна, заступник директора з навчально-виховної роботи, учитель біології і хімії гімназії №2 міста Новомосковська.
Мета вправи/заняття: формування ключових компетентностей здобувачів освіти з біології на занятті «Лабораторія медіаекспертизи «Не очікував?»:
1. Спілкування державною мовою | Уміння:
усно тлумачити біологічні поняття, факти, явища; обговорювати проблеми біологічного змісту; доступно і переконливо висловлювати власні думки, переконання, погляди. Ставлення: прагнення до розвитку української біологічної термінологічної лексики. |
2. Спілкування іноземною мовою | Уміння:
читати й тлумачити біологічну номенклатуру й термінологію іноземною мовою; створювати медіатексти іноземними мовами; комунікувати з однолітками з інших країн. Ставлення: зацікавлення медіа повідомленнями українських та іноземних мас-медіа України, Європи і світу; розуміння глобальності екологічних проблем і прагнення долучитися до їх вирішення, зокрема й за посередництвом іноземної мови. |
3. Математична компетентність | Уміння:
перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо); використовувати статистичні матеріали у формуванні медіаграмотності учнів Ставлення: усвідомлення варіативності математичних методів у розв’язанні біологічних проблем і задач. |
4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях | Уміння:
аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення біології для сталого розвитку. Ставлення: відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан в Україні та світі; готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля. |
5. Інформаційно-цифрова
компетентність |
Уміння:
шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її Ставлення: відкритість до самонавчання, бажання ділитися знаннями з іншими |
6. Уміння вчитися впродовж життя | Уміння:
ставити перед собою цілі й досягати їх. Ставлення: допитливість і спостережливість, готовність до інновацій. |
7. Ініціативність і підприємливість | Уміння:
генерувати ідеї; керувати групою (надихати, переконувати й залучати до діяльності, зокрема природоохоронної чи наукової). Ставлення: проактивність, відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо діяльності. |
8. Соціальна і громадянська компетентності | Уміння:
працювати в команді під час виконання біологічних проєктів, оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань біологічної науки для добробуту людини і безпеки довкілля. Ставлення: громадянська відповідальність за стан довкілля, пошанування розмаїття думок і поглядів; пошанування внеску кожного / кожної в досягнення команди. |
9. Обізнаність і самовираження у сфері культури | Уміння:
пояснювати підґрунтя мистецтва з біологічної точки зору (фізіологія зору, слуху, смаку, нюху тощо). Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини й природи. |
10. Екологічна грамотність і здорове життя | Уміння:
змінювати навколишній світ засобами сучасних медіа; надавати допомогу тим, хто її потребує; ухвалювати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту й безпеки людини і суспільства; вести активний спосіб життя. Ставлення: екологічно раціональна поведінка, відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей |
Формування медіаосвітніх компетентностей здобувачів освіти:
Короткий опис вправи/заняття, анотація:
Заняття з біології в 7 класі проводиться в рамках вивчення теми «Організми і середовище існування». Дозволяє інтегрувати медіаграмотність у викладання предмету через активне використання моделі перевернутого класу (flipped classroom), організації кооперативно-групової роботи здобувачів освіти, реалізацію прийомів критичного мислення для аналізу і декодування медіаповідомлень (соціальної реклами), які містять інформацію природничого змісту.
Розробка заняття з інтеграції медіаграмотності в рамках природничої освітньої галузі розрахована на вчительок та вчителів біології, екології, медіапедагогінь та медіапедагогів, які усвідомлюють, що біологія, разом з іншими навчальними предметами, робить свій внесок не тільки у формування ключових компетентностей здобувачів освіти, а й формує медіаграмотність.
Час необхідний на виконання вправи:
Застосування вправи:
Необхідне обладнання/матеріали:
Смартфони, мультимедійний проєктор, фліпчарт; роздуковані медіаповідомлення, папір А-2, маркери, стикери.
Форма/метод роботи:
Використання моделі перевернутого класу, який має ряд переваг:
Форма роботи:
Групова (бригадна), що передбачає спільне планування навчальної діяльності здобувачів освіти, вибір методів та засобів її здійснення. Доречно використати кооперативно-груповий різновид бригадної форми організації освітньої діяльності, коли кожна група виконує своє завдання, яке є однією зі складових загального.
Методи роботи:
Тип уроку – урок розвитку критичного мислення.
Детальний опис вправи:
І. Підготовча робота (створення мотиваційного поля на уроці, який передує заняттю)
Повідомлення учителя
Всесвітній фонд природи WWF-Україна започаткував інформаційну кампанію «Дикий» туристичний етикет», метою якої є популяризація відповідального туризму, поширення практичних порад з безпеки в горах, якісного відпочинку на природі, урізноманітнення дозвілля, пропагування свідомого ставлення до унікальної природи українських Карпат.
Для привернення уваги великої кількості людей до цього проєкту було створено зовнішню рекламу.Медіаповідомлення з риторичним питанням «Не очікував?» з’явилися у серпні – вересні 2021 року на білбордах українських міст, готелях, на сторінках соціальних мереж, сайтах національних парків, стали частиною зовнішньої реклами АТ «Укрзалізниця».
В дослідженні реклами з позиції медіаграмотності виділяють багато аспектів, тому для аналізу запропонованих медіаповідомлень учитель об’єднує учнів класу в експертні групи.
ІІ. Робота експертних домашніх груп у Google ClassRoom:
Всі учні класу отримують стартове завдання для ознайомлення з джерелами інформації природничого змісту (строк виконання 2 дні).
Потім кожна експертна група отримує дослідницьке завдання, інструктивні картки для їх виконання.
Інструктивна картка для експертної групи «Біологи»
Завдання: Використовуючи джерела Інтернет охарактеризуйте медіаповідомлення за планом:
Продукт діяльності: звіт у вигляді таблиці (додаток 1).
Інструктивна картка для експертної групи «Мовознавці»
Завдання: дослідити словниковий склад мови медіаповідомлень у різних аспектах.
однозначні
багатозначні
омоніми
синоніми
антоніми
запозичена лексика
власне українська лексика
загальновживані
професійні
неологізми
застарілі
нейтральна лексика
емоційно забарвлені слова (скористайтеся підказками додатка 2)
Продукт діяльності: асоціативний кущ «Мова медіаповідомлення».
Інструктивна картка для експертної групи «Аналітики»
Завдання: Дайте відповіді на ключові питання для аналізу медіаповідомлень:
Продукт діяльності: інтерактивна дошка Padlet, виростовуючи QR –код (додаток 3).
Інструктивна картка для експертної групи «Медіадизайнери»
Завдання: Проаналізуйте медіаповідомлення з точки зору загального дизайну. Врахуйте характеристики для аналізування рисунків і світлин:
Продукт діяльності: ментальна карта на аркуші А-2
Інструктивна картка для експертної групи «Медіасканери емоцій»
Завдання: Відскануйте емоційний стан тварин-персонажів медіаповідомлення (додаток 4)
та проаналізуйте емоційно-психологічний вплив медіаповідомлень на емоційний стан учнів класу.
Обговоріть в групі питання:
Продукт: «квітка-емоцій» з маркуваннями емоційного стану учнів.
ІІІ. Авдиторна робота – обговорення, аналіз, презентація результатів дослідницьких завдань.
Етап заняття | Форма проведення | Очікувані результати діяльності здобувача освіти |
Виклик
(5 хвилин) |
Створення мотиваційного поля (вступне слово вчителя)
Карпати — це один з найбільших осередків дикої природи Європи та України. Тут мешкають 74 види звірів — це третя частина від кількості видів ссавців в Україні. А також 281 вид птахів — 80% орнітофауни України. Різноманіття флори вражає — понад Уявімо ситуацію! Ми плануємо туристичний похід до Карпат. Але розуміємо, що такий відпочинок у дикійприроді потребує особливої уважності тавідкриває багато неочікуванихможливостей! Виконавши завдання в GoogleClassRoom, ми дізналися, що на вулицях Львова, Рівного, Івано-Франківська, Тернополя, Хмельницького та Чернівців з’явилися незвичні бігборди. З них до нас промовляють тварини з риторичним питанням «Не очікував?». Відповідні фото цієї соціальної реклами опублікували на сторінці Всесвітнього фонду природи WWF-Україна у Facebookта Іnstagram. І сьогодні прийшов час засідання нашої лабораторії медіаекспертизи. Бажаю креативності, сміливості думок, ефективної комунікації і задоволення від спільної праці! |
Має позитивну мотивацію, зацікавленість до вивчення теми
|
Осмислення | 1. Обговорення в експертних групах результатів домашніх дослідницьких завдань (5 хвилин) | |
Експертна група «Біологи»
|
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя інформації природничого змісту в Інтернет джерелах.
Критично оцінює інформацію природничого змісту, здобуту з різних джерел. Перетворює текстову інформації в табличну. Розуміє вплив людини та її діяльності на екосистему Карпат. Усвідомлює необхідність збереження тваринного світу України. Пропонує правила безпечної поведінки в природному середовищі. Розуміє дотримання екологічної етики щодо поведінки людини в природі. Усвідомлює значення охорони тваринного світу, значення Червоної книги України. Визначає основну думку готового тексту. Розвиває навички дослідження когнітивного та морального аспектів соціальної реклами з позицій медіаграмотності. Враховує основні засади академічної доброчесності. Представляє результати дослідження в запропонований спосіб – заповнення таблиці. |
|
Експертна група «Мовознавці»
|
Вміє застосувати знання з української мови при виконанні компетентнісних задач.
Усвідомлює красу, багатство виражальних засобів української мови. Визначає основну думку готового тексту. Користується он-лайн словниками. Визначає фразеологізми в реченнях. Враховує основні засади академічної доброчесності. Представляє результати дослідження в запропонований спосіб – створення асоціативного куща. |
|
Експертна група «Аналітики»
|
Уважно та критично «читає» медіаповідомлення.
Інтерпретує медіаповідомлення соціальної реклами й цінності, що вона несе у собі. Пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень. Враховує основні засади академічної доброчесності. Представляє результати дослідження в запропонований спосіб – заповнює інтерактивну дошку з використанням додатку Padlet у смартфоні. |
|
Експертна група «Медіадизайнери»
|
Розвиває навички аналізу рисунків та світлин.
Розвиває навички дослідження техніки і художніх ефектів реклами та їх значення та впливу. Враховує основні засади академічної доброчесності. |
|
Експертна група «Медіасканери емоцій»
|
Розвиває навички дослідження емоційного аспекту соціальної реклами.
Розвиває емоційний інтелект, вчиться ідентифікувати емоції, розуміє причини тих чи інших емоції та реакції. Розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час сприймання медіаповідомлення. Звертає увагу на різницю у впливі соціальної реклами на емоційний стан різних людей. Враховує основні засади академічної доброчесності. Представляє результати дослідження в запропонований спосіб – промаркований малюнок «квітка емоцій» за допомогою іконок Google-карта. |
|
2. Презентація роботи експертних груп(час на виступ кожної експертної групи 5 хвилин) | Доступно і переконливо висловлює власні думки, переконання, погляди.
Пояснює самостійно або з допомогою вчителя значення інформації для розв’язання навчальної проблеми. Представляє самостійно або з допомогою вчителя текстову інформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки. |
|
Рефлексія
(5 хвилин) |
Психологічний метод «5 пальців» Лотара Зайверта | Забезпечує рефлексію набутих знань, емоцій та результатів діяльності одночасно. Спонукає учнів вчитися обдумувати та висловлювати свої відчуття.
Налагоджує довірливі контакти між вчителем та учнями. |
Додаток 1
Звіт роботи експертної групи «Біологи»
План характеристики | Тварина №1 | Тварина №2 | Тварина №3 | Тварина №4 | Тварина №5 |
Назвіть тварин,
які містяться в соціальній рекламі |
|||||
Визначте бінарну номенклатуру тварин (українською мовою) | |||||
Назвіть клас Хордових, назви родин, до яких належать
ці тварини? |
|||||
На якій території України мешкають ці види тварин? | |||||
Опишіть особливості поведінки тварини. | |||||
Чи занесені ці види тварин до Червоної книги? | |||||
Які правила поведінки у природі можна сформулювати з їхнього «звернення» з білборда до людей? |
Додаток 2
Додаток 3
Аналіз соціальної реклами «Не очікував?» (робота на дошці Padlet)
Додаток 4
Сканер емоцій тварини-персонажу медіаповідомлення (зразок одного з 5 варіантів)
Додаток 5
Квітка емоцій Роберта Плутчика
https://images.prom.ua/2253707119_225370
Загальні очікувані результати предметних (біологічних) компетентностей
Здобувач освіти:
Очікувані результати медіаосвітніх компетентностей
Здобувач освіти:
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи/заняття:
Рефлексія проводиться за психологічним методом «5 пальців» (автор Лотар Зайверт), який адаптований до освітнього процесу закладів загальної середньої освіти.
Значення методу «5 пальців»:
Цей метод забезпечує рефлексію набутих знань, емоцій та результатів діяльності одночасно. Він спонукає учнів вчитися обдумувати та висловлювати свої відчуття, налагоджує довірливі контакти між вчителем та учнями, дає можливість педагогу здійснити своєрідну діагностику успіхів, труднощів та навчальних потреб здобувачів освіти.
Хід проведення:
Зробіть заготовки «долоньок» з паперу різного кольору.
Запропонуйте учням, споглядаючи на долоню руки, по перших буквах назв пальців здійснити самоаналіз, письмово фіксуючи думки на відповідних пальцях за алгоритмом:
Мізинець – Мої надбання (набуті знання, нова інформація, нові ідеї)
Безіменний – Близькість до мети (результат діяльності)
Середній – Самопочуття (настрій, внутрішні переживання та емоції)
Вказівний – Взаємодія (допомога іншим, робота в команді)
Великий – Важливо дізнатися (прогалини в знаннях, труднощі)
https://sch4.edu.vn.ua/%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0%B2%D1%96-%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8-3/
Використані джерела:
Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат щодо підвищення кваліфікації.
Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.